Somen kuumimmat viikolta 8

 Expressionin kuusihenkinen someryhmittymä seuraa viikoittain sosiaalisen median uusia tuulia, jotta sinun ei tarvitsisi. Aiheina tällä kertaa mm. Facebookin historian yksi merkittävimpiä muutoksia: Tykkää-painikkeen muutos Reaktiot-painikkeeksi. Muina aiheina pohdintaa somen sananvapaudesta sekä yli miljoonan orgaanisen näkyvyyden kerännyt työvaatevalmistajan Youtube-yhteistyökampanja.

Somen_kuumimmat_viikko_8.jpg
Somen kuumimmat viikolta 8 Facebookin Reaktiot-painike villitsi somen

"Changing the button is like Coca-Cola messing with its secret recipe", kirjoitettiin Bloombergin uutisessa ja somekirjeessämme jokunen aika sitten. Facebookin historian varmasti suurin muutos toteutui pitkän testausjakson jälkeen, kun yhtiö muutti viime viikolla yhteisöpalvelun legendaarisen Tykkää-painikkeen Reaktiot-painikkeeksi. Uudistus tuli voimaan kaikilla Facebookin käyttäjillä ympäri maailmaa, ja yritykset ja meemien tekijät ottivat heti ilon irti aiheesta. Muun muassa Vaasan Ruispalat hyödynsi hypen kekseliäällä postauksellaan. Lue lisää uutisesta Facebookin omasta blogista.

Yritykset pystyvät jatkossa seuraamaan käyttäjien reaktioita yrityksen julkaisemiin sisältöihin samaan malliin kuin aikaisemmin pystyttiin seuraamaan tykkäyksiä. Reaktiot-analytiikan avulla yritykset pystyvät analysoimaan entistä paremmin käyttäjien suhtautumista julkaisemiinsa viesteihin. Lisää yritysnäkökulmasta voit lukea Facebookin toisesta blogikirjoituksesta samasta aiheesta.

Somen_kuumimmat.png

Somettaminen vei vankilaan

Nyt-lehden artikkelissa kertotaan kuudesta ihmisestä ympäri maailmaa Venäjältä Singaporeen, jotka ovat joutuneet vankilaan some-kommenttiensa takia. Syyksi on kelvannut jopa pilan tekeminen kuninkaan koirasta. Nyt-lehti haluaa artikkelillaan muistuttaa suomalaisia siitä vapaudesta, joka Suomen sosiaalisessa mediassa vallitsee. Nyt-lehden hauskalla Mikki Hiiri -generaattorilla voitkin lisätä hiirenkorvat suomalaisten poliitikkojen päähän. "Kokeile vapaasti - koska voit." 

Työvaatevalmistajasta Youtube-hitti överihumoristisella yhteistyöllä

Työvaatevalmistaja Dimex on ymmärtänyt tubettajien ja verkostojen merkityksen orgaaniselle näkyvyydelle. Dimex aloitti viime vuonna yhteistyön Biisonimafia-nimisen Youtuben huumoriryhmän kanssa, mutta kumpikaan osapuoli ei osannut aavistaa, että homma räjähtäisi somehitiksi. Dimex ja Biisoniryhmä tuottivat överihumoristisia sketsejä, joissa Dimexin työvaatteet olivat huomattavasti esillä. Sketsit osuivat ja upposivat raksaduunareiden lisäksi myös täysin uusiin kohderyhmiin, ja videot kerryttivät huikeat yli 1,1 miljoonaa katselukertaa, ilman minkäänlaista mediabudjettia. Lue lisää yhteistyökampanjasta Kauppalehden uutisesta.

Expression tietää, että someilmiöt vaativat uskallusta heittäytyä. Expression on ollut aina räväkkä konsepteissaan. Viime vuonna TTY Porin insinöörejä tavoittelevan kampanjan keulakuvana nähtiin tankotanssija Henriikka Roo ja juuri julkaistussa tämän vuoden kampanjavideossa nähdään vähäpukeisia naisia tietokoneeltaan katseleva joulupukki.

Tee oma geofiltterisi Snapchatiin

Snapchat mahdollistaa nyt oman geo- eli paikkakohtaisen filtterin suunnittelun vaikkapa omaa tapahtumaa varten. Filtterit ovat maksullia ja hinnat alkavat 5 dollarista per tunti. Snapchat kehittyy kanavana hurjaa vauhtia ja tuo jatkuvasti uusia keinoja koukuttaakseen käyttäjiään ja toisaalta avatakseen uusia rahahanoja palvelulle.

Lataa sosiaalisen media opas