Instagramin analytiikka ja Facebookin Audience Network [Somen kuumimmat vk20]

Aiheina tällä kertaa somekirjeessämme mm. Instagramin uudet analytiikkatyökalut ja Facebookin entistä kattavempi jakeluverkosto videomainoksille. Muina aiheina pohdintaa videopuhelumarkkinoiden kovasta myllerryksestä sekä ilouutisia twiittaajille: Twitter uudisti twiittien rajallisen merkkimäärän linkkien ja kuvien suhteen.

Somen kuumimmat viikolta 20
Instagramin analytiikka ja Facebookin Audience Network [Somen kuumimmat vk20]

Facebookin videomainokset näkyvät nyt myös Audience Networkissä

Facebook kertoo omassa blogissaan laajentaneesa videomainosten näkyvyyttä kattamaan myös kolmansien osapuolten sovellukset. Niin kutsuttua Audience Network -verkostoa pystyi aikaisemmin käyttämään vain perinteisten mainosten näyttämiseen. Uudistuksen myötä yritykset voivat näyttää esimerkiksi brändivideoitaan nyt joko in-stream -mainoksina yhteistyökumppaniverkoston videoiden alussa, kesken, tai jälkeen, tai in-article muotoisina yhtiestyökumppaniverkoston artikkeleiden tekstin lomassa. Uudistuksen myötä yritykset saavat käyttöönsä entistä kattavemman jakeluverkoston, ja pystyvät tavoittamaan haluamansa kohderyhmät yhä paremmin. Tässä esimerkki in-article mainoksista.

Instagram kehittämässä uusia analytiikkatyökaluja 

Instagram on tuomassa useita uusia työkaluja yritysten käyttöön, kuten suorat yhteydenottolinkit, kartat sekä opastuksen. Lisäksi yhtiö kertoo testaavansa lukuisia uusia analytiikkatyökaluja, jotka tarjoavat myös laajaa dataa postauksien näkyvyydestä sekä mobiilissa tehtyjen mainosostojen teosta. Analytiikkatyökalut ovat toistaiseksi vain rajatun testikäyttäjäryhmän käytössä. Laajemmin aiheesta voit lukea Techcrunchin artikkelissa.

Lähde: TechCrunch http://techcrunch.com/2016/05/16/instagrams-analytics-will-offer-audience-demographics-post-impressions-reach-more/

Videopuhelumarkkinoilla kova myllerrys

Markkinoiden suurin pikaviestinsovellus Whatsapp ilmoitti testaavansa videopuheluominaisuutta sovelluksesta tehdyn betaversion kautta. Tällöin palvelu haastaisi myös jo markkinoilta löytyviä sovelluksia, kuten Skypen, Hangoutsin, FaceTimen sekä Facebook Messengerin. 

Samaan aikaan Google julkisti vuotuisessa I/O-tapahtumassaan pikaviestisovelluksen Allon sekä videopuhelusovelluksen Duon, jotka kilpailevat kukin omalla osa-alueellaan edellämainittujen sovellusten kanssa. Lisää aiheista The Vergen ja Googlen blogin artikkeleissa.

Youtube testaa omaa viestisovellustaan

Jos ei vielä äskeisen uutisen perusteella myllerretä jo tarpeeksi pikaviestinsovellusten keskuudessa, niin Googlen omistama videopalvelu Youtube testaa parhaillaan omaa sovelluksen kautta käytettävää viestiominaisuutta. Tällöin Youtuben mobiilisovellus mahdollistaisi videoiden jakamisen suoraan kavereille sekä perheelle ilman linkkien kopioimista muihin viestisovelluksiin. Lisää aiheesta Tech Cruncin artikkelissa.

Twitter uudistaa linkkien ja kuvien laskemisen viestien merkkimäärään

Twitter lopettaa kuvien ja linkkien laskemisen palvelun tunnusomaiseen, rajalliseen 140 merkin määrään. Tämä tarkoittaa, että jatkossa sekä kuvan että linkin lisäksi tekstin kirjoittamiselle on täydet 140 merkkiä edelleen käytössä. Aiemmin esimerkiksi linkki on syönyt lyhennettynäkin jopa 23 merkkiä pois twiittaajien käytöstä. Lisää Bloomberg Technologyn artikkelissa.

Lataa sosiaalisen media opas