Visuaalisuus on elinehto toimivalle sisältömarkkinoinnille

Onko yrityksesi tietoinen some-markkinoinnin mahdollisuuksista ja sen kehityksestä? Tämän viikon uutiskirjeessä käsittelemme visuaalisuuden merkitystä sisältömarkkinoinnissa, blogien käyttöä mainonnassa, Pinterestin vaikutusta ostohalukkuuteen sekä WhatsAppin odotettua videopuheluominaisuutta.

GettyImages-617602806.jpg
 

Visuaalisuus on sisältösi tärkein elementti

Ihminen on visuaalinen. Hyödynnämme päivittäisessä kommunikoinnissa kuvia ja visuaalisuutta selittääksemme ympärillämme tapahtuvia asioita. Tätä on tapahtunut jo vuosituhansien ajan, joten ei ole ihme, että aivomme prosessoi visuaalista tietoa 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä.

Sen lisäksi, että aivomme prosessoivat visuaalista materiaalia nopeammin, me myös ymmärrämme sitä paremmin kuin tekstiä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihminen ymmärtää sisällöstä 70 %, jos siinä on pelkkää tekstiä. Mutta jos sisällössä on kuva, sisällön ymmärtäminen kasvaa 95 prosenttiin.

On siis selvää, että asiakkaasi ymmärtävät sisältösi paremmin, jos siinä on visuaalisuutta. Visuaalisella sisällöllä on myös 40 % mahdollisuus tulla jaetuksi verrattuna pelkkään tekstiin. Esimerkiksi Facebookissa kuvapostaukset sitouttavat käyttäjiä 2.3 kertaa enemmän, ja taas Twitterissä kuvallisia twiittejä jaetaan uudestaan 150 % enemmän kuin tekstitwiittejä.

Yleisesti kuvallinen sisältö saa 94 % enemmän katsojia kuin tekstisisältö. Videosisältöä ei myöskään saa unohtaa, sillä jo pelkän video-sanan käyttäminen sähköpostimainonnassa lisää avauskertoja 19 prosentilla. Lisäksi on arvioitu, että vuonna 2017 nettiliikenteestä 70-90 % on videoita.

Miten siis lähdet työstämään toimivaa, katseenkääntävää sisältöä visuaalisesti? Listasimme viisi tehokasta keinoa, joiden avulla edistät sisällöntuotantoasi:

1. Inspiraatio

Mitä haluat viestittää yleisöllesi? Haluatko vaikuttaa tunteisiin vai näyttää asiantuntijuutesi? Keskustele tiimisi kanssa viestisi tarkoituksesta ja hyödynnä esimerkiksi Mood Board tai Brainstorming työkaluja. Inspiraatio voi löytyä yllättävimmistä paikoista varsinkin silloin, kun sitä ei etsi. Tällöin myös voit kerätä hyviä ideoita varastoon, seuraavien sisältöjen varalle.

2. Tee se itse

Aina ei aika riitä inspiraation herättelyyn yhdessä tiimin kanssa. Deadline ei tunne inspiraatiota tai anna armonaikaa. Jos tarvitset nopeasti sisältöösi visuaalista materiaalia, ideoi, kuvaa ja piirrä se itse. Voit käyttää olemassaolevia työkaluja, kuten Piktochartia tai Illustriota. Voit myös valokuvata oman materiaalisi. Tällöin tuot myös henkilökohtaista piirrettä sisältöösi. Puhumattakaan siitä, että voit samalla kehittyä luovana sisällöntuottajana.

3. Palaute

Mutta mistä tiedät, että sisällön visuaalisuus on nyt varmasti toimivaa ja katseenkääntävää? Saako se varmasti yleisösi huomion? Palaute on elintärkeää sisällölle. Luetuta se läpi vähintään kolmella henkilöllä. Valitse henkilöt mielellään tiimisi ulkopuolelta, jotta saat varmasti rehellistä palautetta onnistumisestasi. Näin vältyt myös asiavirheiltä.

4. Kanavat tunnetuksi

Sopiiko sisältösi Facebookiin, Twitteriin, Instagramiin vai kenties Pinterestiin? Onko se sittenkin LinkedIniin sopivaa sisältöä? Ennen kaikkea, voitko tehdä samasta sisällöstä kaikkiin kanaviin sopivan version? Aloita avainsanoilla! Voit hyödyntää avainsanoja monilla alustoilla ja niiden avulla nostat sisältösi esiin.

5. Jaa, jaa ja jaa

Vaikka sisältösi, avainsanasi ja kuvasi olisivat kuinka upeita, merkittäviä ja tajunnanräjäyttäviä, sisältöä pitää jakaa yleisölle, jotta se tulee nähdyksi. Ota huomioon, että myös toisten sisällön jakaminen edistää oman sisältösi jakamista - varsinkin jos toisten sisältö on lähellä omaasi. Tällöin voit viitata lukijat tutustumaan samalla yrityksesi sisältöön. Huolehdi siis, että sinä ja yrityksesi jaatte sisältöä tasaisin väliajoin.

Lue lisää aiheesta täältä ja täältä

Lue myös nämä

Suuret brändit mainostavat blogien kautta

87 % tekee ostospäätöksen Pinterestin avulla

Videopuhelut vihdoin WhatsAppissa

 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

Osallistu keskusteluun