Facebookin videomainoksissa jatkossa oletuksena äänet päällä? [Somen kuumimmat vk 34]

Tämän viikon blogikirjoituksemme aiheina muun muassa Facebookin testaamat, käyttäjiltä rajun vastarinnan saaneet, uudet videomainokset, jotka lähtevät uutisvirrassa pyörimään automaattisesti äänien kanssa. Muina aiheina Twitterin uudistama Direct Message -ominaisuus, lukuja siitä, miten Rion olympialaiset näkyivät somessa sekä Suomen Poliisin julistama tubettajien metsästysoperaatio.

Somen_kuumimmat_viikko_34.jpg

Facebookin videomainoksissa jatkossa oletuksena äänet päällä? [Somen kuumimmat vk 34]

Facebookin Slideshow-mainoksiin uusia ominaisuuksia

Facebook kertoo blogissaan uusista Slideshow-mainosten ominaisuuksista, joilla saa luotua entistä näyttävempiä mainoksia. Slideshow-mainokset ovat olleet käytössä jo lähes vuoden, ja yritys on aikaisemmin voinut tehdä niiden avulla kevyemmän version videomainoksesta luomalla 3-7 kuvan diashowna pyörivän mainoksen. Uusina ominaisuuksina yritykset voivat nyt lisätä Slideshow-mainoksiin myös ääntä, tekstiä ja muuttaa videoita vähemmän internetkaistaa syöviksi slideshow-mainoksiksi.

Twitter kehittää Direct Message -ominaisuutta

Siinä missä Facebook ja muut somekanavat ovat edellä asiakaspalveluun tiiviisti kytköksissä olevien suorien viestien lähettämisessä, seuraa Twitter hitaasti mutta varmasti perässä. SocialMediaToday kertoo uutisessaan Twitterin uudesta ominaisuudesta ja painikkeesta, jonka avulla käyttäjät voivat ottaa yhteyttä brändiin suoralla Twitter-viestillä, yhdellä painalluksella, esimerkiksi brändin verkkosivuilla vieraillessaan. Painikkeen saa lisättyä helposti verkkosivujen HTML-koodiin ohjeita seuraamalla. Toimiakseen ominaisuuden käyttö vaatii, että yritys on mahdollistanut suorien viestien vastaanottamisen Twitter-tilillään.

Kuvan lähde: http://www.socialmediatoday.com/social-business/twitters-new-button-enables-people-dm-you-direct-your-website

Facebook testaa videomainoksia, jotka lähtevät oletuksena pyörimään äänet päällä 

Mikä olisikaan ärsyttävämpää, kuin hiljaisessa julkisessa kulkuneuvossa yllättäen äänet päällä pyörimään kajahtanut Facebookin videomainos? 80% käyttäjistä tutkitusti vihaa tätä. Facebook on kuitenkin tarttunut mainostajiensa huoleen siitä, että merkittävä osa mainoksista menettää ydinsanomansa, kun ne katsotaan ilman ääniä. Facebook on aikaisemmin yrittänyt kiertää asiaa kehittämällä videoiden tekstitys ym. ominaisuuksia, mutta nyt se on alkanut testaamaan mainoksia, jotka lähtevät äänettömyyden sijaan pyörimään automaattisesti äänet päällä. Testiryhmän käyttäjät pystyvät toki itse säätämään videoiden ääniasetuksia, mikäli automaattisesti äänet päällä pyörivät videot eivät miellytä.

Odotettavissa on mitä luultavimmin suurta vastarintaa, sillä toisin kuin Snapchatin käyttäjät, jotka ovat alusta asti tottuneet kuluttamaan sekä kaveriensa että yritysten sisältöjä äänet päällä, on Facebookin käyttäjät kasvatettu nauttimaan videosisällöistä ja -mainoksista äänettöminä. Lisää aiheesta AdAgen artikkelissa.

Messengerin keskustelun aloittaminen uusien kontaktien kanssa muuttuu

Digital Trends kertoo uutisessaan, että Messengerissä on tulevaisuudessa yhä helpompi aloittaa keskustelu uusien kontakteiden kanssa. Messengerissä on aikaisemmin pystynyt lähettämään viestejä lähtökohtaisesti vain käyttäjän Facebook-kontakteille. Mikäli käyttäjä on halunnut lähettää viestin jollekin Facebook-kontaktien ulkopuoliselle käyttäjälle, on se ilmestynyt "Message requestina" vastaanottavalle käyttäjälle, ja hänen on erikseen pitänyt käydä hyväksymässä viestipyyntö. Facebook kertoo kuitenkin testaavansa uutta ominaisuutta, jonka avulla "suorien" Messenger-viestien lähettäminen olisi mahdollista myös Facebook-kontaktien ulkopuolisille käyttäjille.

Uudistuksella yhtiö pyrkii luomaan Messengeristä viestipalveluiden kuninkaan, joka korvaisi tulevaisuudessa mm. tekstiviestien ja WhatsApp-viestien lähettämisen.

 

Youtuben Backstagella jaetaan muutakin kuin videoita

Youtube suunnittelee tuovansa vuoden loppuun mennessä uuden Backstage-ominaisuuden, joka antaa sisällöntuottajille mahdollisuuden jakaa tilaajilleen mahdollisuuden jakaa mm. kuvia, kyselyitä ja tekstejä. Asiasta kertoi Digital Trends.  Kuten Instagramin Snapchatiltä kopioima Stories-ominaisuus osoitti, mitä enemmän käyttäjille antaa keinoja jakaa status, sitä enemmän osallistumisia saadaan aikaan.

Kuinka Rion olympialaiset näkyivät somessa?

SocialMediaToday kokosi uutiseensa hauskoja lukuja, graafeja ja faktoja siitä, miten Rion olympialaiset näkyivät sosiaalisessa mediassa. Pelkästään jo olymialaisaiheisia twiittejä tehtiin jopa 187 miljoonaa! Luvut puhuvat puolestaan ja Rion olympialaiset osoittivat jälleen kerran sen, mitä sosiaalinen media voi parhaimmillaan luoda: yhteisöllisyyttä ja vahvoja tunnetiloja. Katso kaikki loput havainnollistavat graafit itse uutisesta. 

Lähde: http://www.socialmediatoday.com/social-networks/how-2016-rio-olympics-dominated-social-media-infographic

Poliisi metsästää tubettajia

Tubettaja-yhteistyö on vuoden markkinointitrendi, josta osalliseksi haluaa nyt myös Suomen Poliisi. Marmai kertoi, että Poliisissa on todettu, ettei nuoria aina onnistuta tavoittamaan heitä puhuttelevalla tavalla. Niinpä Tubeconin yhteydessä Poliisi käynnisti tubettajien etsinnän, joille tarjotaan mahdollisuus tulla mukaan tekemään Poliisin Youtube-kanavaa.

Pinterest osti Instapaperin

Pinterestiä ja Instapaperia yhtistää yhteinen tavoite: molemmat palvelut haluavat auttaa ihmisiä tallentamaan heille tärkeää sisältöä. Wired kertookin uutisessaan Pinterestin ostaneen Instapaperin, joka mahdollistaa sovelluksena käyttäjän tallentavan artikkeleita ja muita sisältöjä myöhempää lukemista varten.

 

Lataa sosiaalisen media opas