Vanha koira oppii vaikka mitä, jopa ajamaan autoa

Kirjoittana Expressionin entinen työharjoittelija Pilvi Rata.

Vanha koira oppii vaikka mitä, jopa ajamaan autoa

Ottaisitko sinä koiran kuskiksesi? Ainakin Uusi-Seelantilainen järjestö SPCA Auckland ottaisi. Järjestön tehtävänä on estää eläimiin kohdistuvaa julmuutta ja järjestö toteuttikin viime joulukuussa uudenlaisen kampanjan edistääkseen pelastettujen koirien adoptointia. Järjestöt ovat perinteisesti etsineet uutta kotia kodittomille koirille vetoamalla ihmisten sääliin, esittämällä kuvia kaltoin kohdelluista koirista toisensa jälkeen. Nykyään myös useat yksityiset tahot tekevät samaa sosiaalisessa mediassa uhkailemalla, että koira lopetetaan parin päivän sisällä, jos ei sitä kukaan ota.

SPCA Auckland halusi yhteistyössä DraftFCB:n ja MINI Cooperin kanssa säälin sijasta osoittaa, kuinka älykkäitä nämä kodittomat koirat ovat opettamalla kolme adoptoitavissa olevaa koiraa ajamaan autoa. Koirat oppivat kahdessa kuukaudessa ajamaan erikoisvarusteltua MINI Countrymania, ja näistä tulikin maailman ensimmäiset autoa ajavat koirat.

Vaikka en uskokaan, että nämä koirat ovat täysin liikennekelpoisia kuskeja, tämä on mielestäni loistava osoitus koirien oppivaisesta luonteesta ja siitä, miten valtaosa huonoissakin oloissa kärsineistä ja usein myös ilman kunnollista koulutusta jääneistä koirista on mahdollista kouluttaa uudelleen. Mielestäni on hienoa, että SPCA Auckland mainostaa adoptoitavia koiriaan juuri sillä, miten fiksuja ne ovat. Erittäin hyvän tarkoituksen lisäksi tässä markkinointikampanjassa on hienoa sen erikoisuus ja kekseliäisyys, jolla se herättää paljon huomiota tärkeään asiaan. Sirkustemppuja tekevät koirat kun ovat jo niin vanha juttu, ettei se herätä enää ihmisten mielenkiintoa. Mutta kukapa ei haluasi katsoa autoa ajavaa koiraa? Itse ainakin paljon mielummin, kuin esimerkiksi Suomen huonoimmat kuskit-ohjelmaa, varsinkin kuin koiratkin ajavat heitä paremmin.

Mainosala rakastaa koiria

 

Koirille tekohampaita? No ei kai sentään. Koirat ovat muutenkin erittäin viihdyttäviä ja vetoavia, todisteena siitä ovat miljoonayleisöjä saaneet nettivideot koirien hassuista tekemisistä sekä koirien omat osiot jokaisessa hassuja kotivideoita esittävässä TV-ohjelmassa. SPCA Auckland:in markkinointikampanjassa itse koirille haettiin suoraan hyötyä, mutta koirat esiintyvät paljon mainoksissa muutenkin. Luonnollisesti koiran ruokia tai niiden tarvikkeita esittelevissä mainoksissa esiintyy koiria, esimerkiksi paljon ihastusta herättäneessä Pedigreen Dentastix-hampaita hoitavien puruluiden mainoksessa. Mitäpä tuokin mainos olisi ilman tekohampaat suussaan poseeravia koiria?

Koiria käytetään mainosmalleinamyös laajemminkin, koska ne herättävät tunteita, ja mainoksissa niillä saadaan katsojille mielikuva luotettavuudesta, luonnonmukaisuudesta ja välittämisestä. Koira symbolisoi myös perhettä ja yhteisöllisyyttä, ja sen takia koiria käytetään myös paljon mainoksissa taustalla tuomassa oikean perheen tuntua mainoksiin.

Joskus ne pääsevät myös mainosten tähdiksi, kuten Skechers-jalkinemerkin vuoden 2012 Superbowl-mainoksessa. Aiemmin Skechers-mainoksissa poseerannut tosi-tv-tähti Kim Kardashian sai väistyä uudessa mainoksessa ranskanbulldogin tieltä, kun kenkäyhtiö halusi vahvistaa imagoaan enemmän lifestyle-yrityksenä, sekä painottaa uuden GOrun-kenkäkokoelmansa juoksu-ominaisuuksia niiden muodikkuuden sijaan. Hauskassa mainoksessa ranskanbulldog juoksee kilpaa vinttikoirien kanssa ja voittaa kisan kevyesti, Skechersit jalassaan, tottakai.

Koiramainosten eettisyys?

Mietittäessä koirien käyttöä mainoksissa näin koiranomistajan ja muutoinkin koiraihmisen näkökulmasta, niin avainkysymykseksi mieleen nousee lähinnä, miten mainos on tehty. Vaikka mainos olisi kuinka hauska tai suloinen tahansa, kulisseissa koiria on voitu kohdella huonostikin. Skechers-mainoksenkin ympärillä pyöri huhuja, että siinä esiintyviä vinttikoiria on pidetty liian pienissä häkeissä, minkä takia eläinyhdistys Grey2K USA vaatikin mainokselle esityskieltoa.

Kuitenkin on paljon hyviä koirien kouluttajia, jotka käyttävät kouluttaessaan sellaisia metodeja, että koirat itsekin nauttivat mainoksen tekemisestä, ja jotka myös huolehtivat koirien hyvästä kohtelusta muutenkin kuvauksissa. Koirien käyttäminen mainosmalleina on siis mielestäni hyvä idea niin kauan, kuin koira ei mainoksessa esiintymisestä kärsi, ja ehkä jopa nauttii, samalla tuottaen iloa mainoksen katsojille. Kun tämä ilo lisää myös yrityksen myyntiä, on koira myös mainostajan paras ystävä.