Lejos

Markettimaistatuksista gourmetelämyksiin - aistimarkkinointi on täällä

Kuluttajatuotteiden ja elintarvikkeiden markkinoinnissa tuoksu- ja äänimaailmalla on erittäin tärkeä rooli. Ihminen kykenee havaitsemaan ja tulkitsemaan havaintojaan kaikilla aistijärjestelmillä. Kun näkö, kuulo ja maku valjastetaan yhdessä hommiin, ovat vaikutukset merkittäviä. 

Markettimaistatuksista gourmetelämyksiin - aistimarkkinointi on täällä

Harvan asiakkaan Lejoksen herkkubrändien joukosta löytyy sekä kuluttajille tuttuja että vielä vähän tuntemattomampia tuotteita. Harva on suunnitellut ja toteuttanut maistatuksia muun muassa Dolen hedelmille ja Lagom-"tonnikanalle". Välillä markettimaistatuksen sijaan on luotu elämyksellistä gourmet-ruokaa alan tapahtumiin. Kuluttajakauppa Suomessa, kuten muuallakin maailmassa, muuttuu ja kehittyy nopeasti, mutta maistatukset, myynninedistäminen sekä myymälämarkkinointi ei ole katoamassa mihinkään. Tuotteita halutaan maistaa, katsoa ja haistaa, koska vain niin voi saada varmuuden, sopiiko syötävä tai juotava omaan makuun tai perheen ruokapöytään.

Harva on paneutunut useisiin aistimarkkinoinnin keinoihin ja ymmärtää niiden merkityksen promootiokohtaamisissa. Visuaalisten ärsykkeiden tärkeyttä ei ole enää tarpeen erikseen perusteella, mutta markkinoijan on erityisen tärkeää muistaa, että näköhavainnot muodostavat vain osan kokonaisuudesta. Myös muilla aisteilla annetut aistipisteet ovat keskeisessä roolissa, sillä ihmisiä lähestytään jo tuhansilla visuaalisilla markkinointiviesteillä päivittäin, eikä aivot kykene vastaanottamaan loputonta määrää kuvallisia ärsykkeitä. 

"Kuluttajatuotteiden ja elintarvikkeiden markkinoinnissa tuoksu- ja äänimaailmalla on tärkeä rooli. Ihminen kykenee havaitsemaan ja tulkitsemaan havaintojaan kaikilla aistijärjestelmillä. Kun näkö, kuulo, maku ja suutuntuma valjastetaan yhdessä hommiin f2f-kohtaamisissa, ovat vaikutukset merkittäviä!"
Päivi Lehtonen, Harvan toimitusjohtaja

TURKU KCM LÄNSIKESKUS 20.1.2017

 

 

 

Etelän hedelmiä

Harva on toteuttanut useita Dolen hedelmäsäilykemaistatuksia. Brändi on kuluttajille lähes synonyymi säilykehedelmille, mutta monet ovat maistatuksien myötä löytäneet sen uudestaan, kiitos Dolen uudelleensuljettavien pussien, ns. doy-packien. Maistatuksissa on korostettu Dole-tuotteiden hyvää makua maistattamalla vertailukohdaksi nimetöntä, kilpailevaa tuotetta. Kuluttajille on myös korostettu uudelleensuljettavan, jääkaapissa säilyvän pakkauksen kätevyyttä. Nämä kaikki ovat aitoja lisäarvotekijöitä asiakkaille! 

"Maistatukseen ovat päässeet niin ananakset kuin persikatkin. Maistattamisen lisäksi promoottorit kertovat tuotteen käyttömahdollisuuksista. Esimerkiksi ananakset maistuvat smoothieissa, puuroissa ja myös pizzoissa. Aamiaiskäyttöä on korostettu promootioissa maistattamalla ananasta luonnonjogurtin kanssa. "
Hanna Korpela, Promotion Manager

Kiinnostavia uutuuksia

Hedelmien lisäksi Harvan promoottorit ovat päässeet maistattamaan Kitchen Joy -tuotteita, erityisesti Keskon myymälöissä. Vegaanisten Veg it up! -aterioiden saavuttua pakastealtaisiin, kerättiin marketeissa kuluttajien näkemyksiä mausta ja keskustelutettiin, syövätkö he ylipäätään kasvisruokaa. Pakasteateriat saivat kuluttajilta hyvän vastaanoton, samoin kuin aiemmin maistatetut Amy's kitchen -vegaaniateriat.

Myymäläpromootiot ovat mainio keino saada selville, ovatko kuluttajat aidosti valmiita omaksumaan uudenlaisia tuotteita sekä kerätä palautetta ja kommentteja ostajilta tai kiinnostuneilta. Harva on tehnyt tätä työtä jo yli 15 vuoden ajan, useiden miljoonien kohtaamisten volyymilla.

