Vastaavatko verkkosivusi asiakkaidesi toiveita

Onko yrityksesi tietoinen some- ja digimarkkinoinnin mahdollisuuksista ja sen kehityksestä? Tämän viikon uutiskirjeessä käsittelemme verkkosivujen käyttäjäkokemusta, somen voimaa rekrymarkkinoinnissa ja Instagramin uusia suoria ostolinkkejä. Vastaavatko verkkosivusi asiakkaidesi toiveita }}

Untitled design (7).png
 

Verkkosivut ovat yrityksen digitaalisen markkinoinnin ydin. Täten verkkosivujen käyttäjäkokemuksen kehittäminen on asia, joka jokaisen yrityksen tulisi ottaa huomioon. Lyhyesti ilmaistuna käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan sitä tunneperäistä kokemusta, joka syntyy palvelua tai tuotetta käytettäessä.

Sujuvan käyttäjäkokemuksen luomiseen vaikuttavat monet tekijät -  niin visuaalisuus kuin rakenteelliset ominaisuudetkin. Verkkosivujen visuaalisuus ei kuitenkaan saa peittää alleen verkkosivujen sisällön merkitystä. Tällöin käyttökokemuksesta saattaa tulla liian raskas. Esimerkiksi HubSpotin kyselyjen mukaan jopa 76% kuluttajista ilmoitti verkkosivujen tärkeimmäksi tekijäksi tiedon helposti löydettävyyden.

Käyttökokemuksen suunnittelua ja edistämistä silmällä pitäen Social Media Today on koonnut 39  vinkkiä, joiden avulla voidaan tehdä toimenpiteitä verkkosivujen käyttökokemuksen edistämiseksi.

Brändin luonti

  1. Logon ulkomuoto - Pidä huolta, että logosi on selkeä ja erillään sivuston muista elementeistä. Vasen yläkulma on varma valinta.  Älä yli- tai alimitoita logoasi.
  2. Värimääritykset - Käytä selkeää väriprofiilia sivuillasi. Noin 2-3 eri yhteenmenevää pääväriä verkkosivustolla on hyvä nyrkkisääntö.
  3. Lisää favicon - Favicon näkyy selaimen välilehdessä ja auttaa verkkosivusi brändäyksessä. Favicon näkyy myös kirjanmerkeissä.
  4. Siisti otsikkosi - Selkeä otsikko kertoo enemmän kuin sekavat tuhat sanaa. Siisti otsikkosi ja käytä harkiten pitkiä kappaleita.
  5. Vähennä karuselleja - Karuselleja kannattaa käyttää harkiten. Harkitse tarkkaan vaatiiko tarkoituksesi karusellien käyttöä vai ei.  
  6. Mitä tuoda julki sivuillasi? -  A/B Split -testaus voi auttaa olennaisimman sisällön löytämisessä käyttäjäpalautteen kautta. Hyödynnä testin tuomia mahdollisuuksia.
  7. Mene asian ytimeen - Kerro asiasi lyhytsanaisesti. Käyttäjät eivät jaksa lukea pitkiä tekstejä.

Uskottavuus

  1. Korvaa geneeriset kuvat - Käytä kuvapankkien kuvien sijasta oikeita, omaan yritykseesi liitettäviä kuvia.
  2. Ole luottamuksen arvoinen - Nosta positiivinen asiakaspalaute (testimonials) sivustosi suosituimpaan osaan. Älä käytä erillisiä asiakaspalautteelle omistettuja sivuja.

Luettavuus

  1. Jäsennä tekstikappaleesi - Käytä alaotsikoita ja pidä kappaleet riittävän lyhyinä. Käyttäjät eivät edelleenkään jaksa lukea pitkiä tekstejä, ellei kyse ole kaunokirjallisuudesta.
  2. Vaalenna ja valaise - Pidä sivustosi rakenne “kevyenä” lisäämällä välejä tai vaaleaa eri sivun osien välille. Huomioi myös rivivälin pituus.
  3. Luetteloi - Etsi kappale, joka on liian tiheä ja työläs lukea. Muuta kyseinen kappale selkeäksi ranskalaisten viivojen avulla.
  4. Rajoita eri fonttityylejä - Käytä erikoisia fontteja varoen ja pidä huolta, että fonttityylit ovat yhteneväisiä. Harkitse kursiivien käyttöä ja pidä huolta, että teksti on kyllin suurta.

Verkkosivun pohja

  1. Ruudukko avuksi - Jokaisen sivun osion tulisi olla omalla paikallaan. Voit käyttää suunnittelussa apuna  ruudukkomallia (grid) ja luoda omat, viehättävät tyylit mallin tueksi. Näin luot selkeän pohjan sivullesi.
  2. Sijoita sosiaalinen media viisaasti -  Sijoita sosiaalisen median ikonit tekstin lähelle, jossa kerrot käyttäjälle hienovaraisesti, että haluat hänen vierailevan enemmän sivustollasi.

