Web Summit - odotukset markkinoinnin vuodelle 2018

Jokainen Web Summitissa esillä ollut toimiala omine teknologisine ihmeineen ansaitsisi oman blogikirjoituksen. Haluan kuitenkin omistaa tämän blogikirjoituksen markkinoinnille ja sille, minkälaisia ajatuksia ja odotuksia Web Summit jätti minulle markkinoinnin vuodesta 2018, sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan näkökulmasta.

Odotuksia markkinoinnin vuodelle 2018 Web Summitin pohjalta

Tosielämä - mitä tapahtuu linssin takana?

Jokainen osaa varmasti kuvitella, minkälainen on täydellinen Instagram-kuva lomareissusta, aamukahvihetkestä tai salilta. Instagramin käyttäjät ovat tähän asti janonneet näitä silmiähiveleviä visuaalisia tuotoksia, jotka ovat lopputulos kuvaajan juuri haluamakseen valmistellusta ja asetellusta tilanteesta. Kuvia täydellisistä hetkistä.

Tämä pelkkä kaunis lopputulema ei kuitenkaan enää riitä. Sisällön kuluttajat ovat alkaneet kaipaamaan tosielämää ja sitä, mikä kaikki on johtanut tuohon täydelliseen insta-hetkeen. Minkälaisia persoonia kuvaajat ovat siviilissä? Mitä tapahtuu kameran linssin takana? Instagram Storiesin ja Snapchatin suosion kasvu riittänevät jo yksinään puhumaan tämän trendin puolesta.

Luovuutta ja ideoita talon ulkopuolelta

Markkinointi-ihmisenä saattaa helposti jumiutua ajatukseen, että ne parhaimmat ja luovimmat ideat ja sisällöt syntyvät vain ja ainoastaan oman talon sisällä. Ideoita ja sisällöntuottajia on kuitenkin yhtä paljon kuin on ihmisiä maailmassakin.

Mitä jos käyttäisitkin seuraavan markkinointikampanjasi sisältöjen suunnitelusta muutaman tunnin aikaa sen pohtimiseen, miten saisit kuluttajat tai kohderyhmäsi ideoimaan ja tuottamaan sinulle sisältöä? LEGO on tästä erinomainen esimerkki: kun he julkaisevat uuden videon YouTube-kanavallaan, he saavat vastineeksi kasan kuluttajien tuottamia videoita alkuperäisestä videosta inspiroituneena.

Pitkäjänteisyyttä vaikuttajamarkkinointiin

Vaikuttajamarkkinointi on vielä melko lapsenkengissä Suomessa, mutta sen merkitys tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina. Harva yritys vielä miettiikään omalle brändilleen sopivia vaikuttajia strategisella tasolla.

Vaikuttajamarkkinointi tulee siirtymään kampanjaluonteisesta tekemisestä pitkäjänteisempään suuntaan, jossa vaikuttajat otetaan strategisella tasolla mukaan yrityksen markkinointiin ja mietitään, miten he pitkällä aikavälillä tukevat ja tuovat brändiä esille. Kaiken ytimessä on kuluttajalle päin näkyvä aitous keinotekoisten yksittäisten #kaupallinenyhteistyö-kampanjoiden sijaan.

Keskustelun evoluutio

Olen useat kerrat päivitellyt ylläpitäessäni suurtenkin kansainvälisten yritysten sosiaalisen median tilejä, kuinka (hieman klisheisesti) nykypäivän nuoriso ei osaa kommunikoida kohteliaasti esimerkiksi Facebookin inbox-viesteissä, kun he lähestyvät yrityksiä. Inboxiin vain tupsahtaa viesti: "Koska seuraava keikka?".  Suurin osa tämän blogin lukijoista on sen sijaan kasvanut viestintään, jossa valtaosassa viestintää on tietynlainen etenemisen etiketti. Esimerkiksi sähköpostin kirjoittamisessa on totuttu, että viesti alkaa tervehdyksellä "Hei", jatkuu varsinaisella asiatekstillä ja päättyy lopputervehdykseen "Ystävällisin terveisin, Ida-Maria".

En ollut ennen Web Summittia ajatellut, että olen itse vain sattunut kasvamaan hyvin erilaisella keskustelun aikakaudella verrattuna milleniaaleihin. Älypuhelin kädessään syntyneiden milleniaalien viestintä on läpi heidän elämänsä perustunut käytännössä pelkkään pikaviestittelyyn. Henkilö lähettää viestin silloin kun hänellä on sopiva hetki, eikä pikaviestein käydyissä keskusteluissa ole varsinaista etenemisen etikettiä, alkua tai loppua. Milleniaalit eivät myöskään ole tottuneet soittamaan puheluita, joten jopa puhelinkeskustelun kesken he saattavat pikaviestittelyn tapaan esimerkiksi keskustella hetken kaverinsa kanssa ja unohtaa, että puhelinkeskustelu on vielä käynnissä. Tämä on heille keskustelunormi ja ymmärrän nyt jatkossa paremmin nuoremman sukupolven käyttämää tapaa kommunikoida.

Älä tuo minulle dataa - tuo minulle näkemys

Yritykset ovat toki jo havahtuneet siihen, että dataa täytyy kerätä. Moni yritys on kuitenkin edelleen hukassa sen suhteen, mitä sillä datalla tulisi tehdä. Tekoälyn kehitys mahdollistaa yhä isompien datamassojen prosessoinnin ja BI-ratkaisut tekevät mm. datan visualisoinnista päätöksenteon pohjalle yhä helpompaa.

Niin teknologian kuin myös datan suhteen tulee kuitenkin aina ottaa huomioon ihminen, joka dataa analysoi ja tulkitsee. Vaikka data ja numerot pysyvät samana, vaikuttaa analyytikon muodostamaan näkemykseen aina hänen oma intuitionsa ja taustansa. Siten saman datan pohjalta tehtyjä näkemyksiä on yhtä monta kuin on analytiikkojakin. Markkinointidatan kuten kaiken muunkin datan analysoimisessa tulee jatkossa korostumaan taito ymmärtää datan pohjalta tehtyjä näkemyksiä ja sitä, miten ne ovat muodostuneet.

Teknologian ja ihmisten saumaton yhteys

Yksi tärkeimpiä oivalluksiani, tai oikeastaan itsestäänselvään asiaan uudelleen havahtumisia, oli Web Summitin aikana se, että teknologia on läsnä kaikkialla. Teknologiaa ei tulisi myöskään ikinä käsitellä yksinään, vaan sillä on aina toinen kääntöpuoli: ihmiset, jotka käyttävät teknologiaa. Teknologian kauneus piilee juuri tässä: ihmiset mahdollistavat teknologian kehityksen, ja teknologia mahdollistaa ihmisten kehityksen.

Oli kyse sitten sosiaalisesta mediasta, markkinoinnin automaatiojärjestelmästä tai promootiossa käytettävästä digitaalisesta onnenpyörästä, kyse on aina teknologian ja ihmisten yhdessä muodostamasta kombinaatiosta.

Lataa sosiaalisen media opas

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Ida-Maria Otonkorpi

Ida-Maria Otonkorpi

Harvan numeroista ja räikeistä konsepteista syttyvä Digital Marketing Specialist