Nivea-asiantuntijat myyvät ja pitävät huolta esillepanoista

Asiakas

Yli 130-vuotisen historiansa ansiosta NIVEA on maailman tunnetuimpia ja luotetuimpia kosmetiikkamerkkejä. Sen taustalla on saksalainen Beiersdorf AG, lähes 6 miljardia euroa vaihtava konserni. Suomessa Niveaa myydään tavarataloissa ja marketeissa, ja joitain brändin tuotteita löytyy useimmiten jopa pienimmistä ruokakaupoista. 

Nivea-asiantuntijat myyvät ja pitävät huolta esillepanoista

Tuotetut palvelut

  • Vakituiset myyntiavut Sokoksilla
  • Koulutuksia myyjille lähitapahtumina ja virtuaalisesti

Aikaisempina vuosina myös:

  • Esillepanoja valtakunnallisesti
  • Myynninedistäjiä kampanjoihin

Lähtökohdat ja tavoitteet

Kosmetiikka-ala on tiukasti kilpailtua ja myynnin edistämiseksi hyödynnetäänkin paljon myyntiapuja eli konsulentteja. Myös esillepanot ovat erittäin tärkeitä, että kuluttaja tulisi valinneeksi juuri tietyn brändin tuotteen. 

Mitä tehtiin

Nivean ja Harva Marketingin pitkään yhteistyöhön on sisältynyt mm. myynninedistämistä. Ennen Harvaa Nivea oli ollut peräti kahden Harvan edeltäjän,  Myynninedistämistoimisto Expressionin ja Tessan, asiakas. Yhteistyö alkoi 00-luvun lopussa tuotenäytteiden jakeluilla elokuvateattereissa ja on jatkunut siitä monenlaisilla toteutuksilla. 

Kosmetiikka-asiantuntijat toimivat myyntiapuina Sokoksilla

Harva Marketingin kosmetiikka-asiantuntijat toimivat Nivean myynninedistäjinä ja vakituisina brändilähettiläinä Tampereen, Kuopion ja Helsingin Sokoksilla. Nämä niin sanotut myyntiavut tekevät 2-3 vuoroa viikossa omissa myymälöissään. He ovat erittäin sitoutuneita työhönsä ja hoitaneet tehtäväänsä jo vuosien ajan. Kosmetiikka-asiantuntijana voi menestyä hyvin eri ikäisiä ja -taustaisia ihmisiä. Yksi vakituisista kosmetiikka-asiantuntijoista on koulutukseltaan maskeeraja, yksi puolestaan virallisesti jo eläkkeellä oleva pitkän linjan myynnin- ja asiakaspalvelun ammattilainen. Yhteistä on intohimo kosmetiikkaan ja asiakkaiden palveluun.

Pitkän kokemuksen myötä myynninedistäjät tuntevat myymälät ja niiden henkilökunnan sekä asiakaskunnankin erittäin hyvin. Heidän tehtävänään on ensisijaisesti esitellä ja myydä tuotteita asiakkaita palvellen, mutta myös  huolehtia myyntipisteiden esillepanoista ja myytävän tavaran riittävyydestä. Jos kuorma tuotteita saapuu poikkeuksellisena päivänä, myynninedistäjä voi itse järjestää vuorojaan siten, että pääsee paikalle sen purkamaan. Jokaisen myyntivuoron myynnit raportoidaan, ja raportteja käydään läpi viikottain. 

Sitoutuneiden ja kokeneiden myynninedistäjien osaamisesta ei tarvitse koskaan murehtia, ja he tekevätkin viikottain hyvää myyntiä. Koronan alussa myymälät kielsivät noin kuukaudeksi myyntiavut, mutta sen jälkeen kutsuivat heidät kiireesti takaisin myyntiä siivittämään. Myynninedistäjiä palkitaan vuorokohtaisten myyntitavoitteiden saavuttamisesta Nivea-tuotteilla, jotka myynninedistäjät saavat itse valita. 

Upeat esillepanot ja promoottorit myyntiä kiihdyttämässä

Harva Marketing rakensi Nivea-tuotteiden esillepanoja vuosina 2016-2017 suurissa volyymeissa, jopa kaikkiin 81 K-Citymarkettiin. Noina vuosina Harvalla oli palveluksessaan useita Niveaan dedikoituja menekin- ja myynninedistäjiä, jotka huolehtivat, että myyntipisteillä oli kaikki kunnossa ja tavaraa riittävästi sekä rakensivat kampanjaesillepanoja.

Vakituisten Sokoksen myyntiapujen lisäksi esittelyjä tehtiin tuolloin myymäläketjujen tapahtumissa kuten K-Citymarketin Mammuttimarkkinoilla, Sokoksen Hyvän Olon Viikoilla ja 3+1-päivillä sekä joulunaluskampanjoissa. 

Eräs työläs mutta hauska ja huomiota herättänyt kampanjatoteutus oli leveiden mutta litteiden pahvimökkien ja niihin liittyvien hyllynpäätyesillepanojen rakentaminen K Citymarketeihin juhannukseksi. 

Koulutus

Myynninedistämisessä työntekijöiden koulutus on kriittisen tärkeää. Harva Marketing on kouluttanut Nivea-tiimiläisiä säännöllisesti yhdessä Beiersdorfin kanssa ja pitänyt Nivea-myynninedistäjille myös omia myyntikoulutuksia. 

Vakituiset myyntiavut ovat jo niin osaavia Nivea-asiantuntijoita, että heitä on päästy hyödyntämään myös kouluttajina, kun Beiersdorf järjestää vuosittaisen myyntikoulutuksen vähittäiskauppojen kosmetiikkaosastojen myyjille. Harva Marketing on myös auttanut koulutustilojen varaamisessa sekä tarjoiluissa eri paikkakunnilla. 

Tänä vuonna koulutus päätettiin järjestää virtuaalisesti. Harva Marketingin asiakasvastaava Hanna Korpela ja tapahtumaliiketoiminnasta vastaava Joonas Inha määrittelivät yhdessä Beiersdorfin kanssa, mitä tavoitteita koulutukselle on, ja mitä lisäarvoa sillä halutaan tuottaa. Koulutus kuvattiin videolle ja sen katsoneiden myyjien oppimista seurattiin kysymyksillä. Virtuaalikoulutuksesta tuli paljon positiivista palautetta. Jatkossa mietitäänkin varmasti koulutuksen järjestämistä lähi- ja etäkoulutusta yhdistävänä hybridinä. 

 

Harva on pitkäaikainen ja luotettava kumppani. Uusimpana projektina toteutimme virtuaalisen tuotekoulutuksen, jonka vastaanotto on todella positiivinen ja konsepti sai paljon kiitosta kentältä.

Tuotantotiimi

Hanna Korpela, asiakasvastaava

Joonas Inha, virtuaalitapahtumat