Harva Marketing Blogi | Ideoita ja näkemyksiä

Some on arkipäivää - kuolevatko myyntipromootiot?

11.6.2018 13:15:00 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, Promootiot

Markkinointialaa seuraavana saattaa välillä tuntua, että muuta mainontaa ei enää olekaan kuin sosiaalinen media. Harvakin tekee sosiaalisen median markkinointia, mutta satojen tuhansien toteutettujen promootiotyövuorojen rinnalla muutaman vuoden vallinnut somehuuma tuntuu vasta alkusoitolta. Perinteisten medioiden kuolemasta on puhuttu vuosia, mutta käytännössä kuoleman sijaan mediat ovat digitalisoituneet tai laajentaneet kohtaamisiin, kuten esimerkiksi Sanoma, joka juuri laajensi tapahtumapalettiaan Tikkurila Festivaalilla.
Lue lisää ›

Itsensä johtaja on paras johtaja – LaaSista väline itsensä johtamiseen

25.5.2018 14:42:28 | Kirjoittanut Päivi Siukosaari
Aiheet: johtaminen, strategia, Ideoita ja näkemyksiä

Lähes 40-vuotisen työurani aikana olen nähnyt monenlaisia johtamisjärjestelmiä eri tyyppisissä ja -kokoisissa yrityksissä. Lukuisat yritykset 80-luvulta asti ovat käyttäneet hyvin samanlaisia johtamismalleja riippumatta yrityksen koosta tai toimialasta. Yleensä johtaminen keskittyi kerrottuihin tapoihin toimia ja ylhäältä alas -johtamiseen. LaaS kääntää johtamismallin toisinpäin ja näin pystytään tarjoamaan palveluita mm. eri elämäntilanteissa oleville työntekijöille erilaisiin tarpeisiin.
Lue lisää ›

Leadership as a Service - Miksi Harvalla johtaminen on palvelu?

17.4.2018 8:55:24 | Kirjoittanut Päivi Lehtonen
Aiheet: markkinoinnin johtaminen, johtaminen, Ideoita ja näkemyksiä

Tiedätkö mitä nämä ovat; Kahvia kehiin, Numerorakkautta, Harvaa ja hiihtoa, Harva kauppaa, LinkedIn kuntoon, Harva voi hyvin, Harva Aurinkoon, Kääk - Harvan kädet loppuu, Casea pöytään, Muuten vaan mukavaa, Harvatajuu? Lue blogi loppuun, niin tiedät.
Lue lisää ›

5 asiaa, jotka markkinoinnin automatisoijan täytyy tehdä

6.11.2017 10:07:44 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, inbound, markkinoinnin automaatio

Yhä useammin saamme asiakaspalaverissa kuulla musiikkia korvillemme: "Olemme miettineet, että pitäisi ottaa markkinoinnin automaatio käyttöön." Hetkonen, eikö markkinointitoimisto pelkää tulevansa automaation syrjäyttämäksi? Totta on, että pitkällä aikavälillä markkinoinnin automaatio vähentää rutiininomaista markkinointityötä, kuten sähköpostien lähettämistä. Alkuvaiheessa hommaa kuitenkin riittää, ja usein nälkä kasvaa syödessä, kun prosessi alkaa tuottaa lämpimiä liidejä myynnille.  Automaatiotyökalun valinta on useimmiten ensimmäinen askel, vaikka työkalusta riippumatta pelkkä ohjelmisto ei tee vielä yhtään mitään. Tee vähintään nämä viisi asiaa, niin saat heti alusta alkaen hyödyn irti markkinoinnin automaatiosta.  
Lue lisää ›

Kasvuhakkerointi kasvattaa brändiäsi viraalisti

30.10.2017 10:05:00 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, kasvuhakkerointi, inbound, markkinoinnin automaatio

Growth hacking eli kasvuhakkerointi on noussut trenditermiksi, mutta hienolta kuulostavan sanan takana on varsin järkeviä markkinointi- ja myyntikeinoja ja -periaatteita, joihin kannastaa tutustua. Kasvuhakkeroinnin tavoitteena on kasvaa niin nopeasti kuin mahdollista, useimmiten hyödyntäen tuotteen tai palvelun olemassaolevia asiakkaita. Parhaiten kasvuhakkerointi sopii verkkopalveluille, mutta osa periaatteista soveltuu muihinkin aloihin.
Lue lisää ›

