Visuaalisuudella on väliä

Oli tuote mikä tahansa, myyjillä on suuri vaikutus asiakkaan kuluttajakäyttäytymiseen ja erityisesti heräteostosten tekemiseen. Tästä hyvänä esimerkkinä voin kertoa tarinan tosielämästä, työurani alkuvaiheilta. Olin nuorena tyttösenä töissä vaateliikkeessä koulun ohella. Siellä myyjillä on tavoitteena tehdä lisämyyntiä sekä vaikuttaa asiakkaan ostopäätöksiin. Myyjät saattavat käyttäytyä välillä hyvinkin aggressiivisesti herkempien asiakkaiden mielestä.

Visuaalisuudella on väliä

Vaateliikkeissä on somistajat, jotka tekevät kokopäiväistä työtä liikkeen visuaalisuuden ja houkuttelevuuden eteen, mutta myös myyjillä on vähintään yhtä suuri vaikutus ostopäätöksiin. Jokainen varmasti tietää, mitä vaateliikkeessä voi helposti tapahtua; Olet suunnitellut ostavasi jonkun tietyn topin, mutta kotiinvietäväksi onkin tarttunut jos jonkinlaista uutta päällepantavaa. Usein myös se mitä tulit liikkeestä hakemaan, jää vaaterekkiin odottamaan seuraavaa ostosreissua.

Mallinuket inspiraation lähteenä

Myyjät eivät ole ainoastaan myyjiä muodin parissa, vaan käveleviä mallinukkeja. Vaateliikkeiden myyjät ovat nuoria, kauniita ja heidän päällään kaikki vaatteet näyttävät hyviltä. Yleensä vaateliikkeiden myyjät pukeutuvat työpaikalleen ainoastaan edustamansa brändin luomuksiin. Tämä ei ole välttämättä vapaaehtoista, vaan kuuluu työnkuvaan. On myös tehty tutkimus siitä, että asiakkaita kiinnostaa myyjien pukeutuminen sekä mallinuket, jotka molemmat toimivat eräänlaisena inspiraation lähteenä.

Palaten omakohtaiseen kokemukseeni, eräänä keväisenä päivänä edustamaani vaateliikkeeseeni tuli uusia toppeja. Topit eivät olleet järin kauniita, myyjätkään eivät niitä itselleen ostaneet, vaikka yleensä vaateliikkeiden myyjät syövät kuormasta jo ennen kuin uusi vaate on saatu liikkeeseen asiakkaan ihailtavaksi. Uudet kevät topit aseteltiin rekkiin siten, että kaikki asiakkkaat varmasti huomaavat ne tullessaan sisään.

Myynti takkuili pahasti ja sama rekki oli toppeja täynnä vielä viikonkin jälkeen, eivätkä asiakkaat osoittaneet minkäänlaista kiinnostusta kyseisiin vaatekappaleisiin. Jotenkin topit oli kuitenkin myytävä, sillä niitä oli paljon! En osaa sanoa kuka idean keksi, mutta kaikki sinä päivänä liikkeessä työskentelevät myyjät pukivat päälleensä samaiset topit työpäivän ajaksi, minkä jälkeen topin sai omaksi. Tämän jälkeen rekki myytiinkin tyhjäksi vain kahdessa päivässä!

Visuaalisen markkinoinnin tärkeys

Myymäläympäristö on yksi tärkein markkinointipaikka brändeille. Myyjillä ja heidän käyttämillään vaatteilla ja asusteilla sekä tuotteiden esillepanolla voidaan helposti houkutella ostaja esimerkiksi ostamaan yhden tuotteen sijaan kokonaisuus tai tuoteperhe.

Visuaalinen markkinointi on paljon kokonaisvaltaisempaa kuin pelkkää näyteikkunan somistamista, ja entistä tärkeämpi tekijä kaupan menestymisessä. Visuaalisen markkinoinnin asiantuntija Martin M. Pegler sanoo, että jos asiakkaan mielenkiinto halutaan saavuttaa, on tehtävä jotain poikkeavaa ja ainutlaatuista. Kokonaisuus on aina tärkeämpi kuin pienet yksityiskohdat. Asiat, jotka vetoavat asiakkaan tunteisiin ovat mm. tuotteiden esillepano, valot, kalusteet ja niiden materiaalit, musiikki ja tuoksut. Näistä syntyy se kokonaisuus, mikä saa asiakkaan viipymään pidempään liikkeessä, ja tuomaan sitä kautta enemmän rahaa kassaan.