Facebook-mainostajille tiedossa varsinainen jäätelökesä [Somen kuumimmat vk21]

Tämän viikon aiheina mm. Facebookin merkittävä uutinen siitä, että Facebook-mainokset tulevat näkymään tulevaisuudessa myös sellaisille henkilöille, joilla ei ole Facebook-tiliä. Muina aiheina Twitterin hylkäämä Osta-nappi, pohdintaa Facebook-mainostajan kukoistavasta kesäsesongista sekä somekansan ja veget villinnyt case vihis, joka vaikutti suoraan kyseisen kasvispiirakan myyntiin ympäri Suomea.

Somen kuumimmat viikolta 21.

Facebook-mainostajille tiedossa varsinainen jäätelökesä [Somen kuumimmat vk21]

Facebook näyttää mainoksiaan tulevaisuudessa myös niille, joilla ei ole Facebook-tiliä

Kun mikään ei riitä. Viime viikolla uutisoimme Facebookin Audience Networkin laajenemisesta ja uusista mainosmuodoista. Nyt Facebook uutisoi blogissaan, että Facebookin Audience Networkin kautta mainoksia pystyy lähitulevaisuudessa generoimaan ja näyttämään myös sellaisille käyttäjille, joilla ei ole Facebook-tiliä. Muutos on merkittävä, ja nostaa Facebookin kilpailemaan entisestään muiden display- ja network-mainoksia tarjoajien tahojen kanssa.

Twitter lopetti Osta-painikkeen kehityksen

Twitter ilmoittaa käytännössä luopuneensa twiittien yhteydessä olevista Osta-napeista. Niiden käyttö jäi kovin vähäiseksi, ja nyt Twitter on luopunut niiden tuotekehityksestä. Osta-nappi on kuitenkin edelleen olemassa. Yhtiö perustelee päätöstä sillä, että käyttäjät eivät tee tarpeeksi ostoksia suoraan sosiaalisesta mediasta, jotta painikkeen kehittäminen olisi järkevää. Twitter painottaa kuitenkin, että mobiiliostaminen sen sijaan kasvaa edelleen. Asiasta uutisoi The Next Web.

Luulitko, että Facebook hiljenee kesäksi? Olit väärässä.

Lomat kolkuttelevat ovella ja mainostajat tuskailevat, mistä kanavasta kuluttajat tavoittaisi parhaiten kesälomien yli. Siinä missä TV:n ääressä vietetty aika laskee ja kesän suurten urheilutapahtumien ympärillä näytettävien TV-mainosten hinnat nousevat, voivat Facebook-mainostajat huokaista helpotuksesta. Kuluttajat kulkevat kesälläkin nenä kiinni puhelimen näytössä, eivätkä erilaiset sesongit vaikuta Facebook-mainosten hintaan. Facebook kasasi blogiinsa infograafin siitä, miten kesä ja suuret urheilutapahtumat vaikuttavat brittien Facebook-käyttöön.

Lähde: Facebook Business Blog: https://www.facebook.com/business/news/summer-uk-infographic

Vihis villitsi veget somessa

Vihis on hyvä esimerkki suomalaisesta tuotteesta, jonka suosio räjähti sosiaalisen median ansiosta. Kaupat ottivat kasvislihapiirakan eli vihiksen hyllyilleen, kun kuluttajat sitä vaativat. Kasvissyöjät innostuivat tuotteesta, joka vei lapsuuden lihapiirakkamuistoihin, ja jakoivat somessa vinkkejä vihisten myyntipaikoista. Nyt myyntipaikkojen määrä on kasvanut alkuvuoden 300:sta jo tuhanteen. Asiasta kertoi Kauppalehti.

Somekansa painoi "En tykkää" Facebookin tuoreille Reaktiot-painikkeille

Facebookin alkuvuodesta isosti lanseeraamat Reaktiot-painikkeet eivät lopulta herättäneet somekansan keskuudessa haluttua suosiota. Tutkimuksen mukaan edelleen 97% reaktioista koostuu perinteisistä tykkäyksistä, ja vain 3% muista tunnereaktioista. eMarketer pohtii uutisessaan, että painikkeiden vaisu vastaanotto johtuisi siitä, että yksikään painikkeista ei ole edelleenkään käyttäjien toivoma "Dislike" eli "En tykkää".

Lataa sosiaalisen media opas