Case

Oral Hammaslääkärit

Oral Hammaslääkärien Hymykiertueella yhdistyivät promootiokiertue ja digikampanja

Oral Hammaslääkärit on valtakunnallisesti toimiva suunterveydenhuollon palveluja tarjoava yritys. Harvan ja Oralin yhteistyö alkoi Hymykiertue-konseptilla, jonka tavoitteena oli madaltaa kynnystä hammaslääkäriajan varaamiseen ja levittää sosiaalisessa mediassa sisältöä, joka saa ihmiset hyvälle tuulelle. Yhteistyö jatkuu edelleen mm. uusien toimipisteiden avaamiseen liittyvinä markkinointikokonaisuuksina. 

Markkinointikokonaisuus sisälsi Hymykiertue-konseptin suunnittelun, visuaalisen ilmeen ja kampanjasivun teknisen toteutuksen, digitaaliset sisällöt sekä kampanjan toteutuksen ja levityksen pääasiassa Facebookissa. Erityisen konseptista teki se, että digitaalisia sisältöjä etenkin sosiaaliseen mediaan tuotettiin ja jaettiin suoraan promootioista eri puolelta Suomea, missä Hymykiertue vieraili. Tämän mahdollisti Harvan promoottorit, jotka ovat koulutettu paitsi luomaan vaikuttavia ja mieleenjääviä F2F-kohtaamisia myös viestimään sosiaalisen median kanavissa suoraan promootiokentältä. 

Tavoitteena positiivinen mielikuva suunterveydenhuollosta ja lisää ajanvarauksia

Kiertueen tavoitteena oli painottaa suun terveydenhuollon merkitystä, suun sairauksien ennaltaehkäisyä sekä Oralin laajaa muuta palvelutarjontaa hammaslääkäripalvelun rinnalla. Liian usein hammaslääkäripalvelut nähdään palveluna, jota käytetään vasta sitten, kun tietty ongelma on jo olemassa. Fakta kuitenkin on, että moni suunterveyteen liittyvä hankaluus olisi voitu välttää ennaltaehkäisevällä työllä ja tekemisellä.  

Hymykiertue-konsepti rakennettiin Harvalle tyypilliseen tapaan monikanavaisen markkinoinnin lähtökohdista. Hyödyksi käytettiin sekä valtavaa kokemusta kauppakeskuskohtaamisista että Oralin hyvää somepresenssiä. Itse kiertue kesti kaksi kuukautta, jonka aikana Harva ja Oral vierailivat 13 paikkakunnalla Helsingistä Ouluun. Koulutetut promoottorit sekä Oralin asiantuntijat tekevät työtään suurissa kauppakeskuksissa, minkä lisäksi kiertuetta markkinoitiin systemaattisesti digitaalisissa kanavissa painottuen Facebookiin. Promootiossa työskennelleiden Oralilaisten lisäksi koko Oralin henkilökunta sitoutettiin mukaan heille kohdennetulla sisäisellä kilpailuilla, jonka suunnittelussa Harva oli mukana. 

Tavoitteenamme oli parantaa tunnettuuttamme, saada runsaasti uusia asiakkaita sekä havainnollistaa ennaltaehkäisevän suunterveydenhuollon etuja. Kumppania valitessamme painotimme vankkaa kokemusta ja ymmärrystä monikanavaisesta markkinoinnista, missä Harva erottui edukseen.

  • Jaana Syväoja, markkinointipäällikkö, Oral Hammaslääkärit

hymykiertue-oral-promootio

Aktivoiva ja positiivinen kampanja

Oral Hammaslääkäreiden Hymykiertue poikkesi monella tavalla perinteisestä F2F-kampanjasta. Esi- ja jälkimarkkinointia toteutettiin pääosin sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, sekä myös Oralin omissa toimipisteissä. Myös ansaitulle medialle ja suosittelumarkkinoinnille oli asetettu selkeät tavoitteet.

Kunnianhimoiset kasvutavoitteet ja usko erinomaisen asiakaskokemuksen voimaan yhdistävät Harvaa ja Oralia. Lähdimme tekemään konseptia, joka toisi hymyn asiakkaiden huulille ja samalla kertoisi suun terveydenhoidon tärkeydestä. 

  • Ilona Kymäläinen, Harvan Business Director, joka vastaa Oral-asiakkuudesta

Mitä tapahtui promootiopisteellä?

