Facebookin mainostenesto uusiksi - käyttäjille mahdollisuus valita [Somen kuumimmat vk 32]

Viime viikon kuumimpina uutisina Facebookin käyttäjät näkevät pian entistä enemmän mainoksia, LinkedIn hyppää videoiden maailmaan ja Instagram harkitsee luonnosmahdollisuuksia. Tämän viikon uutiskirjeessä käsittelemme muun muassa näitä sekä muita mielenkiintoisia sosiaalisessa mediassa tapahtuvia muutoksia. 

 

1.jpg

Facebookin mainostenesto uusiksi - käyttäjille mahdollisuus valita [Somen kuumimmat vk 32]

Facebook ja mainostenesto

Tästä edespäin tietokoneiden mainostenesto-ohjelmilla ei Facebookissa ole valtaa. Facebook ilmoitti viime viikon tiistaina muuttavansa mainosohjelmistoaan uusiksi, jonka jälkeen mainokset näkyvät kaikille. Tämä tarkoittaa sitä, että myös mainostenesto-ohjelmia käyttävät näkevät pian mainoksia. 

Mainostenesto on ollut haitallista Facebookille, sillä mainostajat maksavat sille niin mainosten näyttämisestä kuin kohdentamisestakin. Kuitenkin Facebook lisää mahdollisuuden valita mainokset, joita käyttäjä haluaa katsoa ja nähdä. Asetuksista voi nyt valita ne aiheet, joista mainoksia haluaa nähdä. ”Kuuntelemme jatkuvasti palautetta tehdäksemme mainostamisesta kaikille parempaa”, kommentoi Facebookin mainoksista vastaava varatoimitusjohtaja Andrew Bosworth tiedotteessa uudistusta. Asiasta uutisoi Advertising Age.

Hello network yhdistää ihmisiä

Uutissivusto VentureBeatin mukaan Orkut -palvelun perustaja lanseeraa uuden sosiaalisen median palvelun nimeltä Hello. 12 vuotta sitten Googlen lanseeraama, ja kehittäjänsä mukaan nimetty Orkut -palvelu saavutti suuren suosion muun muassa Intiassa ja Brasiliassa. Palvelu  suljettiin vuonna 2014, mutta idean isä Orkut Büyükkökten on siitä asti kehittänyt uutta palvelua, joka yhdistää ihmisiä heille tärkeiden aiheiden ja harrastusten kautta.

Itse hän kuvailee Hello palvelua seuraavasti: "Hello is the first social network built on loves, not likes. I designed hello to help you connect with people who share your passions." Hello on toistaiseksi saatavilla iOS ja Android laitteille jenkeissä, Kanadassa, Ranskassa, Briteissä, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Irlannissa ja Brasiliassa, mutta laajenee pian myös muihin maihin.

Linkedin videoiden maailmaan

LinkedIn on astunut videopalveluiden maailmaan kehittäessään uutta video-ominaisuutta alustalleen. Tähän asti LinkedIn on käyttänyt kolmannen osapuolen videopohjia, mutta nyt LinkedIn tähtää suurten videopalveluiden kanssa samalle linjalle. Video-ominaisuus on nimeltään LinkedIn Record. Nyt käyttäjät voivat käydä jo tutustumassa muun muassa videonäytteeseen, jossa LinkedInin perustaja Reid Hoffman kysyy ja vastaa tekoälyn avaamista mahdollisuuksista työpaikalla. Social Media Todayn uutisen voit lukea kokonaan täältä

Instagram testaa luonnoksia

Pieni mutta monille Instagramin käyttäjille merkittävä ja toivottu uutinen: Social Media Today kertoo, että Instagram testaa mahdollisuutta tallentaa postaukset luonnoksina. Ensimmäiset käyttäjät pääsivät testaamaan ominaisuutta jo heinäkuussa. Aiemminhan kuva piti postata kerralla, tai se siihenastisine muokkauksineen hävisi kokonaan. 

Twitterin Moments kaikille

Twitter lanseerasi Momentsit jo kymmenen kuukautta sitten. Klikkaamalla "Moments" Twitterissä pääsee aiheeseen liittyviin Twiitteihin, Periscope-lähetyksiin ja Vine-videoihin. Myös sponsoroituja Momentseja on ollut tarjolla. Momentsin vaikutus on ollut kuitenkin varsin pieni. Nyt Momentsien luojajoukkoa laajennetaan ja pian ominaisuus tuodaan kaikkien saataville. Nähtäväksi jää, nostaako mahdollisuus yhdistää sisältöjä pidemmiksi kokonaisuuksiksi Twitterin suosiota. Asiasta uutisoi Social Media Today

Lataa sosiaalisen media opas