Voiko sisältömarkkinointia tehdä ilman omaa sisältöä?

Nykypäivänä lähes jokaista yritystä kiinnostaa sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa. Tai... ainakin pitäisi kiinnostaa. Suuri osa yrityksistä tekee sosiaalisessa mediassa jo paljon. Loput puolestaan miettivät, miten hommassa pääsisi helposti alkuun. Voiko sisältömarkkinointia tehdä ilman omaa sisältöä?

Some on kasvanut osaksi jokaisen arkipäiväistä rutiinia ja sitä voidaan hyödyntää todella moneen eri tarkoitukseen myynnistä brändimielikuvan luomiseen, asiakaspalvelusta rekrytointiin.

Yleisempiä haasteita ovat tulosten mittaaminen, sisällöntuotanto ja sen organisointi kohti tekemistä, joka pelaa yhteen kaiken muun toiminnan kanssa.

Erityisesti oman sisällön tuottaminen verkkoon on usealle yritykselle iso haaste. Blogit eivät synny itsestään. Ajatus siitä, että blogeja pitäisi tehdä useita viikossa, saa monen yrityksen polkemaan paikoillaan aloituksen kanssa.

Meiltä kysytäänkin useasti, voiko sisältömarkkinointia toteuttaa somessa, jos varsinaista omaa sisältöä ei ole, tai sitä on hyvin vähän.

Vastaus on kyllä.

Käymme nyt läpi muutamia tapoja, miten somessa voidaan vaikuttaa ja olla läsnä hyvin pienelläkin määrällä omaa sisältöä.

Lähdetään liikkeelle tavoitteista

Ensiksi on tietysti hyvä pysähtyä miettimään miksi ylipäätänsä halutaan näkyä ja keitä tavoitella.

Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta silti aivan liian moni lähtee kokeilemaan erilaisia toimenpiteitä miettimättä juuri lainkaan, mitä tuloksia halutaan saavuttaa.

Kuten minkä tahansa markkinointikampanjan suunnittelussa, tulisi ensin asettaa selvät tavoitteet ja pureutua tarkasti haluttuihin kohderyhmiin. Näin luot selkeät raamit tekemiselle ja teet kampanjan systemaattisesta toteuttamisesta monin kerroin helpompaa ja tuloksista selkeitä ja mitattavia.

Hieman toimialsta riippuen tavoitteesi voi olla vaikkapa brändimielikuvan luominen tai vahvistaminen eri kohderymissä tai uusien liidien houkuttelu. Somessa voidaan olla esillä "kasvottoman brändin" sijaan myös henkilöinä yrityksen takana, jotka haluavat vahvistaa asemaansa oman alansa mielipidejohtajina.

Oma vs. muiden sisältö

Jaettavan sisällön ei missään nimessä pidä olla kaikki omaa - sehän vaikuttaisi jopa hieman itsekeskeiseltä jakaa pelkästään linkkejä omalle sivustolle, vai mitä?

Hyvä sisältö on runsasta, monimuotoista ja koostuu useista useista eri lähteistä. Omat sisällöt ovat tietysti tärkeässä roolissa, ja esimerkiksi liidien hankinta ilman niitä olisi miltei mahdotonta.

Moni kuitenkin epäilee muiden sisältöjen jakamisen hyötyä ja meiltä on monesti kysytty, onko järkeä niin sanotusti "sponsoroida" muiden blogipostauksia? Eikö silloin kasvateta muiden brändiä eikä omaa?

Jakamalla kohderyhmällesi hyödyllistä sisältöä pysyt aktiivisesti heidän mielessään ja vahvistat samalla asemaasi alasi asiantuntijana. Kilpailijan blogiartikkeleita ei välttämättä kannata heti lähteä jakamaan, mutta sekään ei loppupeleissä ole väärin, jos aiheeseen voidaan saatteeksi pistää jokin oma näkökanta tai synnyttää keskustelua aiheesta.

