Case

Lejos

Markettimaistatuksista gourmetelämyksiin - aistimarkkinointi on täällä

Kuluttajatuotteiden ja elintarvikkeiden markkinoinnissa tuoksu- ja äänimaailmalla on erittäin tärkeä rooli. Ihminen kykyenee havaitsemaan ja tulkitsemaan havaintojaan kaikilla aistijärjestelmillä, ja kun näkö, kuulo ja maku valjastetaan yhdessä hommiin, ovat vaikutukset merkittäviä. 

Harvan asiakkaan Lejoksen herkkubrändien joukosta löytyy sekä kuluttajille tuttuja että vielä vähän tuntemattomampia. Harva on suunnitellut ja toteuttanut maistatuksia muun muassa Dolen hedelmille ja Lagom-"tonnikanalle". Välillä markettimaistatuksen sijaan on luotu elämyksellistä gourmet-ruokaa alan tapahtumiin. Kuluttajakauppa Suomessa, kuten muuallakin maailmassa, muuttuu ja kehittyy nopeasti, mutta maistatukset, myynninedistäminen sekä myymälämarkkinointi ei ole katoamassa mihinkään. Tuotteita halutaan maistaa, katsoa ja haistaa, koska vain niin voi saada varmuuden, sopiiko syötävä tai juotava omaan makuun tai perheen ruokapöytään.

Harva on paneutunut jo pidemmän aikaa aistimarkkinoinnin useisiin keinoihin kuten tuoksu- ja äänibrändäykseen. Visuaalisten ärsykkeiden tärkeyttä ei ole enää tarpeen erikseen perusteella, mutta markkinoijan on erityisen tärkeää muistaa, että näköhavainnot muodostavat vain osan kokonaisuudesta. Myös muilla aisteilla annetut aistipisteet ovat keskeisessä roolissa, sillä ihmisiä lähestytään jo tuhansilla visuaalisilla markkinointiviesteillä päivittäin, eikä aivot kykene vastaanottamaan loputonta määrää kuvallisia ärsykkeitä. 

Kuluttajatuotteiden ja elintarvikkeiden markkinoinnissa tuoksu- ja äänimaailmalla on erittäin tärkeä rooli. Ihminen kykenee havaitsemaan ja tulkitsemaan havaintojaan kaikilla aistijärjestelmillä. Kun näkö, kuulo, maku ja suutuntuma valjastetaan yhdessä hommiin maistatuksissa, ovat vaikutukset merkittäviä! Päivi Lehtonen, Harvan toimitusjohtaja

TURKU KCM LÄNSIKESKUS 20.1.2017

Etelän hedelmiä

Viime aikoina Harva on toteuttanut useita Dolen hedelmäsäilykemaistatuksia. Brändi on kuluttajille lähes synonyymi säilykehedelmille, mutta monet ovat maistatuksien myötä löytäneet sen uudestaan, kiitos Dolen uudelleensuljettavien pussien, ns. doy-packien. Maistatuksissa on korostettu Dole-tuotteiden hyvää makua jopa maistattamalla vertailukohdaksi nimetöntä, kilpailevaa tuotetta. Kuluttajille on myös korostettu uudelleensuljettavan, jääkaapissa säilyvän pakkauksen kätevyyttä. Nämä kaikki ovat aitoja lisäarvotekijöitä asiakkaille! 

Maistatukseen ovat päässeet niin ananakset kuin persikatkin. Maistattamisen lisäksi promoottorit kertovat tuotteen käyttömahdollisuuksista. Esimerkiksi ananakset maistuvat smoothieissa, puuroissa ja myös pizzoissa. Aamiaiskäyttöä on korostettu promootioissa maistattamalla ananasta luonnonjogurtin kanssa.  - Hanna Korpela, Promotion Manager

Kiinnostavia uutuuksia

Hedelmien lisäksi Harva on tehnyt runsaasti Kitchen Joy -maistatuksia erityisesti Keskon myymälöissä. Vegaanisten Veg it up! -aterioiden saavuttua pakastealtaisiin kerättiin marketeissa kuluttajien näkemyksiä mausta ja keskustelutettiin, syövätkö he ylipäätään kasvisruokaa. Pakasteateriat saivat kuluttajilta hyvän vastaanoton, samoin kuin aiemmin maistatetut Amy's kitchen -vegaaniateriat.

Myymäläpromootiot ovat mainio keino saada selville, ovatko kuluttajat aidosti valmiita omaksumaan uudenlaisia tuotteita sekä kerätä palautetta ja kommentteja ostajilta tai kiinnostuneilta. Harva on tehnyt tätä työtä jo yli 15 vuoden ajan, useiden miljoonien kohtaamisten volyymilla.

