Somekielto tapahtumiin ja mainostajat Redditiin? [Somen kuumimmat vk25]

Tällä viikolla aiheinamme mm. kivijalkamyynnin ja online-markkinoinnin välisen rajan häviäminen sekä "internetin etusivuksi" tituleerattu Reddit mielenkiintoisena vaihtoehtona mainostajille. Muina aiheina Android-käyttäjien tekstiviestit Messengeriin siirtänyt päivitys ja pohdintaa, tekeekö uusi keksintö tulevaisuuden tapahtumista täysin somettomia.

Somen kuumimmat viikolta 25
Somekielto tapahtumiin ja mainostajat Redditiin? [Somen kuumimmat vk25]

Instagramissa 500 miljoonan käyttäjän raja rikki 

Instagram uutisoi viime viikolla blogissaan, että palvelu on saavuttanut 500 miljoonan käyttäjän rajapyykin, ja päivittäin Instagramia käyttää jo jopa yli 300 miljoonaa käyttäjää. Lisäksi yhtiö iloitsee palvelun kansainvälistymisestä. Yli 80% instagrammaajista tulee nimittäin jo Yhdysvaltojen ulkopuolelta. Palvelua käyttävistä eri kohderyhmistä yhtiö nostaa esiin milleniaalit ja äidit.

Sopiiko Reddit sittenkin mainostajille?

"Internetin etusivuksi" tituleerattu Reddit on ollut mainostajille haastava, ellei mahdoton ympäristö. Sivuston välillä rankkakin huumori on jo itsessään vaarallinen ympäristö brändille olla esillä, ja toisaalta näkyvyyttä on annettu lähinnä suosituimpien käyttäjien postaamalle sisällölle. Adweekin artikkeli kuitenkin kertoo, että monet brändit ovat nyt löytäneet Redditin markkinointikanavana. Keinoksi on löytynyt natiivimainonta niin sanotuissa subredditeissä, Redditin toimituksellisissa alasivuissa, joissa keskustellaan juuri mainostajaa kiinnostavasta aiheesta. Myöhemmin tänä vuonna Reddit julkaisee mainostajille oman analytiikkatyökalun.

Tumblrkin lähtee live-videoihin

Yahoon omistama Tumblr haluaa mukaan live-videoihin, kertoo Adweek. Tumblrin lähestymistapa on erilainen kuin Facebookin tai Twitterin omistaman Periscopen: Tumblrissa ei ole omaa videosoitinta, vaan se näyttää esimerkiksi Youtuben live-videoita suoraan sovelluksessaan. Tumblerin käyttäjien uskotaan ylittävän 23 miljoonaa tänä vuonna.Vertailun vuoksi Facebookin käyttäjiä arvioidaan olevan yli 1,65 miljardia.

Lähde: http://www.adweek.com/news/technology/tumblr-getting-live-video-its-completely-different-facebook-or-periscope-172118

Tulevaisuuden trendi: somekielto tapahtumiin? 

Kalifornialainen Yondr valmistaa pusseja, joihin kännykkä lukitaan tapahtuman, esimerkiksi konsertin, ajaksi. Pussin saa auki vasta tapahtuma-alueelta poistuttua. Mm. Alicia Keys ja stand-up koomikot Dave Chapelle ja Louis C.K. käyttävät kyseistä teknologiaa. Mielenkiintoista nähdä, tuoko Louis C.K. pussukat Suomen keikalleen elokuussa. Stand-up koomikon jutut toki kokevat kovan inflaation, jos joku innokas fani on jo julkaissut niistä kännykkävideon. Uudesta keksinnöstä kertoi Nyt-lehti.

Twitter julkaisee uuden sovelluksen markkinointikäyttäjille

Twitter on julkaissut Engage-nimisen sovelluksen heavy usereilleen, tarkoittaen lähinnä markkinointikäyttäjiä. Sovellus antaa lisää analytiikkaa postauksista, ja joidenkin valikoitujen partnereiden kohdalla myös mahdollisuuden ladata ja boostata sisältöä suoraan sovelluksessa. Techcrunchin mukaan sovellus on saatavilla iOS:lle, toistaiseksi tosin vain Yhdysvalloissa.

Android-käyttäjien tekstiviestit siirtyivät Messengeriin

Android-käyttäjiä on hämmentänyt tekstiviestien siirtyminen Facebookin Messenger-applikaation alle. Vain viikkoa aiemmin Facebook-viestien lähetys lakkasi toimimasta mobiiliselaimissa, pakottaen käyttäjät Messengeriin, ja nyt samaiseen sovellukseen on kaapattu käyttäjien tekstiviestit. Asiasta ilmoitettiin käyttäjille kertaluontoisella näytöllä, jossa pystyi valitsemaan joko ison OK-painikkeen, tai kieltämään tekstareiden käytön pienen Settings-painikkeen kautta. Asiaa hämmästeli esimmäisten joukossa muun muassa Engadget.

Lähde: https://www.engadget.com/2016/06/20/facebook-messenger-sms-push-might-break-android-rules/

Kivijalkamyynnin ja online-markkinoinnin välinen mittaus paranee 

Jos jotakin haluat markkinoijana seurata kesän yli, suosittelemme pitämään silmän online-markkinoinnin ja offline-ostamisen välisessä rajapinnassa. Raja verkon ja perinteisten kivijalkamyymälöiden välillä on häviämässä ja markkinoinnin mittaus parantumassa. Aikaisemmassa blogikirjoituksessamme kerroimme Pinterestin teettämästä tutkimuksesta aiheesta, Google pohti aihetta omassa KeyNotessaan ja Facebook uutisoi viime viikolla omassa blogissaan uusien mittaustyökalujen ja toimintojen kehittämisestä. Tästä aiheesta tullaan vielä puhumaan ja paljon loppu vuonna. Stay tuned!

Somen kuumimmat ilmestyy kesän ajan joka toisella viikolla

Somen kuumimmat -blogikirjoituksemme hiljenee kesän ajaksi. Mutta koska some ei kuitenkaan itsessään nuku tai lähde kesälaitumille vaikka somemanagerit ja markkinoijat lomailisivatkin, julkaisemme Somen kuumimmat -uutiskirjeen ja blogikirjoituksen joka toinen viikko aina elokuun alkuun saakka. 

 Expressionin someryhmittymä toivottaa kaikille aurinkoista kesää ja mehukkaita kesäsometuksia!

Lataa sosiaalisen media opas