Työnhakijakokemus on työnantajamielikuvan keskiössä

13.10.2017 7:31:32 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, työnantajamarkkinointi

Kaukana ovat ne ajat, kun työnhakijat kulkivat ympäri kaupunkia nöyrästi hattu kädessä. Nykyisin talentista taistelevan työnantajan täytyy luoda potentiaalisille työntekijöille positiivinen työnhakijakokemus. Sen luomisessa pätevät monet samat lainalaisuudet kuin brändien luodessa miellyttäviä kuluttajakokemuksia.
Lue lisää ›

Markkinoinnin ulkoistaminen tuo osaamista ja tavoitteellisuutta

22.9.2017 9:21:31 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, markkinoinnin ulkoistaminen

Markkinoinnin ulkoistaminen on ehdottomasti yksi kuumimpia trendejä. Viesti ydinliiketoimintaan keskittymisestä alkaa viimeinkin upota, ja toisaalta uudet digitaaliset markkinoinnin työkalut vaativat niin paljon osaamista, että sitä harvoin on järkevää ylläpitää yrityksen sisällä. Mitä markkinoinnin ulkoistaminen oikein tarkoittaa, ja miksi sitä kannattaa harkita?
Lue lisää ›

Konseptista kaljakelluntaan

16.8.2017 15:05:00 | Kirjoittanut Päivi Lehtonen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, konsepti

Tapahtuman konseptointi kuulostaa vaikealta ja kalliilta knobbailulta. Konsepti on promoottorin, median tai kanavan ohella yksi monimerkityksisimmistä sanoista, mitä tiedän. Sanan alkuperä on latinankielessä (conceptum < concipere = sommitella, kirjoittaa), ja alun perin konseptilla tarkoitettiin kirjallisen työn luonnosta, puhtaaksi kirjoittamatonta työtä tai suullista esitystä varten tehtyä käsikirjoitusta, sekä ylipäänsä suunnitelmia, piirustuksia tai ennakkolaskelmia. Konsepti voi olla myös esine tai tavara, joka ei ole vielä sarjatuotannossa eli ns. prototyyppi.
Lue lisää ›

Kaikkikanavainen markkinointi onnistuu myös pienyrityksessä – siihen tarvitaan vain enemmän luovuutta!

6.7.2017 12:54:22 | Kirjoittanut Vieras
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, Caset ja palvelut

Marraskuussa 2015 kävin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian kolmatta vuosikurssia ja oli aika aloittaa opinnäytetyö. Tiimiakatemialla me toteutamme opiskelut käytännön projekteina omissa osuuskunnissamme, joten opinnäytetyö oli oikeastaan ainut teoreettinen työ mitä opiskelujemme aikana ”jouduimme” tekemään. Näin alusta asti opinnäytetyön haasteena, jonka avulla voisin syventää teoriatietoani liittyen markkinointiin. Koska minulle oli tärkeää päästä työstämään sellaista aihetta, jota ei ollut vielä koluttu läpikotaisin, päätin että ajankohtaisimman aiheen saisin hakemalla inspiraatiota jostakin markkinointitoimistosta. Päädyin juttusille Päivi Salmisen kanssa, joka oli silloisen Expressionin toimitusjohtaja, ennen kuin Expressionin liiketoiminnasta tuli osa Harva Marketingia. Päivi ehdotti aiheekseni omnichannel-markkinointia, joka ei vielä silloin sanonut minulle terminä yhtään mitään.
Lue lisää ›

Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitoimisto?

25.5.2017 10:58:00 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: Ideoita ja näkemyksiä, markkinoinnin ulkoistaminen

Yhä useammassa yrityksessä mietitään, mitä tehtäviä halutaan säilyttää yrityksen sisällä ja mitä ulkoistaa ja ostaa palveluna. Markkinoinnin ulkoistaminen voi tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että palkkaat kuukausityöntekijän henkilöstöfirman (tai vaikkapa markkinointitoimiston) kautta. Joskus voi kuitenkin olla parempi idea luopua kuukausityöläisestä kokonaan ja miettiä, mitä samalla rahalla saisi, jos ostaisi aidosti palvelua.
Lue lisää ›