Kuluttajapromootio on mainio tilaisuus kohdata asiakas oikeassa ympäristössä oikealla hetkellä eli ruokakaupassa, jossa on hän on jo ostoksilla, ja valmis tekemään spontaaneja ostopäätöksiä ja brändivalintoja. Edelleen merkittävä osa ostopäätöksistä tapahtuu myymäläympäristössä ja tähän voidaan tehokkaasti vaikuttaa ammattimaisesti toteutetulla promootiolla. Esimerkkionnistumiseksi voisi mainita Lejoksen tölkkiin säilötyn kypsän kana eli "tonnikanan" maistatuspromootion Keskon myymälöissä. Etenkin fitnessurheilijoiden suosioon nopeasti päässyt uutuus kaipasi esittelyä, ja promootiossa kävikin niin, että hyllyt myytiin tyhjäksi! Vieressä oli tietenkin Dolen hedelmämaistatus! 

KCM LAUNE 20.10 halusivat välttämättä oman pöydän

Tavoitteellista maistatusta

Harvan koulutetuilla promoottoreilla on aina maistatus- ja kontaktitavoitteet, minkä lisäksi he raportoivat tietyllä tavalla asiakkaan ja Harvan tarvitsemista asioista liittyen tuotteeseen, brändiin, asiakaskokemukseen ja fiilikseen. Koska tavoitteet ovat suhteutettu myymälän asiakasvirtaan, joka on tarkasti tietenkin tiedossamme, tavoitteeseen pääseminen on enemmänkin ahkeruudesta ja aktiivisuudesta kiinni. Maistatustavoitteisiin päästään käytännössä aina!

Niiden lisäksi seurataan myyntiä, käytännössä pisteeltä asiakkaiden mukaan lähteviä tuote-eriä. Dolen promootioissakin on myyty Doypackit loppuun, minkä jälkeen myyntiä on jatkettu perinteisemmillä säilyketölkeillä. Välittömän myynnin lisäksi promootiot madaltavat ostopäätöksen tekemistä jatkossa sekä synnyttävät ja vahvistavat brändisuhdetta. 

Ruokaelämyksiä tapahtumissa

Marketeissa tapahtuvien maistatusten lisäksi Harva on toteuttanut yhteistyössä Lejoksen kanssa myös erikoisempia tapahtumamaistatuksia. Esimerkiksi Kilta-salissa keväällä 2017 järjestetyssä Food for media -tapahtumassa Harvan luottokokki kehitti ja toteutti sormiruoan Dolen ja John Westin tuotteista. Hän oli myös itse paikan päällä kokinvaatteissa esittelemässä tuotteita. 

K-Team -päiville puolestaan avustettiin deSIAM aasialaisten mausteseosten kanssa. Harvan vastuulle jäi logistiikan järjestäminen sekä taas samaisen luottokokin palkkaaminen ruoantekoon. Maistettavien ruokien haluttiin vastaavan deSIAMin kuluttajille tarjoamaa reseptiikkaa, ei siis fine diningia. Tästäkin tapahtumasta sateli kiitoksia, herkullista ruokaa on kiitollista tarjota. - Carcci Bengs, Business Director, Harva 

Aivan helppoa tällaisten tapahtumakokkausten organisoiminen ei ole, sillä kokin täytyy kehittää ruokalistat ja usein myös reseptit, ainakin testata ja soveltaa ne. Kokin ja mahdollisesti hänen tiiminsä vastuulle jäävät esivalmistelut ja ainesten hankkiminen, joten hän vastaa myös siitä, että kylmäketju ei missään vaiheessa katkea. Paikan päälle tarvitaan kokkaus- ja promootiopisteet, vesipiste, liesi ja sähkö, ja myös astioiden peseminen paikan päällä täytyy miettiä valmiiksi. Harva auttaa näissä kaikissa sekä konseptoi ja koordinoi asiakkaan tukena kokonaisuuksia. 

Yhteismaistatusmahdollisuuksia

Kun asiakkaalla itsellään on useita brändejä samalle kohderyhmälle, on varsin järkevää tehdä yhteispromootioita - Harvan johdollahan yhteispromoihin ovat lähteneet myös täysin eri maahantuojien tai valmistajien tuotemerkit. Lejoksen brändeistä on päästy yhdistämään lastentuotteet Ella's Kitchen ja NOMNOM. Koska lapsille ei saa maistattaa, espoolaisessa Prismassa tehty maistatus suunnattiin aikuisille. Samalla kerrottiin tarinat tuotteiden taustalla, tärkeimpänä hedelmistä, ei lisätystä sokerista tuleva makeus.

On helppo tehdä yhteistyötä, kun asiakas ymmärtää kohtaamisten arvon. Yhteistyö Lejoksen kanssa on aina ollut kivaa ja siihen on sitouduttu kunnolla. Brändit ja keikat ovat mieluisia niin asiakkaalle, Harvalle, promoottoreille kuin loppuasiakkaillekin. Näitä lisää!

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio 

Topics: Promootiot