Tapahtuma-alalla tapahtuu

Olen Tia Kemppinen, toimistolla tunnetaan myös “Kemppiksenä”. Olen työskennellyt Harvan edeltäjällä Expressionilla promoottorina vuodesta 2012 alkaen. Kuten monilla muillakin tällä alalla toimiville, myös meillä kevään koronatilanne iski rajusti. Ikäväkseni tämä on siis viimeinen blogikirjoitukseni Harvan leirissä tältä erää. 

Tia blogi-1

Olen iloinen siitä, että Harvalla ei olla jääty paikalleen surkuttelemaan ja että asiakkaamme ovat lähteneet toteuttamaan online- ja hybriditapahtumia, vaikkei se tietenkään ole tuonut f2f-tapahtumatyötä takaisin. Tällä viikolla Tapahtumateollisuus otti myös kantaa turvallisen tapahtumajärjestämisen puolesta järjestämällä mielenilmauksen alan puolesta, joten toimimalla yhdessä uskomme valoisampaan tulevaisuuteen.

Mutta palataanpa vielä työpolkuuni Harvalla. Olin saanut vuonna 2012 juuri merkonomin kaksoistutkintopaperit käteeni ja etsin töitä välivuodeksi. Muistan edelleen haastattelutilanteen Harva edeltäjän Radiokadun toimistolla, missä Ilona Kymäläinen, yksi Harvan perustajista ja nykyinen ystäväni haastatteli minut. Haastattelu meni nappiin, ja seuraavalla viikolla lähdinkin ensimmäiselle promokeikalleni Alastaron autoradalle ALSOn asiakaspäivään. Hieman nauratti, että tällaistäkö promohomma sitten tulisi olemaan: suoraan haastattelusta syvään veteen ja isoon tapahtumaan.

Satunnaisten promokeikkojen rinnalla vietin välivuottani aulapalvelutehtävissä. Vakkaripaikkoinani olivat muun muassa entisen työnantajani pääkonttoritalo Pitäjänmäessä sekä tuttu asiakasyrits HP Finland. Vuoden työskentelyn jälkeen pääsen opiskelemaan Haaga-Heliaan tradenomiksi ja jatkoin keikkailua molemmille yrityksille opiskeluideni ajan. Vuorotellen istuin HP:n aulatyössä tai promosin kauppakeskuksissa HP:n uutuuskoneita ja vedin lapsille VR-pelipistettä. Mahtavaa että tämä onnistui! 

Suuntauduin opinnoissani kansainväliseen kauppaan ja logistiikkaan, ja olin viisi kuukautta opiskelijavaihdossa Belgiassa. Markkinoinnin pariin pääsin koulun some- ja markkinointikurssien lisäksi kun suoritin työharjoittelun markkinointiassistenttina muodin parissa Adidaksella. Opinnot sain pakettiin vuoden 2016 lopulla. Tapahtuma-ala tuntui omalta, ja siirryin tekemään promootioita täyspäiväisesti toiminimellä. Työskentelin vuoden verran eri asiakasyrityksille ja useiden eri brändien parissa. Työssä parasta oli sen vaihtelevuus, matkustaminen ja tapahtumat. Samaan aikaan Harva kasvoi nopeasti ja silloisen promootiopäällikön, Hanna Korpelan, työmäärä kasvoi samaan tahtiin. Hanna tarvitsi kaverikseen promootiopuolelle promootiokoordinaattorin, joka olikin tuleva työtehtäväni. Hanna puolestaan itse on kasvanut projektipäällikön rooliin Harvalla.  

Talvella 2017 olin mukana HP-tapahtumassa, joka saatiin hienosti maaliin. Kun olin purkamassa pistettä, aloin jutella silloisen Harvan toimitusjohtajan Henrikin kanssa, mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessani työkseni. Suunnitelmat kohtasivat ja tammikuussa 2018 siirryin promokentältä toimistolle!  

Näiden Harva-vuosien aikana työni on ollut yhtä vuoristorataa, ja vain hyvällä tavalla. Alkuvuoden olin mukana projektipäällikön apukäsinä eri projekteissa. Pian sen jälkeen pääsin ottamaan vastuuta HP Finlandin promootio- ja myyntitiimistä sekä tapahtumista. HP-tiimimme vetää asiakasvastaava Pekka Virmalainen, joka raportoi johtoryhmälle. Lisäksi tiimissämme oli digi- ja someammattilaisia ja minä. Hannan jäädessä äitiyslomalle keväällä 2019 hyppäsin projektipäällikön saappaisiin, ja HP:n lisäksi vastuulleni tuli muun muassa Dustin Finland Oy:n ja Verso Food Oy:n tapahtumien ja projektien toteutukset.

Viikottaiset työtehtävät ovat olleet supermonipuolisia ja sisältäneet mm.: 

  • HP Finlandin myyntiasiantuntijavuorojen koordinointi ja raportointi eri kaupunkien HP-shopeissa.
  • Tällä hetkellä HP-tiimi työskentelee myös Nordic-tasolla Digital Promoter -projektin parissa Gigantin verkkokaupassa eli käytännössä palvelee ja auttaa verkossa videoyhteydellä. 
  • Tapahtumapuolella sain koordinoida OMEN by HP -kiertuetta, joka liikkuu vuosittain useissa alan tapahtumissa, kauppakeskuksissa ja lentokentällä.
  • Verso Food Oy:n Beanit -promootioiden toteutus tapahtumissa ja kesäkiertueen 2020 suunnittelu ja toteutus 
  • Dustinin yritystapahtumien kuten Amazing Racen sekä roadshown järjestäminen ja koordinointi 
  • Tapahtumien ja promootion lisäksi pääsin tekemään myös sosiaalisen median työtehtäviä kuten Facebook- ja Instagram-tilien ylläpitoa, ja ylläpidin myös Harvan omaa Insta-tiliä kollegoiden kanssa. Omaan Instaan tallennamme viikon tapahtumia ja fiiliksiä niin kentältä kuin toimistolta.

Harva kasvattaa, katsoo eteenpäin ja Harvalla on ollut myös hauskaa! Harvan kulttuuri ja tiimityöskentely on sopinut minulle erinomaisesti. Promootiotyön vaihtelevuus näkyy myös toimiston puolella, täälläkään ei tarvitse pysähtyä paikoilleen. Välillä pakataan messuosastoa, tilataan materiaaleja tai suunnitellaan uusia työvaatteita, toisinaan pyöritellään raportteja ja töitä voi tehdä mistä vain.

Näihin sanoihin ja tunnelmiin on aika päättää työpolkuni Harvalla tältä erää. Lämmin kiitos kaikille Harvalaisille yhteisistä vuosista. Vaikka työnteko yhdessä loppuu tähän viikkoon, niin tämän perheen yhteydenpito jatkuu vahvana myös työn ulkopuolella! 

blog

Terveisin, 

Tia ja Harvan tiimi

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Aiheet:

Ihmiset, promootio
Tia Kemppinen

Tia Kemppinen

Rautainen promootiopuolen ammattilainen, joka osaa kohdata niin ihmiset kuin asiat.