Valikot

  1. Valikolla on väliä! - Käyttäjät pitävät selkeistä sisällöistä - älä luo liian montaa linkkiä valikkoosi. Yhdistele sisältöä, mikäli mahdollista.
  2. Ankkuroi - Pakottava tarve kirjoittaa sivu täyteen tekstiä? Säästä käyttäjää käyttämällä valikkoa, josta voi “hypätä” suoraan tekstin eri osioihin.
  3. Vähennä virheitä - Muotoile virhe 404 -sivusi avustamaan käyttäjää esimerkiksi listaamalla avuliaita linkkejä ilmoituksen alla. Pelkkä virheilmoitus ilman ohjeistusta turhauttaa käyttäjää.
  4. Mahdollista haku sivustolla - Haku auttaa sekä sinua että käyttäjiä. Näet mitä käyttäjät hakevat, ja käyttäjät löytävät sen mitä haluavat tietää.
  5. Näytä suunta eri käyttäjäryhmille - Kumppaneille, asiakkaille, medialle ja työnhakijoille tulee luoda omat selkeät osionsa. Muista, että jotkin sisältösi eivät ole oleellisia kaikille käyttäjille. 

Konversio

  1. Näyttävä Call-to-Action - Suunnittele CTA -painikkeesi näkyväksi ja huolehdi, että sen linkki vie tarkoitetulle kohteelleen.
  2. Siisti lomakkeesi - Poista lomakkeesta turhat kentät.
  3. Hitaasti kasvavat sähköpostilistat - Jos yrität rakentaa sähköpostilistaa, harkitse varovaisesti niitä keinoja ja työkaluja, joilla pyydät käyttäjiä tulemaan mukaan. Kokeile erilaisia vaihtoehtoja arvoille, kunnes tilaajamäärien taso nousee.
  4. Vaaralliset sähköpostiosoitteet - Kutsut "spämmääjiä" postilaatikollesi julkaisemalla sähköpostiosoitteita CTA-painikkeiden avulla. Aseta yhteydenottolomakkeet omille tarkoituksenmukaisille sivuilleen. 
  5. Kartan lisäys - Mikäli haluat käyttäjien vierailevan fyysisessä osoitteessa, muista antaa heille sivuilla selkeä kartta ja ohjeet osoitteesi löytämiseen.

Sitouttaminen

  1. “Katso tämä” - Ole rohkea ja luo videoita sivullesi. Videot voivat olla kotivideoiden laatua - se ei haittaa. Pääasia, että luot sellaisen ja lisäät sopivaan osioon sivullasi.
  2. Edistä jakamista - Sosiaalisen median kautta jako tulisi olla helposti tehtävissä. Muista myös käynnistä laskurit.
  3. Tee linkistä linkin näköinen - Tee hyperlinkeistä näkyviä. Käytä pidempiä kuin yhden sanan mittaisia hyperlinkkejä.
  4. Lisää visuaalisia vihjeitä -  Kerro käyttäjälle mihin suuntaan hänen tulisi sivuilla navigoida. Lisää nuolia tai muunlaisia visuaalisia vihjeitä herättääksesi käyttäjän huomion.
  5. Chat-palvelu -  Suoran kontaktoinnin lisäys sivuillesi auttaa erottumaan yleisistä verkkokaupoista ja lisää asiakaspalveluhenkisyyttä.

Sivunopeus

  1. Optimoi kuvat - Verkkosivun kuvat vievät valtaosan käytetystä kaistasta, jos et optimoi kuvia. Muuta kuvakoot vastaamaan tarpeitasi ja nopeuttaaksesi sivun latautumista.
  2. Automaattinen nopeuttaja - Laajennukset, kuten WP Super Cache tai W3 Total Cache tallentavat osia verkkosivusta selaimen välimuistiin, jolloin palaava käyttäjä nauttii sivuston nopeammasta selaamisesta.

Voit lukea blogistamme lisää sivunopeudesta ja miksi sillä on merkitystä.

Hakukoneoptimointi

  1. Otsikoilla merkitystä - Sivujesi otsikkotunniste (title tag) tulisi kuvailla sivua ja viitata hakukoneisiin. Lisää mukaan kuvailevia avainsanoja geneeristen “home”, “about” yms. lisäksi.
  2. Koukuttavat kuvaukset - Kirjoita sivullesi avainsanarikas meta-kuvaus. Näin pystyt houkuttelemaan lisää klikkauksia sivullesi ja näyttämään sivusi houkuttelevampana hakukonetuloksissa.
  3. Kuvien “alt”-teksti-  Kirjoita kuvillesi aina tunnisteet, sillä hakurobotti näkee kuvat alt-tekstien ja -tunnisteiden muodossa. Kirjoita kuvillesi mahdollisimman kuvaavat tunnisteet.
  4. Päivitä sisäiset linkit - Luo vanhoille artikkeleille uudet sisäiset linkit.
  5. Paranna seuraavan sivun artikkelia - Käytä analytiikan työkaluja seuraavalla sivulla sijaitsevan korkeimmalle nostetun artikkelin tunnistamiseen. Anna artikkelille suurempi hakupotentiaali lisäämällä siihen videoita, lainauksia, graafisia elementtejä tai uusia osioita.

Analytiikka

  1. Viisastu - Google Analytics on olennainen työkalu sivusi liikenteen, kävijämäärän ja tavoitteiden seuraamiseen. Varmista, että sinulla on Google Tracking -koodi paikallaan.
  2. Käytä työkaluja - Search Console on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla voit valvoa, diagnosoida ja optimoida sivusi.  Apua asennukseen saat täältä.

Jos et ole jo ottanut näitä huomioon sivujesi suunnittelussa, tee se nyt. Käyttäjäkokemuksen suunnittelu on pitkä prosessi, jonka toteuttamisen apuna on hyvä käyttää ammattilaista. 

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio