Uudet video-ominaisuudet suosiossa - kilpailtu kenttä kehittyy [Somen kuumimmat vk 33]

Kuinka paljon suomalainen somettaa päivittäin? Uusia video-ominaisuuksia Instagramiin sekä Twitteriin? Miten saat Facebookissa lisää tykkääjiä? Entä miten Pinterest uudistuu? Näihin ja moniin muihin mielenkiintoisiin kysymyksiin saat vastauksen tämän viikon Somen kuumimmat -blogissamme!

somen_kuumimmat_viikko_33.jpg

Uudet video-ominaisuudet suosiossa - kilpailtu kenttä kehittyy [Somen kuumimmat vk 33]

Suomalainen somettaa keskimäärin lähes tunnin päivässä

Consumer Connection System -tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät sosiaalisessa mediassa keskimäärin aikaa noin 4,5 tuntia viikossa. Nuoret, 15–24-vuotiaiden ikäryhmä, viettää somessa puolestaan jopa 8 tuntia viikossa. Samalla ikäryhmällä netissä surffailuun kuluu aikaa yhteensä 21,5 tuntia viikossa. Täten noin 40 prosenttia netissä kulutettavasta ajasta kuluu eri sosiaalisen median palveluiden parissa. Tutkimus toteutettiin kesällä 2016 ja siinä haastateltiin 5400:aa suomalaista. Haastateltavat olivat 15–74 vuotiaita.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten keskuudessa suosituimmat somekanavat olivat Facebook ja WhatsApp. Puolestaan uusimmat some-palvelut Snapchat ja Periscope ovat suomalaisille verrattaen tuntemattomia. Vain 5 prosenttia kaikista vastanneista käytti Snapchattia ja Periscopea ainoastaan noin 1 %. Tutkimuksesta voit lukea lisää täältä.

Facebook uudistaa uutisvirtaansa ja kohtaa vastarintaa mainostenestossa

Facebookin "news feed" uudistuu jälleen. Viime torstaina Facebook ilmoitti uudesta ranking-uudistuksestaan, jonka myötä käyttäjät näkevät informatiivisimmat ja tärkeimmät päivitykset etusivullaan ensimmäisenä. Ranking-uuditus toimii itse käyttäjien arvioiden ja pisteytysten mukaisesti. Facebook kysyi tutkimuksessaan kymmeniltä tuhansilta käyttäjiltä uutisten merkittävyyttä ja pyysi heitä samalla pisteyttämään niitä asteikolla 1-5. Arvioiden mukaan uutiset nousevat tai laskevat käyttäjien seinillä. Asiasta uutisoi Digital Trends.

Viime viikolla kerroimme Facebookin uudistuksesta sen mainostenestoa kohtaan. Adblock plus on kuitenkin pikaisesti noussut vastarintaan uudistusta kohtaan. Taistelu voi kuitenkin loppua lyhyeen ja Adblock plus varoittikin käyttäjiään eston mahdollisista puutteellisuuksista. Asiasta uutisoi Ad Age ja lisää tilanteesta voit lukea täältä.

Myös Instagramiin livevideofiidi ja muita videopäivityksiä

Instagram lanseeraa Snapchatin kaltaisin livefeedin, uutisoi mm. AdAge. Tämä niinsanottu Events-kanava löytyy Explore-osiosta, ja käyttäjät voivat jakaa sinne livevideoita esimerkiksi tapahtumista.

Instagram teki muitakin videoihin liittyviä päivityksiä: Videoita kuvatessa pystyy nyt zoomaamaan ja Apple-käyttäjät voivat vaihtaa käytettävää kameraa kesken kuvauksen.

Twitter-livestreameja AppleTV:hen?

Twitter tuo aina välillä uudistuksia, joista ei tunnu innostuvan kukaan muu kuin Twitter itse. Promoted stickers eli brändätyt tarrat -uudistuksestakin sai lukea vain Twitterin blogista. Twitterin mukaan kyseessä on "a huge opportunity for brands" - Voit siis luoda yrityksellesi omia tarroja, joita Twitterin käyttäjät voivat lisätä kuviinsa.

Kiinnostavampi Twitter-uutinen on se, että Twitter saattaa suunnitella NFL-pelien tuomista livestreameina Apple TV:ihin mobiililaitteiden ja läppäreiden sijasta. Jos tämä toteutuisi ja laajentuisi vaikkapa jalkapalloon Euroopassa, jonka kaikki seuraajat tuntuvat olevan Twitterissä, oltaisiin jo todella kiinnostavien mahdollisuuksien äärellä.

Googlen tuo Duon videopuheluihin ja lopettaa Hangouts On Airin

Google tuo markkinoille "oman Facetimen", Duo-videopuhelupalvelun. Duo käyttää puhelinnumeroita, joten toisin kuin Hangoutsissa, Google-tiliä ei tarvita. Duo on vain kahdenvälisiin puheluihin, mobiilisovelluksena, ja se on suunnattu puhtaasti kuluttajille, ei yrityksille.

Hangouts On Air lopetetaan syksyllä. Webinaarityyppisesti käytetyn Hangouts On Airin sijaan asiakkaat ohjataan käyttämään Youtube Liveä, kertoo VentureBeat.

Pinterest loikkaa kilpailtuun videokenttään

Videot ovat olleet Pinterestissä jo vuosia, mutta niiden rooli on ollut hyvin pieni eikä kyseistä palvelua yhdistetä videoiden jakamiseen. Nyt videoista on tarkoitus tehdä olennainen osa Pinterestin käyttökokemusta, aluksi tarjoamalla Promoted Videos eli brändättyjä videoita Kate Spaden tyyppisille isoille mainostajille Yhdysvalloissa, kertoo AdAge.

Snapchat geofilters

Snapchat ei ole kaikkien mainostajien juttu, mutta jos sovelluksen nuori kohderyhmä on omiaan sinun brändillesi, kannattaa varmistaa, että Snapchatin monipuoliset ominaisuudet tulevat hyödynnettyä. Search Engine Journalin artikkeli kertoo hyviä esimerkkejä tuloksekkaasta Geofilttereiden käytöstä. Tutustu tästä!

Yksinkertainen keino saada lisää Facebook-tykkääjiä

Kyse ei ole uudesta asiasta, mutta Social Media Today haluaa varmistaa, että hyödynnät tämän yksinkertaisen keinon Facebook-tykkääjien saamiseksi: Voit selata kaikkia yrityksesi postauksesta tykänneitä, ja kutsua heidät myös tykkäämään sivustasi. Tämä kannattaa ilman muuta tehdä jokaisen postauksen kohdalla, erityisesti niiden, mitkä syystä tai toisesta leviävät hyvin sosiaalisessa mediassa.

Lataa sosiaalisen media opas