Harva Marketing Blogi | kenttätutkimukset

4 askelta onnistuneeseen mysteryshoppaukseen

17.11.2017 11:18:59 | Kirjoittanut Päivi Salminen
Aiheet: kenttätutkimukset

Haamuasiakkaana toimiminen tai tuttavallisemmin mysteryshoppaus (engl. mystery shopping) on hieman yllättäen kasvattanut suosiotaan verkosta ostamisen kasvaessa. Kun kuluttaja vaivautuu kivijalkamyymälään, hän haluaa palvelua ja asiantuntemusta. Mysteryshoppaamisella voidaan tutkia esimerkiksi palvelun laatua, henkilökunnan asiantuntemusta sekä toimintaohjeiden noudattamista, vertaillen näitä eri toimipisteiden välillä. Mysteryshoppauksen tilaaja voi olla liikkeen johto tai esimerkiksi päämiehen edustaja, joka haluaa tutkia, suositellaanko hänen brändiään liikkeessä. Tietysti myös kilpailijoita voi ja kannattaa tutkia mysteryshoppauksen keinoin. Mysteryshoppaus on Suomessa vielä lapsenkengissä, sillä esimerkiksi Britanniassa tehdään joka kuukausi arviolta 50 000 haamuasiakaskäyntiä. Mysteryshoppaus kannattaa tehdä kunnolla, että siitä olisi todellista hyötyä. Lue alta neljä tärkeintä vinkkiä onnistuneeseen haamuasiakastutkimukseen!  
Lue lisää ›