Instagram Stories kopio Snapchatilta? [Somen kuumimmat vkt 30 & 31]

Tällä viikolla aiheinamme ovat Instagramia rajusti uudistava Stories-toiminto, joka jäljittelee häikäilemättä Snapchatin My Stories -toimintoa, sekä Facebookin uudet, live-videoiden keskellä pyörivät mainokset. Lisäksi pohdimme klikkiotsikkoja, joita Facebook ilmoitti juuri alkavansa hylkimään uutisvirrassa, määritteleekö Facebook- tai onlinepresenssi henkilön olemassaolon ja sitä, kuinka varovaisen markkinoinnin aika on viimeistään nyt ohi.

Somen kuumimmat viikoilta 30 & 31

Instagram Stories kopio Snapchatilta? [Somen kuumimmat vkt 30 & 31]

Facebook testaa mainoksia live-streamien keskellä

Live-videoiden suosion kasvaessa hurjaa vauhtia Facebook kehittää nyt myös tosissaan live-videoiden mainosmuotoja. AdAge kertookin uutisessaan Facebookin testaavan mainoksia, jotka näkyvät kesken live-streamattavan videon. Tämä antaa siis yrityksille mahdollisuuden pieneen mainosbreikkiin erinäisten tahojen julkaisemien live-videoiden keskellä. Mainokset voivat kestää maksimissaan 15s eikä live-videon julkaisija voi etukäteen itse määritellä, milloin mainos ilmestyy.

Näihin ”mid-roll” mainoksiin liittyy vielä useita kysymyksiä, kuten se, miten videoiden julkaisijat hyötyvät live-videoidensa keskellä näytettävistä mainoksista. Facebook jatkaakin toiminnon testaamista ja kehittämistä toistaiseksi vain testiryhmän kesken.

Instagram Stories kopio Snapchat My Stories:ista

Instagram tulee muuttumaan huomattavasti uuden, lähes kokonaan Snapchatiltä kopioidun ominaisuuden myötä. Yhtiö kertoo blogissaan uudesta Stories-nimisestä ominaisuudesta, jonka avulla käyttäjä voi ladata profiilikuvakseen kuvista ja videoista koostuvan tarinan, joka katoaa 24h päästä. Instagramin uutisvirtaan ilmestyy toiminnon myötä oma syöte, josta Stories-toiminnon kautta ladattuja profiilikuvatarinoita voi tarkastella. Toiminto jäljittelee selvästi valtaisaa kasvua nauttivan Snapchatin My Stories –ominaisuutta. Instagram haluaa kuitenkin pitää erillään perinteiset kuvat ja videot, ja Stories-toiminto onkin sen vuoksi sidottu käyttäjän profiilikuvaan. Toiminnon on tulossa iOS- ja Android-käyttäjille lähiviikkoina.

Ominaisuutta testannut Nike sai AdAgen uutisen mukaan ensimmäiselle Stories-videolleen 24 tunnin aikana huimat 800 000 katselukertaa. Vertailun vuoksi Nike on saanut parhaiten menestyneelle Snapchat-videolleen 66 000 katselukertaa. Instagramia luonnehditaankin hyvin mainosystävälliseksi kanavaksi, jossa käyttäjämassat ovat jo valmiina.

Lähde: Instagram Blog: http://blog.business.instagram.com/post/148349029221/instagram-storieshttp://blog.business.instagram.com/post/148349029221/instagram-stories

Facebook alkaa hylkiä klikkiotsikoita

Palautteen mukaan Facebookin käyttäjät haluavat nähdä uutisvirrassaan vain sellaisia linkkijakoja ja otsikoita, joiden avulla käyttäjä pystyy sisältömassojen keskellä määrittelemään heti, haluaako hän lukea aiheesta lisää vai ei. Facebook toteuttikin laajan tutkimuksen ja analysoi klikkiotsikoita, eli sellaisia linkkiotsikoita, joiden sisällöistä käyttäjät palasivat välittömästi takaisin uutisvirtaan.

