Case

Academy

Lyhyessäkin ajassa voi tapahtua suuria asioita

 

Muutaman vuoden historiansa aikana kiihdetetyn oppimisen malliin perustuva Academic Workin Academy on ehtinyt kouluttaa Ruotsissa jo satoja työikäisiä. Naapurimaassamme menestynyt nopean oppimisen ohjelma lanseerattiin Suomessa keväällä 2017. Harva suunnitteli ja toteutti Suomen lanseerauksen ja toimi Academyn markkinointikumppanina. Yhteistyöhön kuului mm. lanseerauskampanjan ja kurssikohtaisten hakukampanjoiden konseptisuunnittelu, digikampanjoiden toteutus, mediaviestintä, sisällöntuotanto ja videotuotanto.

Academy, tulevaisuuden koulu, kouluttaa työikäisiä uuteen ammattiin 12 viikossa ja kurssien määrä lisääntyy ja laajenee. Academystä valmistuu junior-konsultteja etenkin osaajapulaajasta kärsiville toimialoille, kuten ohjelmistokehityksen ja energianhallinnan pariin. Useamman hakukampanjan tulokset todistavat, että Suomesta löytyy suuren potentiaalin osaajia ja heidät tavoitetaan tehokkaasti sosiaalisen median kanavista sekä systemaattisella vuorovaikutus- ja mediatyöllä. 

 

 

Ruotsissa suurin osa Academyn kävijöistä on ollut korkeakoulun käyneitä, mutta tämä ei ole edellytys ohjelmaan valitsemiselle. Niinpä markkinoinnin kohderyhmää ei haluttu rajata Suomessa. Harva toteutti yleisten kurssien lanseerauksen ja hakukampanjat erittäin laajalle joukolle: käytännössä kohderyhmänä oli kaikki suomalaiset työikäiset, joskin markkinoinnillisesti kohdistukset tehtiin painottaen 20-40-vuotiaita sekä tiettyjä koulutus- ja työkokemustaustoja kuten liiketaloutta, pankki- ja vakuutusalan kokemusta tai matemaattis-luonnontieteellistä aiempaa osaamista. Myöhemmässä vaiheessa kuvaan astuivat myös kohdennetut kampanjat tietyille yrityksille, jotka etsivät uusia kykyjä räätälöidyille luokilleen. Lanseeraus onnistui erinomaisesti. 

Ennennäkemätön hakijoiden tunku! 

  • Taloussanomat 26.4.2017

Nopea elämänmuutos ja kohtaanto-ongelman ratkaiseminen kiinnosti mediassa

Harva valitsi lanseerauskampanjan näkökulmaksi elämänmuutoksen. "Vain kolmessa kuukaudessa voit muuttaa elämäsi ja saada uuden työpaikan". Toiseksi mediakärjeksi valittiin viime vuosina puhuttanut teema: IT-alan kohtaanto-ongelma. Kun kokemuksia Academyn suorittaneilta alkoi kerääntyä, lähdimme nostamaan sisältömarkkinoinnissa ja natiivissa Academy-konsulttien erilaisia uratarinoita ja potentiaalia.  Academyn ideologia kiteytettiin brändi- ja konsulttiesittelyvideoilla, jotka toteutettiin partnerimme Visual Worksin kanssa. Viestintätoimistoksi valikoitui valittiin Voimisto Oy. 

Kiinnostuneita oli yli 200 kertaa enemmän kuin aloituspaikkoja! Tuomme jatkuvasti lisää uusia kursseja markkinoille, koska pula on huutava. - Jukka Pulkkinen, Academyn Suomen johtaja

"Lyhyessäkin ajassa voi tapahtua suuria asioita" -kampanjavideota levitettiin ensisijaisesti YouTube-mainoksena sekä videoina sekä Facebookissa ja LinkedInissä. Kokonaisuus suunniteltiin alusta asti monikanavaiseksi konseptiksi. Academyn toimintamallia opetettiin "What is Academy" -sisällöillä, minkä lisäksi henkilökohtaisia onnistumia esiteltiin erilaisilla henkilöbrändätyillä videoilla. 

Markkinoinnin kohdistusta oli tarkoitus alun perin tarkentaa kaksikuukautisen loppuvaiheilla, mutta koska  aihe herätti kiinnostusta, kysymyksiä ja keskustelua todella laajasti, päädyttiin taktisemman lanseerauskampanjan rinnalla myös yhä brändilähtöisempään tekemiseen. Mediatiedotteet menivät erittäin hyvin läpi sekä valtakunnanmedioissa ja että it-alan medioissa, ja laskennallinen media reach ylitti kaikki odotukset. Academystä on julkaistu yli 20 artikkeleita eri medioissa sen 12 kk toimintajakson aikana, ja kiinnostus eri foorumeissa sekä myynnin antaman palautteen perusteella on ollut valtaisa. 

Hakemuksia ensimmäiselle kurssille alkoi tulla välittömästi  kampanjan julkaisun jälkeen, ja aloituspaikkojakin päädyttiin lisäämään kahteenkymmeneen alkuperäisestä viidestätoista. Kiinnostuneita oli lopulta yli 200 kertaa enemmän kuin aloituspaikkoja oli tarjolla, mikä oli länsinaapurimme menestystä vieläkin parempi tulos! 

 

 

Harvan rekrytointimarkkinointitiimin asiantuntijat: 

jenna-holtta-4matias-ketolailona-kymalainenpaivi-lehtonen

Jenna Hölttä, Client Success Manager (vas.)
Rekrytointimedioiden, inbound-rekrytoinnin ja työnantajabrändin rakentamisen ammattilainen

Matias Ketola, Business Manager
Rekrytointibisneksen sekä rekrytointimarkkinoinnin kehittäjä henkilöstöyhtiössä sekä T2H.n rekrytointi- ja työnantajamarkkinointistrategian kehittäjä

Ilona Kymäläinen, Business Director / Digital Marketing
Mm. Academic Workin ja Academyn asiakkuusjohtaja Harvalla


Päivi Lehtonen, toimitusjohtaja (oik.) 
Johti Academic Workin markkinointia sekä viestintää, kehitti EB-konsepteja ja vastasi asiakkaan näkökulmasta Academyn lanseerausta vuodet 2017 - 2018 ennen paluutaan Harvalle. 

Mikäli kaipaat syvällisesti hakija- ja rekrytointimarkkinoinnin osaavaa partneria yrityksesi rekrytointimarkkinointiin tai hakija- tai työntekijäkokemuksen kehittämiseen, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Topics: Kampanjat, Sosiaalinen media, sisällöntuotanto, työnantajamarkkinointi