Tutkitusti toimivat vinkit tehokkaampaan Facebook-markkinointiin

Facebook on kiistatta maailman käytetyin sosiaalinen media. Moni yritys kuitenkin kokee sen hyödyntämisen haasteelliseksi ja erityisesi B2B-yritykset usein aliarvioivat kanavan potentiaalin oman markkinoinnin jatkeena.

Tutkitusti toimivat vinkit tehokkaampaan Facebook-markkinointiin
 Vuoden 2016 alussa Facebookista löytyi 1,59 miljardia aktiivista käyttäjää, joka on yli 20 % maailman populaatiosta. Olipa siis yrityksesi toimiala mikä tahansa, asiakkaasi mitä todennäköisemmin ovat siellä.
 
Keskiverto amerikkalaisen käyttämä aika eri some-kanavissa
 
Keskiverto amerikkalainen viettää Facebookissa 40 minuuttia päivässä ja lukee mielellään myös palvelun ulkopuolisia sisältöjä. Tätä tukee data, jonka mukaan se generoi jopa 25 % sivustojen liikenteestä.
 
Suomen luvut ovat vähintäänkin samaa luokkaa, elleivät jopa kovempia. Erityisesti viimeisen vuoden aikana suuremmat ikäluokat ovat siirtyneet suurin joukoin Facebookiin. Suomessa arvioidaan olevan, hieman lähteestä riippuen, 2,2 - 2,4 miljoonaa kuukausittaista Facebook-käyttäjää.
 
Miten siis parhaiten hyödyntäisit kanavan tarjoaman potentiaalin?
 
Markkinointiguru Neil Patel julkaisi taannoin Quicksproutin blogissa hyvin yksityiskohtaisen yhteenvedon tärkeimmistä löydöistä BuzzSumon tutkimuksesta, jossa he analysoivat yli miljardista Facebook-postauksesta koostetun datan. Tutkimus paljastaa yllättäviäkin faktoja siitä, minkä tyyppiset sisällöt toimivat ja miksi.
 
Tässä lyhyt yhteenveto tutkimuksen tärkeimmistä havainnoista:

Julkaise iltaisin ja viikonloppuisin

Facebook-postauksen organic reach riippuu monista tekijöistä ja algoritmit, joilla lasketaan kuka näkee postauksesi muuttuvat jatkuvasti. Jos kaikki kavereiden ja seurattujen sivujen postaukset näytettäisiin sinulle sellaisenaan, sisältöä olisi aivan liikaa. Kun tähän lisätään vielä Facebookin näyttämät mainokset, lopputulos olisi täysi kaaos.
 
Tästä syystä Facebook joutuu karsimaan, mitä käyttäjä näkee ja mitä ei. Pääsääntöisesti näkyvyys kuitenkin riippuu siitä, miten aktiivisia seuraajasi ovat ja kuinka paljon julkaisuhetkellä on kilpailua.
 
Yleinen käsitys on, että paras aika postata on päivällä, jolloin palvelussa on eniten käyttäjiä. Useat verkosta löytyvät Facebook-oppaat myös puoltavat tätä. BuzzSumon data kertoo kuitenkin täysin erilaisen totuuden.
 
Suurin osa brändeistä julkaisee toimistoaikaan jolloin kilpailu on armotonta. Ihmiset ovat myös päivällä työaikaan kiireisimmillään, ja sisällöt menevät helpommin ohi. Tästä syystä iltaisin klo 20–24 välillä julkaistut postaukset saavuttivatkin parhaan reachin ja huomattavasti korkeammat engagement-lukemat.
 
Samasta syystä myös viikonloppuna julkaiseminen toimii arkipäiviä paremmin. Sunnuntai toimi hieman lauantaina paremmin, joten mitäpä, jos ensi kerralla kokeilet säästää parhaan sisältösi sunnuntaille.

Kysymykset ja kuvat toimivat parhaiten

Tutkimuksessa analysoitiin 6 eri sisältötyyppiä:
  • Kysymys
  • Kuva
  • Video
  • Linkit
  • Giveway
  • Tarjous/kuponki
 
Näistä paras engagement oli kysymyksillä, jotka luonnollisesti kannustavat runsaampaan kommentointiin, sekä kuvilla, joiden on tiedetty jo pitkään toimivan parhaiten.
 
Eri sisältötyyppien toimivuus Facebookissa
 
Tarkempi datan analysointi kuitenkin paljasti, että ehdoton ykkönen on näiden kahden yhdistelmä.
 
Hyvänä kakkosena tulevat videot ja linkkipostaukset.
 
Ja kuten arvata saattaa, erilaiset kaupalliset sisällöt kuten kupongit ja tarjoukset toimivat kaikkein huonoiten. Jos sisältösi koostuvat enimmäkseen näistä, on syytä tarkistaa, mitä tuloksia nämä tuottavat, ja miettiä voisitko rakentaa enemmän vuorovaikutusta kohderyhmääsi muilla sisällöillä.

Less is more

Tämä jo vanha viisaus pätee myös Facebook-postauksiin. Ihmiset eivät lue Facebook feediä, vaan haravoivat sitä läpi hyvinkin nopeaan tahtiin. Alle 10 sanan postaukset antoivat selvästi paremmat tulokset. Säästä yksityiskohdat landing-sivulle tai blogisisältöön johon linkität postauksestasi.

Pidempi on parempi

Kun taas puhutaan jaettavan sisällön pituudesta, enemmän on enemmän ainakin tiettyyn rajaan asti. Tutkimuksen mukaan sisällöt joiden pituus on 1000–3000 sanaa osoittautuivat parhaiten toimiviksi. Alle 1000 sanan artikkelit keräsivät vähiten interaktioita, liian pitkä sisältö taas alkoi alentaa tuloksia. 
 
Facebook käyttäjät siis haluavat lukea hyvää ja kattavaa sisältöä, kunhan sen lukeminen ei vie kohtuuttomasti aikaa.
 
Mikäli yritykselläsi ei vielä ole blogia, johon tuotat omaa sisältöä, tai kohdennettuja landing-sivuja liidien generoimiseen, ota meihin yhteyttä ja autamme mielellämme sinut alkuun. 

Facebook-videot toimivat

Mitä ikinä teetkin, älä jaa Youtube-videoitasi Facebookiin, ellei sinulla ole tähän jokin erityisen hyvä syy. Facebookiin ladatut videot toimivat muista kanavista jaettuja jopa 6 kertaa paremmin. Tätä lukua on vaikea olla noteeraamatta.
 
Kannattaa siis nähdä ylimääräinen vaiva ja ladata videosisältö myös suoraan Facebookiin.

Jaa Instagramista

Jos yrityksesi taas on Instagramissa, kannattaa valokuvat pitää siellä ja jakaa ne Facebookiin. Instagramista jaetut kuvat näyttävät tavallisilta kuvapostauksilta lukuun ottamatta pientä tekstiä, joka kertoo kuvan olevan Instagramista. Instagramista julkaistut kuvat kuitenkin saavuttivat tutkimuksen mukaan keskimäärin 23% paremmat tulokset.
 
Mistä ero johtuu on vaikea sanoa. Ehkä Instagram-sisältö on keskimäärin laadukkaampaa, tai kyseessä on taas jokin monimutkainen Facebookin algoritmi. Data kuitenkin puhuu puolestaan ja ero tuloksissa on selvä.
 
Mikäli yrityksesi ei ole vielä Instagramissa tai mietit miten voisit hyödyntää kanavaa paremmin, ota yhteyttä tiimiimme ja varaa tapaaminen.

Vältä hashtagejä

Toisin kuin Twitterissä tai Instagramissa, joissa hashtagien käytön on todettu selvästi nostavan näkyvyyttä, Facebookissa niitä kannattaa välttää.
 
Tutkimuksen mukaan postaukset ilman hashtagia toimivat 34 % paremmin, joten jätä ne pois, ellei sinulla ole hyvää syytä hashtagin käyttöön. Hashtagin esiintuominen Facebook-materiaaleissa voi olla järkevää esimerkiksi silloin, jos brändilläsi on vakiintunut hashtag tai markkinointikampanjasi pohjautuu vahvasti sellaisen käyttöön muissa kanavissa.

Tuumasta toimeen

Nämä opit tarjoavat hyvän pohjan parantaa Facebook-markkinointia. Muistathan kuitenkin, että tulokset ovat keskiarvoja valtavasta määrästä eri muuttujia, eivätkä ne välttämättä toimi kaikille. 
 
Yrityksesi kohderyhmä saattaa erota huomattavasti keskiverto Facebook-käyttäjästä. Aina onkin parasta suunnitella strategia tukemaan yrityksen muuta markkinointia ja toimia ensisijaisesti oma kohderyhmä ja sen eri persoonat huomioiden.
 
Rohkea uuden kokeilu yhdistettynä tarkkaan datan analysointiin luo hyvän pohjan omien toimivien käytäntöjen luomiseen.
 
Mikäli tarvitset apua markkinointistrategian kehittämisessä, some-suunnitelman laatimisessa tai tulosten mittaamisessa, osaava tiimimme auttaa sinua mielellään.
 
Lataa sosiaalisen media opas