Mainokset Snapchatiin ja LinkedIn Microsoftille [Somen kuumimmat vk24]

Aiheina tällä kertaa mm. Snapchatin uutinen kasvattaa huomattavasti palvelussa näytettävien mainosten määrää sekä paljon mediahuomiota saanut Microsoftin ilmoitus ostaa LinkedIn. Kevyempinä aiheina Moskovan Tampereelle julkisuutta tarkoituksetta tuonut somemoka, Snapchatin valtaavat 3D-selfiet sekä sydämet sulattava tarina brittiläisestä isoäidistä, joka luuli saavansa vastauksen nopeammin kirjoittamalla Google-hakunsa kohteliaasti. Hellyyttävä Google-haku sai jopa Googlen kiittämään isoäitiä.

Somen kuumimmat viikolta 24
Mainokset Snapchatiin ja LinkedIn Microsoftille [Somen kuumimmat vk24]

Microsoft ostaa LinkedInin

Viikon merkittävin someuutinen oli varmasti Microsoftin uutinen LinkedInin ostamisesta. Microsoft kertoi omassa uutisessaan kauppahinnan olevan huimat 26,2 miljardia dollaria ja kaupan tulisi toteutua tämän vuoden loppuun mennessä. LinkedIn pysyy uutisen mukaan kuitenkin omana riippumattomana brändinään nykyisen toimitusjohtajan johtamana. Microsoft on viime vuosina panostanut palveluyhtiönä kehittymiseen ja LinkedInin avulla yhtiö pyrkii pääsemään kiinni kuluttajapalveluihin, joita Facebook ja Google ovat tähän mennessä hallinneet. Kauppa yhdistääkin maailman johtavan ammattilaisten verkoston ja pilvipalveluiden tarjoajan.

Mainokset valtaavat Snapchatin

Snapchat lisää merkittävästi mainontaa sovelluksessaan, uutisoi Adweek. Snapchat julkaisi uuden Snapchat Partnersin, APIn, joka yhdistää yli 20 teknologiayritystä Snapchatiin. Partnerit on jaettu teknologia- ja luoviin kumppaneihin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun kolmannet osapuolet pääsevät myymään mainoksia Snapchatiin. Tarkoin valittujen partnereiden käytöllä Snapchat haluaa pitää mainosten laadun korkeana ja aikoo tarkistaa jokaisen mainoksen itse ennen julkaisua. Syytä onkin, koska mainokset alkavat näkyä seurattujen henkilöiden julkaisujen eli Stoorien väleissä. Ensimmäiset uudet mainokset nähdään vasta muutaman viikon kuluttua, ja nähtäväksi jää, onko niitä kohdistettu Suomeen.  

Lähde: Adweek: http://www.adweek.com/news/technology/snapchat-launches-colossal-expansion-its-advertising-ushering-new-era-app-171924 

Snapchatin 3D-selfieistä uusi somehitti?

Snapchat panostaa käyttäjien onneksi muuhunkin kuin mainoksiin. Tech Times kertoi Snapchatin ostaneen Seele-nimisen startupin, jonka teknologialla pystyy tekemään tavallisella älypuhelimen kameralla tehdyistä kuvista 3D-kuvia. Voisivatko 3D-selfiet syrjäyttää noin kaksi ensimmäistä päivää naurattaneet face swapit?

Messengeriin iso uudistus

Messengerin kehitys jatkuu. Tällä kertaa yhtiö uudisti täysin Messengerin etusivun näkymän. Uudistuksen on tarkoitus lisätä käytettävyyttä ja helpottaa keskusteluiden avaamista. Uudistuksen myötä Messengerin etusivulla näet nyt viimeisimpien keskusteluiden lisäksi muun muassa suosikkikontaktisi, syntymäpäiviään juhlivat kaverisi sekä ne kaverit, jotka ovat paraikaa online-tilassa. Uudet toiminnot saa käyttöön lataamalla uusimman päivityksen. Lisää aiheesta Facebookin omassa blogissaan.

Lähde: Facebook blog: http://newsroom.fb.com/news/2016/06/messenger-makes-it-even-easier-to-start-conversations/ 

Moskovan moka toi julkisuutta Tampereelle

Aamulehti uutisoi Moskovan kaupungin ilahduttavasta somemokasta: Yli 200 000 seuraajalle kuvatekstillä "Tätä kaupunkia et voi olla rakastamatta" julkaistun kuvan piti esittää Moskovaa, mutta kuvassa olikin Tampere. Expressionin kotikaupunkihan on mikäs muukaan kuin Tampere, joten yhdymme Moskovan näkemykseen!

Toimittajan koe Facebookissa paljasti vihakuplan syvyyden

Ylen toimittaja päätti feikkiprofiilin avulla testata, miten nopeasti ja syvälle Facebookin vihakuplaan voi upota. Hän aloitti tykkäämällä kaikista ehdotetuista sivuista, kuten isoista suomalaisista mediasivuista, mutta alkoi sitten suosia ulkomaisvastaista sisältöä ja antamaan niiden artikkeleille tykkäyksiä. Lopulta 188 tykätystä sivusta algoritmi oli siivonnut pois 174. Käyttäjä näki vain "häntä kiinnostavaa", voimakkaasti rasistista sisältöä. Aikaa kului vain pari päivää.

Expressionin mielestä erityisen huolestuttavaa on se, kuinka moni Facebookin käyttäjä saa uutisensa samanlaisen, voimakkaasti värittyneen filtterin läpi - ja kuinka somessa kasvavat nuoret alkavat nähdä maailman. Aiemmin katsottiin, mitä televisio tarjosi, ja saatettiin vahingossa nähdä jopa jotain sivistävää. Nykyisin kaikki sisältö on tarkasti käyttäjän itse valitsemaa - ja algoritmit pitävät huolen, ettei muunlaista sisältöä näekään.

Vuoden kohtelian Google-haku

Moni somenkäyttäjä saisi ottaa oppia brittiläisestä isoäidistä, joka uskoi kohteliaisuuden auttavan saamaan nopeamman vastauksen Googlelta. "Please translate these roman numerals mcmxcvii thank you" 86-vuotias May Asworth kirjoitti Google-hakuun. 25-vuotias John lainasi Mayn tietokonetta ja Twiittasi ilahduttavan haun. Lopulta May sai oikein kohteliaan vastauksen Googlelta: "In a world of billions of searches, yours made us smile. Oh, and it’s 1998. Thank YOU." Ottakaa oppia, vihakuplalaiset.

Lataa sosiaalisen media opas