Wihuri Tekninen Kauppa
Kohdennettua B2B-markkinointia monikanavaisesti
Lukuaika 2 min.
Wihuri Oy Tekninen Kauppa
Wihuri Oy Tekninen Kauppa on osa Wihuri-konsernia. Tekninen Kauppa valmistuttaa, maahantuo ja huoltaa työkoneita sekä niiden osia kokonaisratkaisuna. Teknisen Kaupan edustamia tuoteryhmiä ovat ajoneuvolämmittimet ja -ilmastointi, korjaamolaitteet, trukit, ympäristönhoitokoneet, työkalut ja työstökoneet, ja merkkejä aiemmin mm. Caterpillar ja nykyisin John Deere.
Asiakkaan brief
Wihurin Tekninen Kauppa edusti aiemmin Caterpillaria, ja haasteena oli vaikeasti tavoitettavan ja kapean kohderyhmän tavoittaminen kustannustehokkaasti sekä vaikutuksen tekeminen erottumalla positiivisesti.
Luova konsepti
Konseptin luova inspiraatio ammennettiin Kummeleiden "työkoneiden arvonta" -sketsistä, jonka päätähdet nähtiin myös Wihurin Teknisen Kaupan konseptin kärkimiehinä. Kampanjan formaatiksi valikoitui alkuun video ja sävyksi valittiin Silvennoisen ja Kahilaisen mestarilaji, huumori!
Konseptissa pidettiin huolta, että edustetut brändit ovat hyvin esillä, mutta eivät hallitse toteutusta. Kun Silvennoisen ja Kahilaisen hahmot eivät ole tietyn brändin lähettiläitä, vaan Wihurin miehiä ja asiakkaita, joustaa konsepti Wihurin tarpeiden mukaan eri tuotemerkkien markkinointiin. Pyörää ei tarvitse keksiä jatkuvasti uudelleen, vaan yleisölle tuttu konsepti voi jatkua kampanjasta seuraavaan.
Toteutus
Tuotanto ja kampanja käynnistettiin tuottamalla “Cattipäivä”-videot, joissa oli mukana vahvasti alkuperäisten Kummelien sketsiviihteen henki, mutta raikkaasti kaupallisella viestillä. Videoita jaeltiin eri kanavissa, mm. sosiaalisessa mediassa, ja tuloksia seurattiin sekä kvanitatiivisesti (luvut) että kvalitatiivisesti (asiakkailta ja kollegoilta kuullut palautteet).
Konseptille päätettiin laatia jatkoa onnistumisten myötä ja parivaljakko Silvennoinen ja Kahilainen soitettiin takaisin kuvauksiin. Seurasi uusi videosarja, jossa Caterpillarin koneet olivat vaihtuneet Wille-tuotesarjan koneisiin, ja esittelimme myös uuden työmiesten sankarin, Willemiehen!
Tässä kohtaa moni olisi jäänyt nauttimaan onnistuneen kampanjan tuloksista, mutta kohtaamisten ammattilaisina jalkautimme kampanjan digitaalisten kanavien ulkopuolelle, ja päähenkilömme osallsituivat Wihurin tapahtumiin, heidät ikuistettiin pahvistandeiksi myymälämateriaaleihin ja Willemies-käsite muuttui kaupallisiksi fanituotteiksi.
Vastasimme myös heränneeseen keskusteluun Willemiehestä ja tarinaan tuli myös upea Willenainen.
Tulokset
Kampanjan tavoitteet vaihtelivat toteutuksen mukaan. Halusimme luoda tunnettuutta, mutta samalla tavoittelimme myös lisää yleisöä ja jopa messukävijöitä. Tulokset olivat kautta linjan onnistuneita ja hyvän sisällön avulla pienikin mediabudjetti riitti:
-
55 625 käyttäjää, jotka katsoneet 95 % videosta 1460 € budjetilla
-
1116 tavoitettua Alihankintamessujen ja Lepaan tapahtumakävijää mobiilisti
-
Kymmenien prosenttien orgaaninen kasvu Witraktorin, Willen ja Linden FB-sivujen seuraajissa
“Viime keväänä päätimme kokeilla jotain uutta ja lähdimme tekemään Wille markkinointikampanjaa Harva Marketingin ja kaikkien tuntemien Timo Kahilaisen ja Heikki Silvennoisen kanssa.
Willemies mainossarjan tekeminen oli älyttömän hauskaa ja mielenkiintoista ja mainoksista tuli paljon positiivista kommenttia. “
– Ollipekka Sinisalo, Sales Director Municipal Machines and Golf & Turf equipment
Tuotetut palvelut
- konseptisuunnittelu ja luova idea
- visuaalinen suunnittelu ja materiaalit
- sisällöllinen suunnittelu ja toteutukset teksteihin ja somejakoihin
- digitaalisen markkinoinnin kampanjointi ja optimointi
- tapahtumamarkkinointi ja konseptin sovittaminen tapahtumiin
- tulokset ja raportointi
Katso alta ensimmäinen Cattipäivä-konseptivideo "Ostoksilla", joka syntyi, kun laitettiin Cat®:it ja Kummelit samaan tarinaan.
Tykkäsitkö meidän käden jäljestä? Tehdäänkö teillekin? Pistä yhteydenottoa tulemaan.
