Älykästä tapahtumamarkkinointia sosiaalista mediaa hyödyntämällä

Brändisi tuotteiden tai palveluiden mainostaminen erilaisten tapahtumien kautta vaatii usein paljon työtä. Onnistuneen tapahtuman suunnittelu voi olla jo itsessään vaativa tehtävä, mutta vielä suuremmaksi haasteeksi usein osoittautuu oikean kohderyhmän tavoittaminen ja tapahtuman tehokas mainostaminen. Myönnetään, tapahtumamarkkinointi ei ole aina helppoa, mutta yrityksen siinä onnistuttua voi se saavuttaa helposti vahvoja uusia liidejä ja bränditietoisuuden kasvua sekä uutta liiketoimintaa.

Pienien ja keskisuurien tapahtumien markkinointiin ei haluta käyttää massiivisia rahallisia panostuksia ja aikaakaan ei ole liialti hukattavaksi. Yrityksillä voi olla tapahtumia kuukausittain, ja tällöin erillisiä suuria mainoskampanjoita ei ole syytä aloittaa. Mikä avuksi? Sähköpostimarkkinointi olisi helppoa ja kustannustehokasta, mutta kapea sähköpostirekisteri on tapahtumakutsujen osalta jo lähes loppuunkulutettu. Tapahtumiin tulisi saada täysin uusia kasvoja, jotka ovat kiinnostuneita tapahtuman aiheesta - usein yrityksen tuotteesta, palvelusta tai osaamisesta. Voisi olla myös hienoa tavoittaa ja saada tapahtumaan oman liiketoiminnan kannalta tiettyjen potentiaalisten yritysten henkilöstöä tai vaikkapa järjestää tapahtumia ulkomailla asti. 

Tapahtumamarkkinointi ei ole aina helppoa, mutta yrityksen siinä onnistuttua voi se saavuttaa helposti vahvoja uusia liidejä ja bränditietoisuuden kasvua sekä uutta liiketoimintaa.

Tapahtumamarkkinointimeilit eivät aina kerää riittävästi tai juuri haluamiasi osallistujia, sanomalehti-ilmoitukset eivät puolestaan ole tehokkuudeltaan ja mitattavuudeltaan riittäviä. Tapahtuminen mainostamiseen kannattaa ottaa alusta alkaen mukaan sosiaalisen median kanavat, jotka ratkaisevat usein kaikki haasteet kustannuksista halutun kohderyhmän tavoittamiseen. Tässä blogissa kerromme, miten saat pienet ja keskisuuret tapahtumasi täyteen budjettitehokkaasti sosiaalista mediaa hyödyntäen. 

Mainosta somessa kohdistetusti

Sosiaalisen median alustat ovat suuressa roolissa liidigeneroinnin ja myynnin osalta. Somekanavat ovat myös tapahtumamarkkinoinnin kannalta oleellisessa asemassa. Esimerkiksi Facebookissa suurin hyöty on, että voit kohdistaa yrityssivusi kautta tapahtumamainontaa nopeasti juuri sille kohderyhmälle, jonka haluaisit tapahtumaasi saapuvan. Haluatko tapahtumaasi korkeassa asemassa olevia päättäjiä vai tavoitteletko kenties opiskelijoita? Sinulla on mahdollisuus rajata kohderyhmäsi esimerkiksi ammattinimikkeiden, iän, yrityksen nimen tai vaikkapa opiskelualan perusteella. Usko tai älä, tämä toimii. Voit lukea blogistamme lisää kohdentamisesta ja B2B-sektorin Facebook- ja LinkedIn-mainonnasta täältä ja täältä

Tarkan kohdistamisen lisäksi oleellista on, että tapahtumaan saapuvan henkilön houkuttelemiseen käytetty hinta pysyy kurissa. Voit käyttää resursseja kalliisiin ja mahdollisesti tuloksettomiin kylmäsoittoihin tai kirjoittaa tapahtumaan littyviä sponsoroituja natiivimainoksia. Suuremmissa tapahtumissa nämä keinot ovat usein tarvittavia ja hyödyllisiä, mutta pienempiin tilaisuuksiin mainoseurojen tulee pysyä alhaalla. Esimerkiksi Facebook- ja LinkedIn-mainonnan avulla mainoseurot pysyvät matalalla ja pääset tavoiteltuihin tuloksiin, jos tiedät mitä teet. Useimmat sosiaalisen median kanavat tarjoavat mahdollisuuden maksaa ainoastaan klikeistä. Tällöin esimerkiksi Facebook-mainonnassa maksat vain, kun tarkkaan kohderyhmääsi kuuluva käyttäjä etenee mainoksestasi määrittelemääsi tapahtumasi laskeutumis- tai verkkosivustolle. Lopulta sinun on helppo huomata ja määrittää yhden tapahtumaan saapuvan osallistujan "hinta".

Facebook- ja LinkedIn-mainonnan avulla mainoseurot pysyvät matalalla ja pääset tavoiteltuihin tuloksiin, jos tiedät mitä teet.

Tapahtumien somemainonnassa tulisi oleellisesti myös muistaa uudelleentargetointi. Facebook-pikselin avulla voit luoda tapahtumamainoksia juuri niille henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi tai tarkalla tapahtumasivuillasi. Jos haluat tapahtumiisi osallistujia, usein pelkät tapahtumapävitykset eivät riitä ja jopa tapahtumasivulla käyneet henkilöt tarvitsevat pienen lisätönäisyn kohti ilmoittautumista. Kun tapahtumasi laskeutumissivullasi käynyt henkilö kirjautuu seuraavan kerran Facebookiin, ilmestyy hänelle räätälöity mainos tarjoamastasi tapahtumasta. Tämä on kustannustehokas ja viisas keino saada tapahtumasi penkit täytettyä haluamillasi ja yrityksellesi oleellisilla osallistujilla. Voit lukea blogistamme lisää Facebook-pikselistä täältä

Pian huomaat, että somemainoksesi ovat keränneet sinulle täysin uusia liidejä, jotka haluavat aidosti osallistua tapahtumaasi. Hienoa, mutta muista, että et ole vielä valmis...

Pidä ilmoittautuja aktiivisena sähköpostimarkkinoinnilla

Tutkimusten mukaan 99 prosenttia yrityksistä hyödyntää sähköpostia tapahtumamarkkinoinnissaan. Vaikka et hankkisikaan tapahtumaasi suurinta ilmoittujakuntaa sähköpostimarkkinoinnilla, tulee sähköpostia käyttää aina apuvälineenä tapahtumasi markkinoinnissa. 

Vaikka henkilö olisikin ilmoittautunut tapahtumaan, ei se kuitenkaan tarkoita automaattisesti paikalle saapumista. Tämän takia tapahtumaasi ilmoittautuneen henkilön kanssa tulee jatkaa kanssakäymistä heti ilmoittautumisen jälkeen. Juhlia onkin hyvä jatkaa sähköpostin puolella ilmoittautujaa aktivoiden. Ilmoittautunutta henkilöä on tärkeää muistuttaa tapahtuma-ajankohdan lähestymisestä ja hänelle tulee antaa alusta alkaen kysymys- ja keskustelumahdollisuus tapahtumajärjestäjän kanssa. Tärkeää on myös viestiä selvästi ja täydentävästi tapahtuman sisällöstä ja aikataulusta. Kaikilla näillä toimilla on suuri vaikutus sille, että tapahtumaasi ilmoittautunut saapuu tapahtumaasi lopulta paikanpäälle asti.

Facebookin tai muiden somekanavien kautta tapahtumaasi saapuneiden todellista määrää kannattaa tapahtuman jälkeen mitata lyhyen palautekyselyn avulla. Pian tapahtuman jälkeen, lähetä osallistujille sähköpostitse kiitosviesti, joka sisältää mahdollisuuden vastata lyhyeen palautekyselyyn. Anna vastaajille palautteen antamisesta jokin maksuton vastine, kuten lyhyt konsultaatio, opas, white paper tai jokin muu tapahtumasi aiheesen oleellisesti liittyvä porkkana. Muista, että tapahtumasi tai tapahtumasivusi ei kuole tapahtuman loputtua. Tapahtumastasi tulisi jäädä aina materiaalia tulevien tapahtumien avuksi. Kuvaa tapahtumasi tai tee koostevideoita, joita voit mahdollisesti hyödyntää ennakkomateriaalina tulevien tapahtumien somemarkkinoinnissa. Osoita myös kiitollisuutesi tapahtumaan osallistumisesta ja lähetä koostevideosi henkilökohtaisesti osallistuneille sähköpostitse.

Kuvaa tapahtumasi tai tee koostevideoita, joita voit mahdollisesti hyödyntää ennakkomateriaalina tulevien tapahtumien somemarkkinoinnissa.

Näillä vinkeillä huomaat pian, että sosiaalisen median tapahtumamainokset keräävät yrityksellesi jatkuvasti uusia lämpimiä liidejä. Samalla uudistat ja kehität tapahtumarekisteriäsi esimerkiksi tulevia tapahtumia varten. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit varmistaa, että tapahtumasi osallistujat ovat mielellään valmiita saapumaan myös mahdollisiin seuraaviin tapahtumiisi. Lisää sähköpostimarkkinoinnin aloittamisesta voit lukea täältä. Voit halutessasi ladata myös maksuttoman some-oppaamme täältä

Koetko tarvitsevasi apua tapahtumiesi markkinoinnissa tai niiden järjestämisessä? Vankan tapahtumamarkkinointiosaamisemme avulla olemme valmiita auttamaan! Varaa maksuton markkinointikonsultaatiomme ja aloitetaan markkinointiinne liittyvien onglmien ratkaiseminen yhdessä.  

 
Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Ossian Väisänen

Ossian Väisänen

Digitaalisen markkinoinnin maailmaan erikoistunut Harvan Digital Marketing Specialist, joka yhdistelee luovuutta ja analytiikkaa pilke silmäkulmassa