Saatat myös yllättyä kuinka paljon jakamiasi sisältöjä jaetaan eteenpäin, tykätään ja kommentoidaan ilman, että varsinaista linkitettyä sisältöä on edes avattu.

On myös täysin mahdollista siirtyä jaettuun sisältöön mukaan tagaamalla siihen oma aktivointi, joka seuraa linkatun sisällön mukana ja ohjaa takaisin aina oman sisältösi pariin.

Tähän on olemassa useita työkaluja, mutta testasimme itse Start A Fire nimistä palvelua, jonka avulla voit automaattisesti tägätä jakamasi ulkopuoliset linkit ja näyttää kohdesivullasi oman paneelin. Kyseinen paneeli suosittelee lukemaan oman blogin artikkeleita.

Kuinka löydät jaettavaa sisältöä?

Monelle tulee ensimmäisenä mieleen jakaa sellaista sisältöä, jota he itse lukevat ja joka liittyy omaan työhön. Tämä ei ole ihan huonokaan lähtökohta, jos halutaan vahvistaa mielikuvaa yrityksen asiantuntijuudesta vaikkapa potentiaalisten työnhakijoiden silmissä. Designtoimisto jakaa linkkejä inspiroiviin trendeihin, lakitoimisto alansa uutisiin ja niin edelleen.

Mutta kolahtavatko nämä aiheet kuitenkaan lopulta potentiaaliseen uusasiakaskohderymään?

Kun olet tehnyt pohjatyöt hyvin ja tiedät minkälaisia ostajapersoonia tavoittelet, tulisi jakamasi sisällön vastata heidän haasteisiinsa ja ohgelmiinsa.

Joudutkin ehkä keräämään uutta sisältöä täysin erilaisesta näkökulmasta käsin. Se saattaa aluksi kuulostaa työläältä, mutta hoituu oikeiden työkalujen avulla hyvinkin helposti.

Työkaluja on saatavilla monia, mutta käytämme tässä esimerkissä Feedlyä, joka on näistä suosituin tarjoten laajan valikoiman integraatioita sisällön jakamiseen.

Feedlyn avulla keräät sisältöideat jaettaviin kokoelmiin

Näin keräät sisältöä tehokkaasti Feedlyn avulla

Hypää kohdepersoonasi saappaisiin ja tutki mistä hänelle relevanttia sisältöä löytyy. Tavoitteenasi on löytää mahdollisimman kattava määrä blogeja ja uutissivuja joiden sisältöä alat seuraamaan.

Jos hakemasi sisältö on pääsääntöisesti englanninkielistä, suuntaa BuzzSumoon. Sen avulla pystyt hakemaan helposti eri aihepiirien eniten jaettuja sisältöjä ja vaikuttajia, jotka niitä jakavat.

Twitterin haku on toinen tehokas tapa etsiä aihepiirin liittyviä linkkejä ja vaikuttajia ja sitä kautta suosittuja sivustoja, joista sisältöä löytyy.

LinkedIn on myös hyvä paikka löytää tietoa. Seuraa mitä asiakkaasi jakavat ja missä LinkedIn -ryhmissä he ovat. Liity ryhmiin ja seuraa mistä siellä puhutaan ja mitä artikkeleita siellä jaetaan. Puhumme myös ryhmien hyödyntämisestä oman sisältösi jakelussa hieman myöhempänä.

Voit myös hakea lähteitä avainsanoilla suoraan Feedlyn hausta.

Lisää kaikki keräämäsi lähteet omaan kokoelmaan ja ala seuraamaan tätä päivittäin. Ei ole haitaksi vaikka sisältöä olisi aluksi liikaa - huomaat pian mikä on hyvää ja mikä huonoa. Karsi lähteitä sen mukaan.

Feedlyyn kasattuja kokoelmia voidaan myös jakaa käyttäjien välillä, jolloin sisällön kuratoimisen vastuuta voidaan jakaa, jos tiimissäsi on useampia henkilöitä.