Kuluttajapromootio on mainio tilaisuus kohdata asiakas oikeassa ympäristössä oikealla hetkellä, eli ruokakaupassa. Kuluttajan ollessa ruokakaupassa, on hän valmiimpi tekemään spontaaneja ostopäätöksiä ja brändivalintoja ruokaostosten suhteen. Edelleen merkittävä osa ostopäätöksistä tapahtuu myymäläympäristössä ja tähän voidaan tehokkaasti vaikuttaa ammattimaisesti toteutetulla promootiolla. Esimerkkionnistumiseksi voisi mainita Lejoksen tölkkiin säilötyn kypsän kanan eli "tonnikanan" maistatuspromootion Keskon myymälöissä. Etenkin fitnessurheilijoiden suosioon nopeasti päässyt uutuus kaipasi esittelyä, ja promootiossa kävikin niin, että hyllyt myytiin tyhjäksi!

KCM LAUNE 20.10 halusivat välttämättä oman pöydänTavoitteellista maistatusta

Harvan koulutetuilla promoottoreilla on aina maistatus- ja myyntitavoitteet. Tavoitteiden lisäksi asiakkaan kanssa mietitään muut raportoivat asiat yhdessä, jotta kentältä kerätään sellaista tietoa, josta asiakas parhaiten hyötyy. 

Päivän aikana tapahtuvaa myyntiä voi promoottori käytännössä seurata pisteeltä asiakkaiden mukaan lähtevien tuote-erien perusteella. Dolen promootioissakin on myyty Doypackit loppuun, minkä jälkeen myyntiä on jatkettu perinteisemmillä säilyketölkeillä. Välittömän myynnin lisäksi promootiot madaltavat ostopäätöksen tekemistä jatkossa sekä synnyttävät ja vahvistavat brändisuhdetta. 

 

Ruokaelämyksiä tapahtumissa

Marketeissa tapahtuvien maistatusten lisäksi Harva on toteuttanut yhteistyössä Lejoksen kanssa myös erikoisempia tapahtumamaistatuksia. Esimerkiksi Kilta-salissa keväällä 2017 järjestetyssä Food for media -tapahtumassa Harvan luottokokki kehitti ja toteutti sormiruoan Dolen ja John Westin tuotteista. Hän oli myös itse paikan päällä kokinvaatteissa esittelemässä tuotteita. 

"K-Team -päivien suhteen autoimme asiakasta deSIAM-brändin pisteen rakentamisen ja maistatusten kanssa. Harvan vastuulle jäi logistiikan järjestäminen sekä luottokokin palkkaaminen ruoan tekoon. Maistatettavien ruokien haluttiin vastaavan deSIAMin kuluttajille tarjoamaa reseptiikkaa. Tästäkin tapahtumasta sateli kiitoksia. Herkullista ruokaa on kiitollista tarjota." - Hanna Korpela, Project Manager 

Aivan helppoa tällaisten tapahtumakokkausten organisoiminen ei ole, sillä kokin täytyy kehittää ruokalistat ja usein myös reseptit, ainakin testata ja soveltaa ne. Kokin ja mahdollisesti hänen tiiminsä vastuulle jäävät esivalmistelut ja ainesten hankkiminen, joten hän vastaa myös siitä, että kylmäketju ei missään vaiheessa katkea. Paikan päälle tarvitaan kokkaus- ja promootiopisteet, vesipiste, liesi ja sähkö, ja myös astioiden peseminen paikan päällä täytyy miettiä valmiiksi. Harva auttaa näissä kaikissa sekä konseptoi ja koordinoi asiakkaan tukena kokonaisuuksia. 

Yhteismaistatusmahdollisuuksia

Kun asiakkaalla itsellään on useita brändejä samalle kohderyhmälle, on varsin järkevää tehdä yhteispromootioita - Harvan johdollahan yhteispromoihin ovat lähteneet myös täysin eri maahantuojien tai valmistajien tuotemerkit. Lejoksen brändeistä on päästy yhdistämään lastentuotteet Ella's Kitchen ja NOMNOM. Koska lapsille ei saa maistattaa, espoolaisessa Prismassa tehty maistatus suunnattiin aikuisille. Samalla kerrottiin tarinat tuotteiden taustalla, tärkeimpänä hedelmistä, ei lisätystä sokerista tuleva makeus.

On helppo tehdä yhteistyötä, kun asiakas ymmärtää kohtaamisten arvon. Yhteistyö Lejoksen kanssa on aina ollut hyvää ja siihen on sitouduttu kunnolla. Brändit ja keikat ovat mieluisia niin asiakkaalle, Harvalle, promoottoreille kuin loppuasiakkaillekin. Näitä lisää!

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio