Pokemon Go - kuinka nopeasti maailma voi muuttua viikossa? [Somen kuumimmat vkt 28 & 29]

Tällä viikolla aiheenamme viime viikon uutiskirjeestä hypen kynnyksellä pois jättämämme Pokemon Go, joka korjasi suvereenisti uutispotin kuluneilla viikoilla. Tämän nostalgiaa ja uusinta teknologiaa yhdistävän ilmiön lisäksi aiheinamme myös Messengeriin tuloaan tekevät salatut keskustelut sekä pohdintaa siitä, mihin eri tarkoituksiin Facebookia ja Instagramia käytetään ja minkälaista sisältöä niistä etsitään.

Somen kuumimmat viikoilta 28 ja 29

Pokemon Go - kuinka nopeasti maailma voi muuttua viikossa? [Somen kuumimmat vkt 28 & 29]

Pokemon Go muutti maailman somekirjeidemme välissä

Kerätessämme someuutisia edelliseen blogikirjoitukseen pohdimme: pitäisikö juuri ulkomaisissa medioissa uutisoidusta Pokemon Go:sta nostaa maininta blogiin. Tulimme siihen tulokseen että ei, sillä niin hienolta kuin se kuulostikin, se on vain yksi peli tai sovellus muiden joukossa. Tällä viikolla blogikirjoitusta tehdessämme mietimme tosissamme: pitäisikö Somen kuumimpien sijaan julkaista "Kuumimmat Pokemon Go" -uutiset. Pokemon Go ja lisätty todellisuus tekivät sen - mullistivat maailman kahdessa viikossa.

Loppuunmyydyt varavirtalähteet, rasitusvammoja yhdysvaltalaisten nuorten jaloissa, Twitterin ja Snapchatin käyttäjämäärät rikki, kuolonuhreja, yksityisyyden rauhan rikkomisia, markkinointikikkoja, ennennäkemätöntä yhteisöllisyyttä ja nostalgiaa yhdistettynä uusimpaan teknologiaan. Sen sijaan, että alkaisimme läpikäymään jokaista eri yhteiskunnan osa-aluetta vavisuttanutta Pokemon Go -uutista, halusimme nostaa esiin Jocka Träskbäckin kirjoituksen LinkedInissä, joka hieman kärjistäen tuo esiin sen, kuinka pelottavan nopeasti maailma nykyään voi muuttua. Pokemon Go, kaikkien aikojen nopeiten levinnyt massailmiö, todella tuli ja herätti jokaisen siihen, kuinka nopeasti maailma voi nykyään muuttua - ja muuttuu.

Expressionin somemanager ei ole (ainakaan toistaiseksi) vielä ladannut Pokemon Go:ta jo muutenkin ylikuormittuneeseen älypuhelimeensa, mutta koko Expressionin porukka on kyllä saanut nauttia raikkaasta ulkoilmasta, kun pitkätkin lounasmatkat kuljetaan nykyään pokekoulutttaja-kollegoiden tahdissa kävellen.

Messenger testaa salattuja keskusteluita

Siinä missä erityisesti Telegram, mutta hiljattain myös WhatsApp ovat panostaneet tietoturvaan, on myös Messenger vihdoin havahtunut asiaan. Facebook kertookin blogissaan, että Messenger alkaa testaamaan laitekohtaisia ja kryptattuja keskusteluita, joiden avulla käyttäjät voivat jakaa toisilleen entistä turvallisemmin arkaluonteista tietoa ja ajastaa viestejä tuhoutumaan tietyn ajan jälkeen. Salatun keskustelun aloittaakseen henkilön täytyy aloittaa erillinen salattu keskustelu, sillä keskustelut pysyvät oletusarvoisesti edelleen normaaleina, usealta eri laitteelta käytettävinä keskusteluina. Ominaisuus on kuitenkin vielä testissä vain rajatulla testiryhmällä, joskin se on tarkoitus tuoda loppukesän aikana muidenkin käyttäjäryhmien käyttöön.

Lähde: http://newsroom.fb.com/news/2016/07/messenger-starts-testing-end-to-end-encryption-with-secret-conversations/

Messenger ylitti huiman miljardin käyttäjän rajapyykin

Facebook iloitsee blogissaan, että nyt myös Messengerin käyttäjämäärä on ylittänyt yli miljardin kuukausittaisen käyttäjän rajan. Facebook havainnollistaa käyttäjä- ja viestimäärää sillä, että Messengerin kautta lähetetään miljardien päivittäisten viestien lisäksi muun muassa joka sekunti 254 GIF:iä ja äitienpäivänä lähetettiin 300 miljoonaa kukkatarraa. Messenger on kiistämättä yksi nopeimmin kasvavia ja kehittyviä sovelluksia koko maailman mitta kaavalla.

Facebook ja Instagram käyttäjien vertailussa

Instagram kertoo blogissaan tutkimuksesta, jossa selvitettiin, mihin eri tarkoituksiin 18-64 vuotiaat valikoitujen maiden Facebookin ja Instagramin viikoittaiset käyttäjät palveluita käyttävät. Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että Facebookia käytetään useimmiten ystävien ja lähipiirin kanssa yhteydenpitoon siinä missä Instagramissa seurataan ennemmin julkkiksia ja haetaan inspiraatiota ja huvia. 

Lataa sosiaalisen media opas