Tee sisällön jakamisesta rutiinia

Sisältöä on hyvä jakaa vähintään 3 kertaa viikossa kanavasta riippuen. Facebookiin tämä määrä on ihan sopiva, muualla voidaan postata päivittäin. Esimerkiksi Twitterissä liikenne on niin vilkasta, että voit jakaa sisältöä vaikka kerran tunnissa, jos siltä tuntuu.

Sisällön jakamisesta ei tule usein mitään, jos et ajasta sitä etukäteen. Saatavilla on monia ilmaisia työkaluja kuten Buffer ja Hootsuite. Voit käyttää myös markkinointialustaa kuten HubSpotia, sillä ajastus hoituu helposti sieltä käsin.

Kaikki edellämainitut työkalut antavat myös mahdollisuuden luoda päivittäisen julkaisukalenterin, jossa voit määrittää ennalta ajat, jolloin haluat jakaa sisältöä. Näin voit vain ajastaa sisältöä jonoon ja se menee suoraan seuraavalle vapaalle julkaisupaikalle.

Pystyt myös ajastamaan saman sisällön keralla eri kanaviin, jolloin voit laajentaa näkyvyyttä ilman suurta lisäpanostusta. Monelle esimerkiksi Google+ ei ole kovin tärkeä kanavana, mutta sillä on tiettävästi oma vaikutuksensa mm. Googlen hakukonenäkyvyyteen, joten mikset jakaisi myös sinne?

Muita tapoja osallistua keskusteluun

Mainitsimme aikasemmin LinkedInin. B2B -kohderyhmään se sopii todella hyvin sisällön jakamiseen, ja myös B2C brändit voivat hyödyntää sitä kasvattamaan omaa tunnettuutta median edustajien ja tärkeiden yhteistyökumppanien piirissä.

LinkedIn-ryhmien avulla tavoitat uusia asiakkaita

Erityisesti linkedIn -ryhmät ovat hyviä kanavia tarttua kohderymällesi ajankohtaisiin haasteisiin jakamalla relevanttia sisältöä ja herättämällä keskustelua eri aiheista. Voit liittyä ryhmiin, jotka kiinnostavat potentiaalisia asiakkaitasi, tai vielä parempaa, perustaa oman ryhmän, joka on suunnattu heille. Muista, että olet täällä ensisijaisesti auttamassa ja tarjoamassa hyödyllistä sisältöä, et myymässä omia tuotteita ja palveluja.

Twitter tarjoaa myös paljon mahdollisuuksia osallistua keskusteluun. Voit seurata kohderyhmäsi toimialan vaikuttajia ja relevantteja keskusteluja. Voit ottaa kantaa ja tarjota sisältöä, joka auttaa haasteiden ratkomisesssa osallistumalla keskusteluihin.

Twitterissä järjestetään myös paljon Twitter chattejä, joissa tietyn hashtagin alla käydään reaaliajassa keskustelua tietystä aihepiiristä. Chatit ovat loistavat tapa päästä vaikuttamaan ja tuomaan omaa asiantuntijuutta esille.

Mitä seuraavaksi?

Sisältömarkkinoinnin aloittaminen ei siis välttämättä tarvitse suurta määrää omaa blogisisältöä, mutta vaatii toki hyvän pohjatyön ja suunnitelman jotta sen tekeminen on tehokasta ja tuottaa haluttuja tuloksia. 

Usein ulkopuolinen kumppani voi auttaa pitämään kiinni rutiineista ja tehostamaan alkupään suunnittelua. Tarvitsetko apua homman käynnistyksessä tai rutiinien ylläpidossa? Workshopit ovat tehokas tapa pistää homma käyntiin ja sitouttaa isompikin porukkaa mukaan sometekemiseen. Ota yhteyttä niin kerromme mielellämme lisää.

Lataa sosiaalisen media opas