Googlen uusi pikaviestisovellus haastamaan Whatsappia  [Somen kuumimmat vk 38]

Pikaviestipalveluiden suosio kasvaa kasvamistaan, Twitter helpottaa merkkirajoituksiaan ja Instagramin mainoskäyttäjämäärät rikkovat rajapyykkejä. Entä onko Linkedin pian saatavilla myös suomenkielisenä? Tätä ja paljon muuta viikon Somen kuumimmissa. 

Somen_kuumimmat_1-1.png

Googlen uusi pikaviestisovellus haastamaan Whatsappia  [Somen kuumimmat vk 38] Tunnusbiisi Tinderiin

Tinderiin voi nyt laittaa oman tunnusbiisin! Spotify-yhteistyöstä kertoi mm. Nyt-lehti. Nähtäväksi jää, kuinka moni valitsee omaksi Anthemikseen esimerkiksi Rocky-tunnarin.

Tinder on kehittänyt palveluaan ahkerasti ja lanseerasi kesällä Tinder Socialin, jonka avulla voit kerätä kaveriporukan vaikkapa ihmisistä, jotka ovat menossa samaan konserttiin kuin sinä.

Muuttaako pikaviestinnän käyttö pian digimainontaa

Markkinointi&Mainonta-lehdessä on uutisoitu ahkerasti pikaviestimistä. Pikaviestimiä käyttää nimittäin globaalisti jo 3 miljardia ihmistä, "perinteisiä" sosiaalisen median kanavia 2,5 miljardia. Somen suomalaiset asiantuntijat moittivat suomalaisia mainostajia ko kanavien alikäyttämisestä. Liian syvää poteroa ei kannata kaivaa, sillä käytetyimmissä pikaviestimissä WhatsAppissa ja Facebook Messengerissä markkinointimahdollisuudet ovat vielä lähes olemattomia ja niitä voi käyttää lähinnä asiakaspalvelukanavina.

Markkinointimahdollisuuksia löytyy esimerkiksi Kik:istä, mutta sen käyttö on Suomessa hyvin vähäistä.

Googlelta oma pikaviestisovellus

Suosituimmat pikaviestimet WhatsApp ja Facebook Messenger ovat kummatkin Facebookin omistamia, mutta yllättäen Google haluaa samalle markkinalle. Google kertoikin lanseeraavansa Google Allon, pikaviestisovelluksen, joka tarjoaa myös haku- ja assistenttibottia. Allo tulee oppimaan suosituimmat vastauksesi, ja tarjoaa automaattisia vastauksia. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko Allon tarjoamista vastauksista uusi auto correct fail.

LinkedInissä miljoonan raja rikki keväällä

Markkinointiviikon ja samassa yhteydessä järjestettyjen Bisnespäivien puheenvuoroista löytyi todellisia helmiä, mm. Bruce J. Oreckin mainio keynote luovuuden tärkeydestä. Suomen johtavan LinkedIn-asiantuntija Tom Laineen puheenvuoro oli myös erittäin mielenkiintoinen. Tätä vauhtia miljoonan suomalaisen LinkedIn-käyttäjän raja menee rikki keväällä. Kaikilla kielialueilla, jossa miljoona käyttäjää on mennyt rikki, on saatu oma kieliversio. Voimme siis odottaa suomenkielistä LinkedIniä! 

Twitterin merkkirajoituksiin helpotuksia

Twitter on tehnyt viimein käyttäjilleen helpotuksia 140 merkin viestirajoitukseen. Sama merkkimäärä on edelleen voimassa, mutta nykyään kuvat, GIF -tiedostot, kyselyt ja lainaukset eivät sisälly 140 merkin rajoitukseen. Uudistus mahdollistaa käyttäjille. Itsensä ilmaisulle on siis enemmän tilaa ja yrityksen tavoitteena on monipuolistaa twiittien käyttöä. “You can already do a lot in a Tweet, but we want you to be able to do even more”, Twitter kommentoi uudistustaan. Asiasta uutisoi mm. Digital Trends

Uutisoimme myös aiemmin Twitterin siirtymisestä livestream -palveluiden käyttöön. Nyt ensimmäinen livestream tapahtuma amerikkalaisen jalkapallon ammattilaissarjan NFL:n puolella on ohi. Kokeilu osoittautui menestykseksi. NFL:n tilastojen perusteella Twitter hallitsi digitaalista yleisöä keräämällä livestreamiin ottelun aikana jopa 2.4 miljoonaa katselijaa. Jäänee nähtäväksi laajeneeko livestream -palvelu myös eurooppalaisten lajien seuraajien saataville lähiaikoina.  Lisää Twitterin livestreamista voit lukea täältä. 

Facebook Messengeriin maksumahdollisuus 

TechCrunchin mukaan Facebook kehittyy jälleen. Google Allon toiminnon tavoin, Messengerin uuden "chat assist"-toiminnon avulla kone pystyy lukemaan viestien sisältöjä avainsanojen perusteella, joiden perusteella Messengerissä lähetettyjen viestien perään saattaa ilmaantua maksumahdollisuus. Englanninkieliset lauseet kuten "You owe me 10$" tai "Send me 18$ for dinner" voivat laukaista maksu-painikkeen lauseiden alle. Painikkeesta käyttäjät voivat helposti maksaa korttinsa tietojen syötön jälkeen maksunsa toiselle käyttäjälle. Toiminto on käytössä vasta Yhdysvalloissa, mutta mahdollisesti pian myös muissa maissa. 

Instagram rikkoo mainosrajapyykkejä

Instagramilla on nyt yli 500 000 yritystä, jotka käyttävät Instagramia mainostamiseen, kertoo Social Media Today. Lisäksi mainostajat ovat tuplaantuneet Instagramin alustalla viimeisen kuuden kuukauden aikana. Social Media Todayn mukaan syy löytyy Instagramin yritysprofiilista (Business Profile) ja Feed-algoritmistä, joiden avulla yritys tavoittaa tehokkaammin kohderyhmänsä.

Instagramin mukaan 50 % käyttäjistä seuraa yritystä ja heistä yli 60 % ajattelee, että on oppinut uutta yritysten tuotteista tai palveluista alustalla. 75 % käyttäjistä on aktivoitunut inspiroituessaan postauksesta. Käyttäjä on muun muassa selaillut yrityksen nettisivuja, etsinyt, ostanut tuotteita tai kertonut kaverille yrityksestä postauksen inspiroimana.

 

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio