Harva Marketing Blogi | Ideoita ja näkemyksiä

5 vinkkiä uuden liiketoiminnan kehittämiseen

15.4.2020 15:52:44 | Kirjoittanut Tero Ylönen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, Työkaluja ja teoriaa, konsepti, suunnittelu, ympäristö, liiketoimintamallit

Olemme saaneet lukea jo aika monta erilaista top-listaa kriisin ajan parhaista liiketoimintamalleista ja erilaisista bisnesvinkeistä. Pohdin Harvan lisäksi useiden kasvuyritysten hallituksissa toimivana työkseni liiketoiminta- ja ansaintamalleja päivittäin ja olen viimeisen kuukauden ajan pyrkinyt aktiivisesti selvittämään, mitä nyt on tapahtumassa siinä määrin, kun sitä vielä on mahdollista hahmottaa.
Lue lisää ›

En halua palata aikaan ennen koronaa

18.3.2020 11:23:39 | Kirjoittanut Jukka Hurme
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, strategia, työyhteisö, etätyö, yhteiskunta, ympäristö

Nostalgia on myrkkyä. Se kultaa muistot ja saa meidät kaipaamaan jotain, mikä ei koskaan ole ollutkaan totta. Maailma ja talous ovat tällä hetkellä enemmän tai vähemmän sekaisin, ja kaipaus asioiden palaamista normaaliksi on ymmärrettävää. Toivon kuitenkin, että maailma ei palaisi takaisin entisille raiteilleen, vaan oppisimme näiden kuukausien aikana jotain ja kasvaisimme ihmisinä, yhteisöinä ja yhteiskuntina.
Lue lisää ›

Some on arkipäivää - kuolevatko myyntipromootiot?

11.6.2018 13:15:00 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, Promootiot, maistatus, some, näytejakelu

Markkinointialaa seuraavana saattaa välillä tuntua, että muuta mainontaa ei enää olekaan kuin sosiaalinen media. Harvakin tekee sosiaalisen median markkinointia, mutta satojen tuhansien toteutettujen promootiotyövuorojen rinnalla muutaman vuoden vallinnut somehuuma tuntuu vasta alkusoitolta. Perinteisten medioiden kuolemasta on puhuttu vuosia, mutta käytännössä kuoleman sijaan mediat ovat digitalisoituneet tai laajentaneet kohtaamisiin, kuten esimerkiksi Sanoma, joka juuri laajensi tapahtumapalettiaan Tikkurila Festivaalilla.
Lue lisää ›

Leadership as a Service - Miksi Harvalla johtaminen on palvelu?

17.4.2018 8:55:24 | Kirjoittanut Päivi Lehtonen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, johtaminen, markkinoinnin johtaminen

Tiedätkö mitä nämä ovat; Kahvia kehiin, Numerorakkautta, Harvaa ja hiihtoa, Harva kauppaa, LinkedIn kuntoon, Harva voi hyvin, Harva Aurinkoon, Kääk - Harvan kädet loppuu, Casea pöytään, Muuten vaan mukavaa, Harvatajuu? Lue blogi loppuun, niin tiedät.
Lue lisää ›

5 asiaa, jotka markkinoinnin automatisoijan täytyy tehdä

6.11.2017 10:07:44 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, markkinoinnin automaatio, inbound

Yhä useammin saamme asiakaspalaverissa kuulla musiikkia korvillemme: "Olemme miettineet, että pitäisi ottaa markkinoinnin automaatio käyttöön." Hetkonen, eikö markkinointitoimisto pelkää tulevansa automaation syrjäyttämäksi? Totta on, että pitkällä aikavälillä markkinoinnin automaatio vähentää rutiininomaista markkinointityötä, kuten sähköpostien lähettämistä. Alkuvaiheessa hommaa kuitenkin riittää, ja usein nälkä kasvaa syödessä, kun prosessi alkaa tuottaa lämpimiä liidejä myynnille.  Automaatiotyökalun valinta on useimmiten ensimmäinen askel, vaikka työkalusta riippumatta pelkkä ohjelmisto ei tee vielä yhtään mitään. Tee vähintään nämä viisi asiaa, niin saat heti alusta alkaen hyödyn irti markkinoinnin automaatiosta.  
Lue lisää ›

Kasvuhakkerointi kasvattaa brändiäsi viraalisti

30.10.2017 10:05:00 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, markkinoinnin automaatio, inbound, kasvuhakkerointi

Growth hacking eli kasvuhakkerointi on noussut trenditermiksi, mutta hienolta kuulostavan sanan takana on varsin järkeviä markkinointi- ja myyntikeinoja ja -periaatteita, joihin kannastaa tutustua. Kasvuhakkeroinnin tavoitteena on kasvaa niin nopeasti kuin mahdollista, useimmiten hyödyntäen tuotteen tai palvelun olemassaolevia asiakkaita. Parhaiten kasvuhakkerointi sopii verkkopalveluille, mutta osa periaatteista soveltuu muihinkin aloihin.
Lue lisää ›

Työnhakijakokemus on työnantajamielikuvan keskiössä

13.10.2017 7:31:32 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, työnantajamarkkinointi

Kaukana ovat ne ajat, kun työnhakijat kulkivat ympäri kaupunkia nöyrästi hattu kädessä. Nykyisin talentista taistelevan työnantajan täytyy luoda potentiaalisille työntekijöille positiivinen työnhakijakokemus. Sen luomisessa pätevät monet samat lainalaisuudet kuin brändien luodessa miellyttäviä kuluttajakokemuksia.
Lue lisää ›

Markkinoinnin ulkoistaminen tuo osaamista ja tavoitteellisuutta

22.9.2017 9:21:31 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, markkinoinnin ulkoistaminen

Markkinoinnin ulkoistaminen tai osittainen ulkoistaminen on ehdottomasti yksi kuumimpia trendejä, joka on saavuttanut myös suomalaisen pk-yrityskentän. Viesti ydinliiketoimintaan keskittymisestä ja markkinoinnin linkittämisestä siihen, on saavuttanut laajan kuulijakunnan. Toisaalta uudet digitaaliset markkinoinnin työkalut vaativat niin paljon osaamista ja jatkuvaa osaamisen päivittämistä, että sitä harvoin on järkevää ylläpitää kokonaan yrityksen sisällä. Myös skaalattavuus korostuu toiveissa markkinoinnille. Mitä markkinoinnin ulkoistaminen oikein tarkoittaa, ja miksi sitä kannattaa harkita?
Lue lisää ›

Kaikkikanavainen markkinointi onnistuu myös pienyrityksessä – siihen tarvitaan vain enemmän luovuutta!

6.7.2017 12:54:22 | Kirjoittanut Vieras
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, Caset ja palvelut

Marraskuussa 2015 kävin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian kolmatta vuosikurssia ja oli aika aloittaa opinnäytetyö. Tiimiakatemialla me toteutamme opiskelut käytännön projekteina omissa osuuskunnissamme, joten opinnäytetyö oli oikeastaan ainut teoreettinen työ mitä opiskelujemme aikana ”jouduimme” tekemään. Näin alusta asti opinnäytetyön haasteena, jonka avulla voisin syventää teoriatietoani liittyen markkinointiin. Koska minulle oli tärkeää päästä työstämään sellaista aihetta, jota ei ollut vielä koluttu läpikotaisin, päätin että ajankohtaisimman aiheen saisin hakemalla inspiraatiota jostakin markkinointitoimistosta. Päädyin juttusille Päivi Salmisen kanssa, joka oli silloisen Expressionin toimitusjohtaja, ennen kuin Expressionin liiketoiminnasta tuli osa Harva Marketingia. Päivi ehdotti aiheekseni omnichannel-markkinointia, joka ei vielä silloin sanonut minulle terminä yhtään mitään.
Lue lisää ›

Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu tiimi toimistosta?

25.5.2017 10:58:00 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, markkinoinnin ulkoistaminen

Yhä useammassa yrityksessä mietitään, mitä tehtäviä halutaan säilyttää yrityksen sisällä ja mitä ulkoistaa tai ostaa palveluna. Markkinoinnin ulkoistaminen voi tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että rekrytoit palkkatyöntekijän jotain kautta. Joskus voi kuitenkin olla parempi idea luopua kuukausipalkkaisesta työntekijästä ja miettiä, mitä samalla rahalla saisi, jos ostaisit osaamista palveluna.
Lue lisää ›