Pinterest toimii verkkokaupan markkinointikanavana

Onko yrityksesi jo Pinterestissä? Jos ei, niin nyt viimeistään on hyvä ryhtyä luomaan visuaalisia myyntikuvia ja -kuvauksia. Asiakkaat ovat jo siellä ja Pinterest tekee jatkuvasti työtä sen eteen, että ostaminen tapahtuisi yksinkertaisesti ja helposti.

Pinterest toimii verkkokaupan markkinointikanavana

Pinterest osta-nappi

Mobiilisovelluksen osta-nappi

Osta-nappi on ollut USA:n markkinoilla viime kesästä lähtien. Sininen osta-nappi pinin yhteydessä mahdollistaa tuotteen ostamisen kätevästi, samantien. Yhä useammat käyttäjät ovat mobiiliselaajia, tämän vuoksi Pinterest on rakentanut saumattoman järjestelmän mobiiliin – kauppa saadaan tehtyä heti kun asiakkaan ostointo syttyy. Toteutuneista kaupoista ei veloiteta komissiota ja toimintoon on olemassa valmiit integraatiot toistaiseksi viiden suurimman verkkokauppa-alustan kanssa.

Ensimmäiset tulokset Osta-napin tehokkuudesta on jo nähty. Shopifyn tutkimuksen mukaan Osta-napin omaavat pinit kaksinkertaistavat konversioratingin mobiiilissa. Tämä tulos vahvistaa Millward Brownin tutkimusta jonka mukaan 93% Pinterestin käyttäjistä käyttää sitä ostosten suunnitteluun ja jopa 87% käyttäjistä on päätynyt ostamaan pinnatun tuotteen. Mobiilikaupan toimivuus näyttää luovan helpon reitin suunnittelusta ostamiseen.

Ostotapahtuma mobiilissa tapahtuu yksinkertaisesti kolmen askeleen avulla: löydä, pinnaa ja osta. Saumattomasti, turvallisesti ja yksinkertaisesti. Osta-toiminto on käytössä tällä hetkellä USA:n markkinoilla mobiilissa sekä iPhonella, iPadillä että Androidilla, ja on lupausten mukaan laajenemassa piakkoin myös Euroopan ja Suomen markkinoille, jolloin sen potentiaali verkkokaupan markkinointikanavana tulee kasvamaan entisestään.

Panosta laatuun – tule huomatuksi

Hyviä neuvoja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen löytyy paljon Pinterestin sivuilta. Kuvauksen tulisi olla kattava, jopa 250 sanaa pitkä, ja sen tulisi johdattaa asiakas kuvan lupaamaan maailmaan. Hyvät tarinat tulevat aina huomatuksi.

Koska Pinterest on visuaalinen hakukone, mikä tahansa kuva nettisivuilta ei sovellu käytettäväksi Pinterestiin. Yritys on avoimesti ilmoittanut, että he eivät ole sosiaalinen media vaan haluavat partnereiden tuottavan laadukasta sisältöä, joka toimii tehokkaasti. Uusi visuaalinen haku ja zoom-toiminto mahdollistavat laajempien kuvakokonaisuuksien käytön. Asiakkaat voivat poimia isommasta kuvasta haluamansa tuotteen. Kaunis kokonaisuus kiinnittää surffailijan katseen ja ohjaa tarkempaan tutkiskeluun. 

Hyvälaatuinen materiaali tulee jaetuksi, pinnatuksi sekä tykätyksi. Kuvittele että yritykselläsi on mahdollisuus luoda jättikokoinen ilmoitustaulu kuvaamaan tuotteitanne sekä toimintaanne. Miltä se näyttäisi? Millä kuvilla kertoisit tarinan, joka johdattaa asiakkaat ostamaan tuotteitanne?

Rich Pins – kertoo vielä enemmän

Rich Pins -pinit sisältävät lisää informaatiota itsessään. Vaihtoehtoja on kuusi erilaista: app, movie, recipe, article, product ja place. App-pinit mahdollistavat sovelluksen suoran lataamisen. Place (paikka)-pinit mahdollistavat kartan, kuvien ja yhteystietojen lisäämisen. Recipe (resepti)-pinit kertovat koko reseptin ja laittoajan yhdellä vilkaisulla, kun taas Movies (elokuva)-pinit kertovat suosituksia, kommentteja ja arvosanoja. Article-pinien avulla näet artikkelin kirjoittajan, otsikon ja kuvauksen ja säilytät mielenkiintoiset artikkelit myöhempää lukemista varten. Product (tuote)-pinit ovat tehokas tapa lisätä myyntiä. Tuote-pinit kertovat tuotteesta ajankohtaista tietoa, kuten saatavuuden, hinnan ja sijainnin. Esimerkiksi Reis–tuotemerkki hyödynsi tuote-pinit tehokkaasti kertomalla asiakkaille alennusmyynneistä. Projekti kasvatti Pinterestistä ohjautuvaa myyntiä 46 prosentilla verrattuna aikaisempaan vuoteen.

Lisää Pin it -nappi sivullesi

Kannattaa antaa asiakkaiden näyttää, että he rakastavat tuotteitanne. Kun lisäät nettisivuillesi jokaiseen kuvaan Pin-it napin, hyödynnät luottoasiakkaidesi aktiivisuuden näkyyden luonnissa. Näin tekivät myös Etsy ja Lowe’s. Kodinremonttien ja sisustuksen suunnittelu tehtiin helpoksi ja palvelun avulla ideat ja ajatukset muotoutuivat vaivattomasti linkki- ja jopa ostoslistaksi.

Lisää näkyvyyttä Promoted Pinsien avulla

Joskus pelkkä laadukas kuva ja tehokas kuvaus eivät riitä saavuttamaan uusia potentiaalisia asiakkaita. Pinterestin ratkaisu tähän on Promoted Pins, joiden avulla voit kiinnittää asiakkaiden huomion laajemmin. Adore Me -tuotemerkki teki laajan kampanjan ja saavutti erittäin hyviä tuloksia. Erityisen mielenkiintoinen oli 50 % suurempi Click-to-Purchase ration tehokkuus verrattuna muihin markkinointikanaviin. Toiminto on toistaiseksi avoinna vain yhdysvaltalaisille yritystileille, mutta laajentuminen Euroopan ja Suomen markkinoille on vain ajan kysymys.

Lataa sosiaalisen media opas