Vaikuttava B2B-asiakaskohtaaminen osana markkinointistrategiaa

Tapahtumamarkkinointi kasvattaa yhä tärkeyttään, koska digitalisaation ja automaation myötä henkilökohtaisen kohtaamisen arvo on nousussa. Samanaikaisesti kasvavat odotukset tapahtumia kohtaan, erityisesti yritystapahtumien kohdalla, joista haetaan nykyisin paitsi ammatillista osaamista ja verkostoitumista, myös hyvää mieltä, onnellisuutta ja hyvinvointia.

Osallistuimme Alma Talent Eventsin Tapahtumaklinikkaan 9.11.2017, missä Alma Median viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen jakoi kokemuksiaan vaikuttavan tapahtuman tekemisestä. Oli mahtavaa kuulla ison mediatalon edustajan korostavan juuri samoja asioita, joita mekin pidämme erityisen tärkeinä. Blogikirjoituksemme on tämän asiantuntevan puheenvuoron inspiroima. 

Vaikuttava B2B-asiakaskohtaaminen osana markkinointistrategiaa

Mieti, miten tapahtuma istuu strategiaasi

Ennen tapahtuman järjestämistä on syytä hyvin kriittisesti miettiä, onko tapahtuma ylipäätään se keino, millä haluttua kohderyhmää voidaan tavoittaa, heissä oikeisiin asioihin vaikuttaen. Tapahtuman tavoitteen pitäisi aina peilata markkinointistrategiaan ja siihen, mikä ylipäätään on markkinoinnin tehtävä yrityksen liiketoiminnan edistämisessä. Vuoden markkinointikeinoja miettiessä kannattaa kysyä, sopiiko tämä suunniteltu tapahtuma osaksi sitä suunnitelmaa, mihin yhtiötä ollaan lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä viemässä? Innokkaimmankaan tapahtumajärjestäjän ei kannata järjestää tapahtumaa vain omaksi ilokseen.

On syytä muistaa myös, että markkinointiosasto ei koskaan omista yhtään yrityksensä tapahtumaa. Markkinointiosasto voi toki tuottaa asiakastapahtuman, mutta sen omistajana pitää olla esimerkiksi myyntiosasto. Tämän perusteella pitää myös miettiä, kenen yrityksestä tulee olla esillä tapahtumassa ja miten hän tuo esille yrityksen arvolupausta, erityisosaamista ja niitä asioita, joiden puolesta yritys haluaa yhteiskunnassa puhua. Ytimessä pitäisi olla yrityksen relevantti ja innostava tarina, joka voi olla puettu myös teeman muotoon.

Hoivaa (tulevaa) asiakkuuttasi

Kun tapahtumalla on perusteltu paikka strategiassa, se voi olla asiakassuhteen kannalta kriittinen kohtaaminen. Yrityksen haasteena on päästä verkoston jäsenenä mukaan niihin yhteisöihin, missä asiakas liikkuu. Verkossa tämä voi olla hyvin hankalaa, tapahtumissa jopa ihan mahdollista. Ammattilaisten verkosto on Suomen kokoisessa maassa hyvin pieni, joten kalliina pidetyllä tapahtumamarkkinoinnilla voidaankin tavoittaa ihan hyvä osuus kohderyhmästä. 

Asiakasajattelusta ollaan siirrytty asiakassuhdeajatteluun. Myös yritysyhteistyötä tehdessään asiakkaat haluavat olla mukana tuottamassa molemminpuolista arvoa. Tapahtumaakaan ei kannata ajatella vain liidien hankkimisena, vaan mahdollisuutena hoivata niistä yhä arvokkaampia asiakkuuksia. Asiakassuhdetta kannattaa rakentaa jo ennenkuin asiakas ostaa ensimmäisen kerran.

“I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Luo asiakaskokemus Ennen - Aikana - Jälkeen

Alma Median Tapahtumaklinikassa muistutettiin myös yhdestä onnistuneen tapahtuman tärkeimmästä elementistä: Asiakkaaseen pitää vaikuttaa henkilökohtaisesti jo ennen tapahtumaa, tietysti sen aikana sekä myös tapahtuman jälkeen.

Tapahtumaa suunnitellessa tulee miettiä, minkä osallistujan ongelman tapahtuma ratkaisee. Kohderyhmä ja kyseisen alan ammattilaisten haasteet täytyy tuntea. Vuoropuhelu kannattaa aloittaa jo ennen tapahtumaa ja aktivoida kohtaamiseen, antaa syy tapahtumaan tulemiselle. Alma Median Tapahtumaklinikan kohdalla kutsutut olivat jo etukäteen saaneet kehoitteen miettiä tapahtuma, jonka järjestämistä he haluaisivat sparrailla.

Tapahtuman aikana sinun pitäisi hurmata asiakkaasi! Kuluttajamarkkinoinnissa tämä on osattu pitkään, mutta nyt pitäisi rohkaistua tekemään samaa yritystapahtumissa. Voisiko asiakkaasi saada vaikka hierontaa tai manikyyrin asiaosuutta kuunnellessaan? Asiakkaalle saa kernaasti jäädä tapahtumasta jopa pieni kiitollisuudenvelka. Tavalla tai toisella asiakasta kannattaa osallistaa, esimerkiksi kysymällä ja keskusteluttamalla. 

Jos olet luonut tapahtumassasi vahvan muistijäljen, tai esimerkiksi antanut ilmaisen kokeilun palveluusi, on sinun helppo palata asiaan tapahtuman jälkeen. Ota yhteyttä mieluusti viikon sisällä. Pyri kohtaamaan uudestaan kasvokkain syventääksesi suhdettanne! 

Jos sinusta tuntuu, että voisitte hyödyntää tapahtumia paremmin, sovithan 30 minuutin etätapaamiseen kanssamme!

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio