Somen kuumimmat viikolta 9

Expressionin kuusihenkinen someryhmittymä seuraa viikoittain sosiaalisen median uusia tuulia, jotta sinun ei tarvitsisi. Aiheina tällä kertaa mm. faktaa Facebook- ja Instagram-mainostajien määristä ja Pinterestin vaikutuksesta kivijalkamyymälän myyntiin. Muina aiheina viraalikuvistaan tunnettu 7-vuotias Imgur ja Facebook-mainostajien uusi lelu: Canvas.

Somen_kuumimmat_viikko_9.jpg
Somen kuumimmat viikolta 9 Facebookissa yli 3 miljoonaa, Instagramissa yli 200 000 mainostajaa

Facebook uutisoi blogissaan, että yhteisöpalvelulla on jo huimat yli 3 miljoonaa mainostajaa ympäri maailmaa. Mainostajista 70% tulee Yhdysvaltojen ulkopuolelta. Samaan aikaan Instagram ilmoittaa blogissaan, että Instagramissa mainostajia on myös jo yli 200 000. Facebook haluaa muistaa kaikkia Facebookissa mainostavia ja toimivia yrityksiä työkalulla, jolla pystyt luomaan oman videomuotoisen tarinasi oman yrityksesi Facebook-kuvista lisäten haluamasi tekstin ja musiiikin. Kokeile työkalua tästä ja luo oma videosi!

Facebook Canvas aukesi kaikille mainostajille

Tuotteiden tutkimisen ja ostamisen siirryttyä mobiiliin Facebook kehitti Canvas-toiminnon, jonka avulla brändit pystyvät kertomaan mainoksissaan tuotteistaan käyttäjälle enemmän ja nopeammin. Canvas on Facebookin sisällä aukeava koko näytön näkymä, joka avautuu käyttäjälle välittömästi mainosta klikkaamalla. Näkymä on kuin laajennettu tuote-esittely, jonka avulla brändit voivat kertoa huomattavasti enemmän tuotteestaan mitä aikaisemmat mainosmuodot ovat mahdollistaneet. Lue lisää Facebookin omasta blogistaan ja katso, miten brändit ovat jo hyödyntäneet Canvas-toimintoa.

Lähde: Facebook blog: https://www.facebook.com/business/news/Introducing-Canvas-UK

Tuleeko Facebookin live-videoista yritysten uusi hitti?

Facebookin uusi statuspäivitysmuoto, live-videot, on nyt saatavilla yrityksille. Tosin ainakin toistaiseksi vain niille, joiden yrityssivu on saanut hyväksynyt "Verified page" merkinnän. Facebook on oman uutisensa  mukaan aloittanut aktiivisen tutkimuksen siitä, miten käyttäjät reagoivat live-videoihin uutisvirrassaan. Tutkittua on, että live-videoita katsotaan niiden tapahtumahetkellä huomattavasti todennäköisemmin kuin videoiden ollessa jo "vanhentuneita", mikä on melko itsestäänselvää. Mielenkiintoista onkin nähdä, tuleeko Facebookin live-videoista yritysten uusi hitti, ja alkavatko yritykset koukuttaa käyttäjiä seuraavaan sivustoaan live-video päivityksillä. 

Lähde: Pinterest blog https://business.pinterest.com/en/blog/how-pinterest-drives-purchases-online-and

Pinterestillä vaikutus myös kivijalkakaupan myyntiin

Pinterest julkaisi blogissaan Millard Brownin tutkimuksen tuloksia. Jo pitkään on puhuttu, että Pinterest lisää online-myyntiä tehokkaasti sekä mobiilissa että tietokoneella surffatessa. Viimeisimpien tuloksien mukaan jopa 93% käyttäjistä on liikkeellä ”tositarkoituksella” joko suunnitellen ostoa tai tehden ostopäätöksiä. 52% prosenttia käyttäjistä on ostanut tuotteen nettikaupasta nähtyään sen ensin Pinterestissä kertoo Millard Brown.

Nyt Pinterestin vaikutukset ovat siirtyneet myös kivijalkakauppoihin. 72% käyttäjistä ovat ensin tutkineet, vertailleet ja tutustuneet tuotteisiin Pinterestissä, jonka jälkeen he ovat tehneet ostoksen myymälässä. Sisäisten tutkimusten mukaan 61% pinnaajista ovat tehneet ruokaostoksia nähtyään relevantin pinin, näistä jopa 82% tekivät ostoksen myymälässä. Kosmetiikan kohdalla vastaavasti 42% tekivät ostopäätöksen nähtyään relevantin pinin, joista 69% osti tuotteen myymälästä.

Pinterestin toiminta muuttuu jatkuvasti lähemmäksi hakukonetta, joka mahdollistaa nopean ja visuaalisen vertailun tuotteiden välillä. Näiden tuloksien mukaan myös yrityksten joilla ei ole nettikauppaa käytössä, on ehdottoman tärkeää tuottaa visuaalista markkinointimateriaalia Pinterestiin.

Onnea 7-vuotias Imgur! 

Imgurin syntymäpäivän kunniaksi nostamme tämän aivan liian vähälle huomiolle jääneen, 150 miljoonaa aktiivista käyttäjää omaavan somepalvelun somekirjeeseemme. Mikäli Imgur ja sen viraalikuvat eivät ole vielä entuudestaan tuttuja, tutustu palveluun Imgurin blogissaan esittämän hauskan infogaarin avulla, joka tiivistää hyvin Imgurin toiminnan ja kehityksen. 

Nayttokuva_2016-03-07_kello_22.10.04.png

Dinglen somekalenteri auttaa nyhjäämään sisältöä tyhjästä

Jokainen somemanager tuntee tuskan siitä, että uutta päivitettävää pitäisi keksiä, vaikka mitään et tunnu tapahtuvan. Dingle teki apuun somekalenterin. Tänään esimerkiksi on paitsi tietysti Kansainvälinen Naistenpäivä, myös Järjestä Kotitoimistosi -päivä! Kannattaa ehkä tehdä kaksi erillistä postausta, sillä näiden yhdistäminen poliittisesti korrektilla tavalla ei välttämättä ole mahdollista.

Lataa sosiaalisen media opas