Yrityksille lisätoimintoja säännösten kiristyessä [Somen kuumimmat vk 37]

Tämän viikon Somen kuumimmissa paneudumme muun muassa uusiin yrityksiä helpottaviin työkaluihin, lakien ja säätelyiden somevaikutuksiin ja mobiilikäyttäytymisen nousuun. 

Somen_kuumimmat-1.png

Yrityksille lisätoimintoja säännösten kiristyessä [Somen kuumimmat vk 37] Instagramista entistä käytettävämpi yrityksille

Instagram kehittää Facebookin rinnalla huimaa vauhtia palvelun yrityksille suotuisia ominaisuuksia. Viimeisimpänä uudistuksena yhtiö kertoo blogissaan uudistuksista, jotka tekevät Instagram-mainoksista entistä interaktiivisempia. Uudistusten myötä mm. CTA-painikkeet tulevat helpommin havaittavaksi ja niihin voidaan nostaa ylimääräistä lisätietoa, käyttäjän on helpompi selailla mainoksen kommentteja, ja videomainosta voi katsella samalla, kun käyttäjä selailee jo sivustoa, johon mainos on johtanut.

Mikäli yritykselläsi ei ole vielä Instagramin yritysprofiilia, kannattaa se ottaa käyttöön viimeistään nyt. Instagramin yritysprofiilin pääset ottamaan käyttöön esimerkiksi näillä Dagmarin kokoamilla helpoilla ohjeilla. Muistathan kuitenkin, että analytiikkaa et saa näkyviin, ennenkuin Instagram-tililläsi on vähintään 100 seuraajaa.

Lähde: http://blog.business.instagram.com/post/150451625945/direct-response-ad-enhancements 

Lehdistön tulevaisuus lakien varjossa

Lehdistön tulevaisuudesta on keskusteltu paljon viime viikkoina. Mm. Marmaissa pohdittiin pelastaako ns. Google-vero Suomen lehdistön. Lempinimensä vero on saanut siitä, että muiden mediasisältöä hyödyntävien, esimerkiksi hakukoneiden pitäisi maksaa kustantajien sisältöjen hyödyntämisestä. Arvatenkaan Google ei ole innoissaan asiasta, koska sen jalo tarkoitus on tuoda tietoa ihmisten saataville. Myös Postijakelun siirtyminen kolmipäiväiseksi puhutti mm. Alma Median toimitusjohtajaa.

Sisällön suodattaminen puhuttaa ja vetää start up:eja alalle

Somesisällön suodattaminen puhuttaa. Facebook on jo aikaisemmin ilmoittanut alkavansa karsimaan palvelun uutisvirrasta klikkiotsikoita ja suoranaista virheellistä informaatiota sisältäviä sisältöjä. Nyt yhtiö uutisoi leikanneensa sisällön suodattamisesta vastaavasta tiimistään huomattavan määrän työntekijöitä ja hyödyntävänsä tässä jatkossa entistä enemmän teknologiaa. Yhtiö viittaa rivien välistä siihen, että sisällön suodattaminen olisi objektiivisempaa teknologian kuin tehtävässä toimivien työntekijöiden suorittamana. Teknologiaa aiotaan jatkossa hyödyntää myös Facebookin "Trending topics" keskusteluaiheiden suodattamisessa. Lisää aiheesta Forbesin uutisesta.

Sisällön suodattamiseen ja brändin maineen suojeluun sosiaalisessa mediassa ovat tarttuneet myös lukuisat start up:it, kuten esimerkiksi suomalainen BrandBastion.

Teini haastoi somekäytöksestä vanhempansa oikeuteen 

The Telegraphin mukaan Itävallassa teini haastoi vanhempansa oikeuteen heidän julkaistuaan lapsuuskuvia tyttärestään. Nyt 18-vuotiaan tytön mukaan hänen vanhempansa julkaisivat hänen yksityiselämäänsä loukkaavia kuvajulkaisuja sosiaalisen median kanavissa. Tytär oli pyytänyt vanhempiaan poistamaan jopa yli 500 kuvaa Facebookista. Vanhempien suostumattomuuden vuoksi tytär päätti viimeisenä vaihtoehtonaan haastaa vanhempansa oikeuteen. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa kerrotaan, että myös lapsella on oikeus yksityisyyden suojaan. Myös henkilötietolaki puoltaa tyttären oikeuksia. Jäänee nähtäväksi, tuleeko Suomessa vastaavia tapauksia pian esiin. Suomessa ei ole kyseisiä vastaavia someen kohdistuvia oikeustapauksia vielä esiintynyt. 

Ihmisten aika mobiilissa lisääntyy 

 Adagen artikkelin mukaan jopa 50 % kuluttajien digitaalisesta toiminnasta tehdään mobiilisti. Viime vuonna vastaava luku oli 34 %, joten mobilisoituminen jatkaa nousuaan. Mobiilikäyttäytyminen keskittyy erilaisten appien ympärille. Älypuhelinta käytettäessä sovelluksiin uppoaa 87 % ihmisten ajasta. Tämä luku pysyy tasaisena ikäryhmästä välittämättä; 55-64 -vuotiaiden ikäryhmässä appien käyttö on jopa noussut viime vuoteen verrattuna räjähdysmäisimmin kaikista ikäryhmistä.  Tämän vuoden suosituimmat puhellinsovellukset eri kategorioissa ovat sosiaalisessa mediassa Facebook, multimediasovelluksista YouTube, sanomalehdistä New York Times ja jälleenmyynnistä Amazon. Snapchat kiipeää vauhdilla kohti huippua, saavuttaen 55% listanousullaan nyt jo suosituimpien sovellusten sijan 13. 

Konversioiden mittaus LinkedIniin

LinkedIn sai syyskuun alussa uuden, erittäin hyödyllisen ominaisuuden: Konversioiden mittauksen. Sponsoroidun sisällön ja tekstimainosten tuomat tulokset, kuten esimerkiksi liidit, ilmoittautumiset, sisällön lataukset ja ostot pystytään nyt mittaamaan tarkemmin. LinkedInillä on 450 miljoonaa käyttäjää. Asiasta uutisoi mm. Social Media Examiner.

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio