Sosiaalinen tilinpäätös 2019

Kello on 18.02. On sateisen ja mustan joulukuun viimeinen arkipäivä ennen jouluaattoa. Istun Variston Hop Lopissa koneella ja minun on äärettömän vaikea päästää irti työasioista. Ei siksi, että töitä olisi liikaa tai että aika loppuisi kesken koko maailmaa valmiiksi saattaessa, vaan siksi, että olen innoissani tästä päivästä, kuluneista viikoista ja kuluneesta 1,5 vuodesta.

Sosiaalinen tilinpäätös 2019

Jokainen meistä kokee merkityksellisyyden tunteita hyvin erilaisista asioista. Mikä minua motivoi tänä vuonna, löytyy meidän Slackista: #kehukanava.

Kanava perustettiin aika lailla vuosi sitten harvan pikkujouluissa, jossa ihana Aliisa Holkko oli puhumassa empatian ja lempeyden voimasta bisneselämän kontekstissa. Aliisa kertoi omasta kehukanavakokeilustaan ja siitä, kuinka hyvä fiilis hänelle tulee positiivisia kirjoituksia lukiessa. Positiivisen palautteen kuluttamisella on suora yhteys positiivisiin tunteisiin, vaikket itse olisi osallinen palauatteenantoprosessissa, vaan ainoastaan kuluttaisit sisältöä.

Kehukanava perustettiin, jotta jokaisella Harvalaisella olisi mahdollisuus jakaa onnistumisen ja ilon hetket matalalla kynnyksellä. Keskittyminen hyviin asioihin lisää hyvän tunnetta. Suomalaisille ominaiseen tyyliin ei ole ole itsestäänselvää, että annamme työyhteisöissämme toisillemme riittävästi positiivista palautetta. Emme me sen parempia ole korjaavan palautteenkaan antamisessa - suunta on kuitenkin oikea. Ja kun puhun positiivisesta palautteesta, en tarkoita erinomaista suoriutumista omassa työtehtävässä, enkä edes hyviä bisnesdiilejä. Tarkoitan meille jokaiselle tärkeää ja henkilökohtaisesti koskettavaa arkista kiitosta ja arvostusta siitä, kuinka mahtavia ja ihania me olemme juuri omanlaisina ihmisinä vahvuuksinemme ja kehittymiskohteinemme.

Kehukanava kiteyttää sen, mikä minulle on henkilökohtaisesti tärkeää. Kirjoitimme nämä ajatukset (nuorina ja naiiveina yrittäjinä) ensimmäisen kerran vuonna 2006 Harvan edeltäjän, Expressionin, henkilöstömanifestiksi. Tuolloin nimesimme sen Expressionismiksi, joka tarkoitti kolmea asiaa: työniloa, innostusta ja kehittymistä.

yrityskulttuuri

Vaikka nuo sanat ovat saaneet uuden kirjoitusasun ja visuaalisen ilmeen Harva-brändin syntyessä, niin sisällöllisesti monikaan asia ei ole muuttunut. Päinvastoin. Koen että tuolloinen pienen ihmisen havainto kanssaihmisten tärkeydestä on vahvistunut ja tätä osataan nykyään eri tavalla arvostaa. Samanaikaisesti kun kunnioitan pitkiä perinteitä ja historiaamme, olen äärettömän ylpeä, että uskalsimme sanoittaa kulttuurimme uusin sanoin, kun perustimme Harva Marketingin useamman yrityksen yhteenliittymänä.

Harvan synnytysvuodet 2015-2016 olivat tiukkaa itsetutkiskelun ja luopumisen aikaa, ja olen onnellinen, että olemme saaneet tehdä tätä matkaa aivan mielettömällä porukalla. Mukana on ja on ollut monenlaisia ammattilaisia erilaisista kulttuureista ja taustoista. Harva on yhdistelmä toimialan uusinta uutta, mutta myös perinteikästä historiaa. Harvan juuret ulottuvat todellakin yli 30 vuoden taakse! Olemme vahva osa suomalaisen markkinointialan kehitystä ja markkinoijien identiteetin muutosta. 

Ideologia on pysynyt mutta kaivannut päivittämistä 

Tänä päivänä Harvan ideologia kiteytyy seuraavasti: Harva kasvattaa, Harva katsoo eteenpäin, Harvalla on hauskaa ja Harva välittää. Tämän haluamme nähdä toteutuvan paitsi oman tiimin myös koko yrityksen ja lopulta jokaisen työntekijämme ja verkostotyöntekijämme tasolla. 