Facebook alkaakin jatkossa näyttää klikkiotsikkojen määritelmän täyttäviä yritysten linkkijakoja aiempaa alempana uutisvirrassa ja suosimaan sisältöjä, joiden parissa käyttäjät viettävät oikeasti aikaa. Klikkiotsikoiden alkaa siis vihdoin olla ohi, joten suosittelemme jatkossa käyttämään vain sisältöä vastaavia otsikoita, ellet sitä ole jo nyt tehnyt. Lisää aiheesta voit lukea Facebookin blogissa.

Olympialaiset Facebookissa

Myös Facebook hyödyntää olympialaisten mukanaan tuoman hypen ja ihmisten yhteisöllisyyden. Olympiaviikon käynnistyttyä varmasti jokainen Facebookin käyttäjä huomasi uutisvirrassa Facebookin ilmoituksen, jonka kautta pystyi tutustumaan lukuisiin olympialaisia varten kehitettyihin toimintoihin. Olympialaisia varten Facebook on kehittänyt muun muassa filtterin, jonka avulla voi ilmaista kannatuksensa tietyn maan joukkueelle. Lisäksi käyttäjä pystyy katsomaan olympialaisten live-videoita nyt helposti ja keskitetysti. Lue lisää aiheesta ja olympialaisten näkymisestä Facebookissa TechCrunchin artikkelista.

Lähde: https://techcrunch.com/2016/08/03/facebook-rolls-out-a-personalized-olympics-section-in-the-news-feed-plus-olympic-filters-and-frames/

Varovaisen markkinoinnin aika meni jo

Helsingin Sanomien uutisessaan haastattelema Googlen toimialajohtaja Ossi Ahto nosti esille digitaalisen markkinoinnin ilmiöitä. "On tapauksia, joissa kampanja on ikäänkuin kidnapattu", Ahto toteaa. Esimerkkinä mainitaan aikaisemmassa someblogikirjoituksessamme ruodittu Veetin Me Time -kampanja. Ahto kannustaa unohtamaan turhan varovaisuuden. ”On parempi saada vaikka vähän vihamiehiäkin kuin olla vaan ihan harmaata.”

Ahto kritisoi voimakkaasti mainostajien jatkuvaa "peukutuksenmetsästystä" sosiaalisessa mediassa. ”Koko ajan pitäisi olla jotain äksöniä, jakoja ja peukutuksia. Pitäisi muistaa, että äärimmäisen pieni osa reagoi mainontaan, isompi merkitys on sillä, että ihmiset näkevät mainoksen. On harhaa, että pitäisi aina painaa jotain nappulaa, ei se tv-mainontakaan näin toiminut. Pitää saada aikaan tunteita, ei jotain peukunviuhuntaa.”

Kuten esimerkiksi Orkla Foods Felix-ketsuppikampanjassaan, ovat yritykset alkaneet selvästi tajuta, että varovaisen markkinoinnin aika on ohi. Nyt on uskallettava ottaa se riski, että joku pahoittaa kuitenkin mielensä. Felix-mainoskampanjasta voit lukea aikaisemmasta blogikirjoituksestamme.

Onko henkilön olemassaolo sidottu Facebook- ja onlinepresenssiin?

The Verge pohtii artikkelissaan erittäin mielenkiintoista ja hieman jopa pelottavaa aihetta. Mikäli henkilö ei ole Facebookissa tai muissa somekanavissa, eikä hänestä ole jälkeä Googlessa, niin onko syytä epäillä, ettei henkilöä ole laisinkaan olemassa? Keskustelu lähti liikkeelle huhusta, jonka mukaan Donald Trumpin puheen kirjoittajan olemassaolo kyseenalaistettiin, sillä häntä ei löytynyt Facebookista. Aihe pistää tosissaan miettimään henkilön yksityisyydensuojaa ja sitä, kuinka jokaisella yksilöllä tulisi olla oikeus valita, haluaako rakentaa itselleen vahvan onlinepresenssin, vai elää elämänsä onnellisesti ilman minkäänlaista kosketusta online- ja somepalveluihin.

Lataa sosiaalisen media opas