Yritykset, on aika ottaa tehot irti somemarkkinoinnista!

Onko yrityksesi tietoinen some-markkinoinnin mahdollisuuksista ja sen kehityksestä? Tämän viikon uutiskirjeessä käsittelemme esimerkiksi Facebookin uusia liidimainoksia, Linkedin- markkinoinnin tilaa ja Instagram Storiesin yrityskäyttömahdollisuuksia. Entä miten yrityksesi voisi rakentaa Twitter -asiakassuhteistaan yhä vahvempia? Lue lisää ja pian tiedät! Yritykset, on aika ottaa tehot irti somemarkkinoinnista!

GettyImages-509469360.jpg

Facebookilla tehokasta liidimainoskampanjointia

Liidimainokset ovat yksi uusin ja näppärin sosiaalisen median mainostyökalu. Niiden avulla voit esitellä yrityksesi tuotteita tai palveluita kohderyhmällesi täysin uudella ja nerokkaalla tavalla. B2B-mainonta somessa jää usein taka-alalle, mutta liidimainokset tarjoavat kustannustehokkaan tavan tuoda esille esimerkiksi uutiskirjeitä, tarjouksia tai tapahtumarekisteröintejä. Liidimainoskampanjoiden luominen onnistuu Facebookin Business Managerilla, Powereditorilla tai API:n kautta. Esimerkiksi Business Managerin avulla sinulla on mahdollisuus nyt valita mainoskampanjallesi keinoksi "kerää liidejä"-vaihtoehto.

Kohdistaminen on tärkein osa mainoskampanjaasi. Voit valita kohderyhmäsi eri kiinnostusten kohteiden, demografioiden tai käyttäytymisten perusteella. Kohderyhmää voi ja kannattaa rajata esimerkiksi työnimikkeen, toimialan, yrityksen koon, tai kustomoitujen kohderyhmien avulla. Kustomoidulla kohderyhmällä voidaan tarkoittaa esimerkiksi valmista sähköpostilistaasi tai verkkosivuillasi vierailleita henkilöitä. Kohderyhmän valinnan jälkeen tulee enää asettaa budjetti. Voit valita tarkkaan kuinka paljon haluat käyttää mainostamiseen päivässä.

Haluamasi mainosviestin luomisen jälkeen on aika luoda liidikaavake. Tämän avulla voit lisätä mainokseesi kustomoituja call-to-action -painikkeita, erikseen muotoiltuja lisäkysymyksiä tai uudelleenohjauslinkkejä. Lisää Facebookin B2B- liidimainoskampanjoinnista voit lukea täältä. Kokeile ja vaikutu!

Miksi Linkedin -markkinointi kannattaa?

Tiesitkö, että Linkedinissä on yli 450 miljoonaa käyttäjää maailmanlajuisesti ja sen, että palveluun tulee lisää joka sekunti kaksi uutta käyttäjää? Miksi Linkedin on yrityksille yksi tärkeimmistä, jollei jopa tärkein sosiaalisen median markkinointikanava?

Linkedinin käyttäjistä 83 % ei käytä lainkaan Pinterestiä, 59 % ei käytä Twitteriä ja 13 % ei ole Facebookissa. B2B-alalla jopa 80 % sosiaalisen median liideistä tulee Linkedinistä. Liidiprosentti on selvästi korkeampi kuin esimerkiksi Facebookissa. Vastaavasti 74 % B2B-ostajista käyttää Linkedinisä ostomahdollisuuksien kartoittamiseen ja 44 % B2B puolen käyttäjistä on löytänyt Linkedinistä uusia yhtistyökumppaneita kuten tavara- tai palvelutoimittajia. B2C:n puolella jopa 90 % käyttäjistä ja asiakkaista tekee päivittäisä ostopäätöksiä Linkedinistä. B2C-markkinoijien kasvu onkin syystä suuressa nousussa. Linkedin tarjoaa vaikuttavia ja laajoja markkinointimahdollisuuksia ja yritysten ei kannata jäädä nuolemaan näppejään Linkedinin markkinointivaikutusten kasvaessa. Lisää Linkedin-markkinoinnista ja luvuista voit lukea täältä.

Tärkeiden asiakassuhteiden rakennusta Twitterissä

Haluatko rakentaa syvempiä ja uskollisia asiakassuhteita Twitter-seuraajiesi kanssa? Kaiken A ja O on muistaa olla mahdollisimman aito. Unohda siis automaattivastaukset. Ole se henkilö tai yritys, joka aloittaa keskustelut. Kyllä, keskustelut. Voit siis lopettaa jatkuvien tyrkyttävien mainosviestien postaamisen. Asiakassuhteiden rakennukseen voit käyttää myös hauskoja ja erottuvia videomahdollisuuksia kuten videovastauksia tai gif-tiedostoja.

Twitterissö on hyvä myös muistaa tehdä asiakkaista ystäviäsi, ei vain seuraajiasi. Brändiuskollisuuden rakentaminen vie aikaa. Nää siis asiakkaasi yksilöinä numeroiden sijaan. Asiasta on ottanut oppia esimerkiksi Yhdysvaltalainen kahvilayhtiö Starbucks, joka ryhtyi lähettämään uskollisille seuraajilleen ilmaisia yllätyskahveja ja vastaamaan aktiivisesti asiakkaidensa twiitteihin. Lue Social Media Examinerin viisi Twitter-vinkkiä ja opi lisää! 

Facebook Workplace - Yrityksille oma sosiaalisen median viestintäkanava

Facebook uutisoi uudesta ominaisuudestaan, Facebook Workplacesta. Workplace on tarkoitettu yrityksen sisäiseen viestintään ja se toimii vastaavalla tavalla kuin Facebook ja Facebook Messenger, mutta tällä kertaa ryhmät koostuvat työkavereista. Tällä hetkellä kansainväliset yritykset kuten Danone, Starbucks ja Booking.com sekä voittoa tavoittelemattomat järjestöt kuten Oxfam ovat ottaneet Workplacen käyttöönsä.

Workplace mahdollistaa muun muassa virtuaalisen brainstormauksen ryhmässä, dashboardeja sekä live-ominaisuuden. Facebook tulee julkaisemaan lähiviikkoina myös Multi-Company Groupsin, eli monen yrityksen ryhmä-ominaisuuden, jonka avulla eri yritysten työntekijät voivat keskustella turvallisesti omissa ryhmissään. Lopuksi Facebook ilmoitti, että se tekee yhteistyötä Deloitten kanssa, saadakseen uusia yrityksiä käyttämään Workplacea.

Instagram Stories yrityskäyttöön

Instagram Stories -ominaisuuden käyttöä kannattaa harkita yrityksen myyntiä ja markkinointia edistävänä sosiaalisen median työkaluna.

“For small businesses and new brands trying to find their voice on social, Instagram Stories will be a great way to test content, find out what works and adapt very quickly," kertoo Caravella, Sprout Marketingin varajohtaja esimerkkinä Instagramin hyödyistä.

Stories hyödyntää Instagramin aktiivista käyttäjäkuntaa ja nauttiikin noin 100 miljoonan päivittäisestä kävijämäärästä jo kahden kuukauden jälkeen julkaisuajankohdasta. Vertailtaessa esimerkiksi Snapchatin syyskuussa raportoituun 150 miljoonan globaaliin käyttäjämäärään, voidaan nähdä kuinka hämmästyttävän nopeasti Instagram Stories on otettu käyttöön sosiaalisen median käyttäjien toimesta. Sosiaalisen median työkalujen valinnalla on merkitystä näkyvyyden suhteen. Koko artikkelin Instagram Stories -toiminnallisuuden hyödyntämisestä yrittäjänä voit lukea täältä.

Googlen virtuaaliassistentti mobiililaitteellesi

Mikäli et halua odottaa ensivuoteen, Googlen uusimman lippulaivamallin Pixelin eräs odotetuimmista ominaisuuksista, Google Assistant, on mahdollista ladata omaan puhelimeen jo nyt. Virtuaaliassistentti on saatavilla vain muutaman koodirivin muokkauksella.

Eroavaisuuksista Google Now -ja Google Assistant -palveluiden välillä sekä yleisesti ominaisuuksista Google Assistentin hienouksista voit lukea täältä. Huomioithan, että Google Assistentin asentamiseen tarvitaan puhelimen järjestelmään täysoikeudet (root access). Lisäksi Google Assistant ei myöskään ole tuettu kaikilla puhelimilla, joten luvassa voi olla joko mukava seikkailu uuden ominaisuuden parissa tai pahimmassa tapauksessa saat puhelimestasi pelkän kirjapainon. Aiheesta tarkemmin uutisoi Lifehacker.

Lataa sosiaalisen media opas