05_2019_HarvaMarketing_valimo_noRetouch_6041_2048web

Tykkään kysyä itseltäni, "miten voin todistaa ihmisten hyvinvointiin tehtyjen investointien Y, X, Z tulokset, emmekä vain kuvittele, että näillä valinnoilla olisi väliä". Kehukanava on yksi konkreettisimmista todisteista. Kanavalla käydään keskustelua, kehutaan toisiamme, nostetaan pieniä hyviä asioita esille sekä jaetaan positiivisuutta. Jotta tällaista voi tapahtua, pitää työarjen olla kunnossa ja henkilöiden välillä vallita keskinäinen luottamus.

Vanhat Expressionin periaatteet ovat eläneet ja elävät edelleen kulttuurissamme ja ne siirtyvät vanhoilta uusille osaajille tarinoissa, arjen toimintatapoina ja perehdytyksessä. Samanaikaisesti pyrimme olemaan avoimia oppimaan pois häiritsevää tai hidastavaa toimintaa, kuten negatiivisuutta, yksin pakertamista tai turhaa itsekriittisyyttä. Myös tämä kuuluu keskustelukanavissa. Kehittäviä ja positiivisesti kyseenalaistavia kommentteja on vähintään yhtä paljon kuin kehuja. Tätä ei tapahtuisi ilman luottamuksen ilmapiiria. Vaikka välillä mietityttää, tarvitseeko jokainen päätös ja asia perustella erikseen tai nostaa framille, niin loppupelissä koen tärkeäksi, että kysymyksiä ja kyseenalaistamista ilmenee, myös silloin, kun se turhauttaa itseään. Siinä vaiheessa, kun ketään ei kiinnosta, olemme epäonnistuneet.

Yritys- ja tiimikulttuurissa, joissa vallitsee psykologinen turvallisuuden tunne uskalletaan kysyä, olla eri mieltä, antaa korvaa palautetta ja haastaa. Korkea koettu psykologinen turvallisuus ennustaa koko työyhteisön ja yrityksen menestystä. Psykologinen turvallisuus on jotain sellaista, jota kukaan ei yksin voi luoda ja ylläpitää, sillä siinä on kyse siitä, mitä tapahtuu ihmisten välillä. Psykologiseen turvallisuuteen panostavat organisaatiot tekevät tutkimusten mukaan parempaa tulosta kuin ne organisaatiot, joissa psykologisen turvallisuuden luomiseen ei panosteta. Itsensä johtamisella sekä johtamispalveluilla on turvallisuuden kasvattamisessa keskeinen rooli.

Lopulta kyse on organisaatiokulttuurista, jossa ihmiset voivat kasvaa ja kehittyä mutta ennen kaikkea olla omia itsejään. Ketään ei tuomita ja kukaan ei tuomitse, vaikka asioista ja näkemyksistä voidaan käydä tiukkaa debattia ja olla reilusti eri mieltä. Jos keskustelut menevät överiksi tai jollekin tulee paha mieli, asiasta pitää pystyä keskustelemaan lisää. Olennaista on uskaltaa antautua kiivaaseen väittelyyn ja jopa riidellä, mutta asiatasolla. Sävy tulee olla kunnioittava ja olennaisuuksiin keskittyvä. Keltään ei voi ottaa pois oikeutta tuntea, reagoida ja kokea tavallaan, vaan olennaisinta on löytää yhteiset, tärkeimmät johtoajatukset ja yhdessä hyväksytyt pelisäännöt, joihin jokainen on valmis sitoutumaan osana tiimiämme. Vietämme suuren osan valveillaoloajasta työkavereidemme kanssa, joten sillä on todellakin väliä, millainen fiilis arjessa vallitsee. 

Samalla kun kiitän tästä vuodesta, haluan haastan jokaisen miettimään, mitkä ovat ne pienet teot, jotka saavat toiset ihmiset tulemaan töihin turvallisuutta kokien myös ensi vuonna? Jokainen voi vaikuttaa vähintään siihen, miten itse asennoituu uuteen päivään, kun aamulla avaa silmänsä.

Vielä kerran lämmin kiitos kaikille Harvalaisille, partnereillemme ja asiakkaillemme tästä vuodesta! Kiitos että olette olemassa ja kiitos, että näette yhdessä tekemisemme tärkeänä ja kehittämisen arvoisena asiana.

Ilolla vuoteen 2020,

Harvan johtoryhmän puolesta Päivi

 

Ps. Alla tämän vuoden tunnelmia! 

Outdoor_Advertising_Mockup-arla

me-harvat

05_2019_HarvaMarketing_valimo_noRetouch_5773_2048web

Image from iOS (30)

Lisi_Lavonen_Parodontax

HP-OMEN-Kamppi2019-v6-3

Image from iOS (31)

IMG_20191213_115737

Image from iOS (28)

Image from iOS (32)

Image from iOS (36)

IMG_20191213_115742

Image from iOS (29)

Image from iOS (27)

Image from iOS (33)

teikko