"Tansaniaan?!"

"Tansaniaan?" Viimeisen puolen vuoden aikana olen tottunut kummastuneisiin katseisiin, joihin loppusyksystä on liittynyt myös vaistonvarainen askel taaksepäin, vaikka lähin ebola-tapaus on edelleen 6000 kilometrin päässä Nigeriassa. "Miten ihmeessä päädyitte perustamaan markkinointitoimistoa Tansaniaan?"

"Tansaniaan?!"

Olisi hauska kertoa tarinaa, kuinka Markkinointitoimisto Expression Oy:n Vallilan toimistolla heitettiin tikkaa maailmankarttaan, tai kuinka Tansania rimmasi hauskasti Tallinnan kanssa, johon Expression myös perusti tytäryhtiön tänä vuonna. Järkevämpää olisi ehkä vakuuttaa, että johtoryhmässä luimme Afrikan Forbesista, kuinka Tansanian bruttokansantuote on kasvanut viime vuosinakin kuuden prosentin vuositahtia. Tai kuinka eri lähteet ennustavat Tansanian nousevan nopeaa tahtia jopa Afrikan suurimmaksi talousalueeksi, kiitos mittavien luonnonvarojen.

Todellisuudessa päädyimme Tansaniaan, koska siellä kohtasivat oikeat ihmiset ja selkeä tarve. Nykyinen yhtiökumppanimme Tonny Missokia, Suomessa opiskellut ja asunut tansanialainen, aloitti Battery-energiajuoman viennin Suomesta Tansaniaan 2013. Pian kävi selväksi, että paikalliset "promootiotoimistot" muistuttavat lähinnä mallitoimistoja. Kukaan ei osannut suunnitella promootioita eikä ketään kiinnostanut promoottorien myynti-, asiakaspalvelu- tai edes tuotekouluttaminen.

Yksinomaan Dar es Salaamissa on Suomen verran asukkaita, kolme kertaa Suomen kokoisessa Tansaniassa 49 miljoonaa. Yli 100 € kuukaudessa tienaava keskiluokka kasvaa tasaisesti ja houkuttelee markkinalle kansainvälisiä brändejä sekä innostaa muutamaa paikallista mogulia lanseeraamaan omissa konserneissaan uusia tuotteita. Kuten kaikilla kehittyvillä markkinoilla, myös Tansaniassa on tärkeää se, miltä näyttää ulospäin. Euron maksava energiajuomatölkki on tärkeä statussymboli. Internet-käyttäjien määrä on kasvanut 65% edellisvuodesta, ja on nyt jo 9,3 miljoonaa. Suurin osa skippaa länsimaista tutut pöytäkone-läppäri-kehitysvaiheet ja tutustuu verkkoon suoraan mobiilikäyttäjänä.

Team Battery Instagram

Olen viettänyt viime kuukausina suurimman osan ajastani Tansaniassa. Tarinoita syntyy päivittäin, eri asia on uskooko niitä kukaan. Pussasin kirahvia, leijona puri reiteen, juttelin Figon kanssa bisneksistä, sisustin merikonttitoimistoamme, opettelin valjakkojenkkaa. Mieluiten kerron kuitenkin tilanteista, joissa promoottori kunnollisen koulutuksen ja uuden kannustavan palkkamallin ansiosta nelinkertaisti asiakkaan päivämyynnin ja tienasi itselleen päiväpalkan, josta parikymppinen opiskelijatyttö ei Dar es Salaamissa ole edes osannut haaveilla. Aluksi promoottorit vastustivat uutta, länsimaista palkkamallia, joka muodostuu pohjapalkasta ja bonuksesta. Tansaniassa on totuttu, että palkka on matala, mutta muuttumaton teitpä mitä tahansa - tai olit tekemättä. Jos homma ei toimi, saat todennäköisemmin uuden kollegan kuin potkut. Niinpä pienessä liikkeessä saattaa nähdä 4-5 työntekijää - seisoskelemassa.

Seikkailu on vasta alussa, kuten Afrikan nousukin. Haluatko mukaan omalla brändilläsi?

10707884_10152289952256540_1172319669_n