Itse promootiopiste oli suunniteltu niin, että se palveli asetettuja markkinoinnin tavoitteita. Tyylikäs ja helposti kasattava promootiopiste henki Oralin positiivista ja elämänmyönteistä brändiä ja erottui massasta. Myös työtehtävät promootiossa oli vastuutettu niin, että Oralin henkilökunta toimi suun terveydenhuollon asiantuntijana ja Harvan promoottorit kontaktoivat ihmiset sekä ohjasivat heidät osallistumaan kilpailuihin ja kuvauspisteelle. Harvan tiimi vastasi myös kiertuesuunnittelusta ja logistiikasta sekä kaikista käytännönjärjestelyyn liittyvistä yksityiskohdista. 

Promootiopisteillä jaettiin tietoa suun terveydestä ja opastettiin Oral Hammaslääkärien sähköisen ajanvarausjärjestelmän käyttöön. Asiasisältöön yhdistettiin rennompi verkkokilpailu, jossa paikkakunnat haastettiin kisaamaan Suomen hymyilevimmän kaupungin tittelistä. Kisalogiikka hyödynsi samalla paikkakunnalla asuvien ihmisten yhteishenkeä. 

Hymyyn ja positiivisuuteen kannustavaa sisältöä jaettiin Facebookissa koko kampanjan ajan, ja ihmisiä palkittiin aktiivisuudesta ja osallistumisesta myös Oralin tuotepaketeilla. Olennaista oli näyttää palkinnot myös konkreettisesti sosiaalisessa mediassa, sillä jotkut haluavat edelleen olla sitä mieltä, että palkinnot ovat vain "mainoskikka", eikä niitä todellisuudessa jaeta kellekään. Näinhän asia tietenkään ole.

Oralin promootiopisteillä saattoi myös valokuvauttaa hymynsä, ja eniten hymykuvia kartuttanut paikkakunta julistettiin Suomen hymyilevimmäksi kaupungiksi. Houkutteleva ja konkreettinen pääpalkinto on tunnetusti tärkeä, ja kaikkien valokuvattujen kesken arvottiin 5 000€ arvoinen matkalahjakortti Thaimaahan.

Kiertueen päätteeksi paljastettiin, missä asuvat hymyilevimmät suomalaiset. Suomen Hymyilevämmäksi kaupungiksi kruunattiin Hämeenlinna, jossa promoottorimme saivat houkuteltua hymypisteelle myös tunnettuja ulkopaikkakuntalaisia vahvistuksia kuten Alexander Stubbin, Satu Tuomiston ja Pete Parkkosen. 

oral-hammaslääkärit-promootio

Hymykiertueen konseptia hyödynnetään myös lanseerausmarkkinoinnissa

Oral Hammaslääkärit kuuluu Suomen nopeimmin kasvaviin hammaslääkäriketjuihin, ja avaa jatkuvasti uusia toimipisteitä. Esimerkiksi Kauppakeskus Kaaren toimipisteen avausta varten Harva on suunnitellut ja toteuttanut avajaiskonseptin, jossa on hyödynnetty Hymykiertueen konseptia ja materiaaleja.

Suunnittelimme promootiopisteen rungot ja materiaalit pitkäikäisiksi ja monikäyttöisiksi, jolloin niitä voitiin hyödyntää myös kiertueen ulkopuolella. Tämä on paitsi suuri ajansäästö myös kustannussäästö, kun ennen yksityiskohtien suunnittelua on mietitty markkinoinnillinen kokonaisuus. Harva on tässä erityisen vahva perustuen vuosien kokemukseemme.

  • Ilona Kymäläinen, Harvan Business Director, joka vastaa Oral-asiakkuudesta

Lisäksi Harva suunnitteli ja toteutti Oralille näyttävät promootioasusteet Hymy-Hampaan ja Hellä-Harjan, jotka keräävät edelleen ihailijoita etenkin perheen pienempien keskuudessa Oralin tempauksissa. Avajaistoteutusta on helppo muokata myös jatkokäyttöä varten, se on nopea avata eikä se vaadi suuria henkilöstömääriä. Jalkautumista ja F2F-kohtaamisia Harva tukee kohdistetuilla digikampanjoilla, joiden kanavat valitaan kohderyhmän mukaisesti. 

oral-maskotit-promootio

Yhteistyö Oralin kanssa jatkuu edelleen, ja uusien toimipisteiden markkinointitempauksissa Harva on suunnitellut ja toteuttanut promootiot sekä Facebook-kampanjat. Digikampanjoilla on herätetty asiakkaiden kiinnostus sekä pyritty ohjaamaan heidät promootioiden sekä suoraan palveluiden pariin. Promootioista asiakkaat on puolestaan ohjattu takaisin verkkokanaviin, joissa on tarjottu kiinnostavia sisältöjä, tarjouksia ja etuja sekä Oma Oral -palveluun rekisteröitymistä. 

Lue lisää blogista ›

Topics: kiertueet, tapahtumat, Promootiot, konsepti, Sosiaalinen media