Hyviä uutisia Pinterest- ja Instagram-mainostajille [Somen kuumimmat vk19]

Aiheina tällä kertaa mm. Pinterestin yhteistyökumppanilinkit ja Instagramiin saapuneet dynaamiset mainokset. Muina aiheina pohdintaa Netflixin jättimäisestä haastajasta, uusista Suomi-emojeista sekä siitä, mullistaako suomalaislähtöinen, 3D-hahmoihin perustuva Rawr Messenger viestisovellukset. Mukana myös erinomainen esimerkki siitä, miten livestreamausta hyödynnetään onnistuneesti markkinoinnissa ja viestinnässä, nimittäin suomalaista somekansaa ihastuttanut WWF:n Norppa-live!

Somen_kuumimmat_viikko_19.jpg

Hyviä uutisia Pinterest- ja Instagram-mainostajille [Somen kuumimmat vk19]

Pinterest sallii jälleen yhteistyökumppanilinkit

Positiivisia uutisia Pinterestin blogista. Ihmiset käyttävät Pinterestiä yhä enemmän uusien ideoiden hakemiseen ja paljolti näitä ideoita tulee eri yrityksiltä. Pinterest on kuitenkin jo jonkin aikaa systemaattisesti poistanut sisällöstään kumppanilinkit, koska heidän roskapostisuojaus ei ollut tarpeeksi vahva estämään vääränlaista sisältöä. Nyt kuitenkin suojausten taso on parantunut ja linkit sallitaan jälleen. Loistavaa! Vielä helpompi tapa ohjata potentiaaliset asiakkaat kohti omaa nettisivua ja kaupantekoa.

Dynaamiset mainokset saatavilla nyt myös Instagramiin

Instagram kasvaa hurjaa vauhtia mainoskanavana, ja niin kehittyvät myös sen mainosmahdollisuudetkin. Facebook kertoo omassa blogissaan, että Facebookissa jo pitkään käytössä olleet dynaamiset mainokset ovat mahdollisia nyt myös Instagramissa. Dynaamisten mainosten avulla yritys voi esimerkiksi generoida personoituja ja tarkasti kohdistettuja tuotemainoksia käyttäjille helposti oman tuotekataloginsa lataamalla.

Samainen uutinen kertoo myös matkailubisnestä miellyttävästä mainosuudistuksesta, jonka avulla esimerkiksi matkapalveluntarjoajat voivat kohdistaa mainoksiaan käyttäjille näiden ilmoittamien matkapäivien perusteella. Lisää aiheesta tarkemmin myös VentureBeatin uutisessa.

Lähde: Facebook Business Blog: https://www.facebook.com/business/news/new-ways-to-drive-sales-from-facebook-and-instagram

Netflix saa jättimäisen kilpailijan

Youtube suunnittelee Netflixin haastajaksi maksullista Unplugged-suoratoistopalvelua, jossa yhdysvaltalaisia kaapeli-tv-kanavia esitettäisiin suoratoistona netissä. Uutistoimisto Bloombergin mukaan Youtube ei ole vielä hankkinut mitään oikeuksia, mutta se on keskustellut aiheesta isojen mediatalojen kanssa. Näin ollen palvelussa saatetaan nähdä mm. Comcastin NBCUniversal, Viacom, Twenty-First Century Fox ja CBS. Asiasta uutisoi Digitoday.

Facebook Moments saapui Suomeen

Facebookin viime vuonna julkaisema Moments-sovellus on viimeinen virallisesti saatavana myös Suomessa. Sovellus mahdollistaa toiminnot, joilla käyttäjät voivat jakaa keskenään eri tilaisuuksissa tai tapahtumissa otettuja kuvia. Lue lisää Facebook Moments sovelluksesta ja aiheesta Mobiili.fi:n uutisesta.

Mullistavatko Rawr Messenger ja 3D-hahmot viestisovellukset?

Suomalaislähtöinen yritys Futurefly on julkaissut sovelluksensa,  Rawr Messengerin, beetaversion rajatun kohderyhmän käyttöön. Rawr rakentuu jokaisen käyttäjän itse kustomoiman 3D-hahmon ympärille, joilla keskusteluista saadaan interaktiivisempia. Sovellus on tähän mennessä lisensoinut mm. Suomalaisen Makia Clothingin tuotteet hahmon kustomointiin. Lisää aiheesta Mobiili.fi:n uutisesta.

WWF:n Norppa-livestä somehitti

Jo toukokuun ajan somessa on ihastuttanut WWF:n mainio idea hyödyntää livestreamausta: Norppa-live. WWF asensi kameran paikkaan, jossa saimaannorpan on usein nähty lepäilevän, ja lähettää jatkuvaa livekuvaa kyseiseltä paikalta. Norppa-live ja aika ajoin kuvassa päivää paistattelevat suloiset saimaannorpat ovat ihastuttaneet suomalaista somekansaa. Norppa-liven ympärille on suojeluun liittyvän asiasisällön lisäksi kehitelty myös hauskoja kisailuita, kuten norpan nimeämistä ja tunnistamista. Norppa-live on erinomainen esimerkki siitä, miten pinnalla olevia tekniikoita, tässä tapauksessa livestreamausta, hyödynnetään onnistuneesti markkinoinnissa ja viestinnässä.

Kurkkaa lisää WWF Suomen Facebook-kanavalta ja katso mm. urosnorpan nimikilpailun myötä saama uusi nimi!

Lähde: WWF Suomi Facebook

Suomen kuuluisimmat eläinjulkkikset

Suomessakin on jo somettajia, jotka elävät lemmiensä sometilien tuloilla. Nyt-lehti esitteli mm. Makkosen Poikina tunnetun koirakolmikon. 18 000 Facebook-tykkääjää keränneillä koirilla on vielä matkaa esimerkiksi Grumpy Catin 8,6 miljoonaan seuraajaan. Koirat ovat itseasiassa hakusanoina kissoja suositumpia, mutta kissasisältöä on netissä mittavasti enemmän - kissavideoita on Youtubessa arviolta 2 miljoonaa, ja niitä on katsottu 26 miljardia kertaa!

Suomi-emojit saavat jatkoa

Ulkoministeriön joulukalenterina julkaisemat, maailmallakin mediahuomiota saaneet Suomi-emojit saavat nyt jatkoa. Vime viikolla julkaistiin nimittäin uudet kesäaiheiset Suomi-emojit, jotka kattavat muun muassa tunnettuja suomalaisia hahmoja, kuten Jari Litmasen ja muumimamman.

Hauskat Suomi-emojit ovat saaneet paljon medianäkyvyyttä, mutta niiden käyttö käytännössä on vielä hyvin aikaavievää. Suomi on kuitenkin hakenut neljälle Suomi-emojille pääsyä osaksi Unicode-emojeita. Tällöin ne olisivat oletuksena päätelaitteiden näppäimistössä, ja Suomi-emojeiden käyttö olisi huomattavasti helpompaa. Lue lisää ja kurkkaa maistiaiset uusista Suomi-emojeista Tivi:n uutisesta! 

Lataa sosiaalisen media opas