Case

TTY Pori

TTY Porin hakijakokemusta rakennettiin tarinankerronta edellä 

Minä olen sinun valmentajasi Henriikka Roo, diplomi-insinööri ja tankotanssin Suomen mestari.

Näin alkaa Harvan Tampereen Teknillisen Yliopiston Porin yksikölle suunnittelema markkinointivideo, joka oli osa maaliskuussa 2015 käynnistynyttä Hakukunnossa-kampanjaa. Video sai kampanja-aikana yli 15 000 katsojaa Youtubessa, ja poikia ison määrän hakijoita. Lisäksi kampanja noteerattiin useissa kärkimedioissa sekä radiojuonnoissa. 

Harva vastasi kokonaisuudessaan TTY Porin hakumarkkinoinnin kehittämisestä ja toteuttamisesta sisältäen verkkosivustouudistuksen, somestrategian suunnittelun, konseptuaalisen tarinankerronnan, materiaalisuunnittelun sekä digitaalisen kampanjoinnin ja PR-kokonaisuuden. Yhteistyö starttasi asiakkaan keskeisten haasteiden tunnistamisella sekä kehityskohteiden priorisoinnilla workshopissa, jonka Harva fasilitoi.  

Kampanjan tavoitteeksi määriteltiin hakijamäärän kasvattaminen niin, että kaikki aloituspaikan saataisiin täyteen. Lisäksi työn ohessa tapahtuva joustava opiskelumuoto tuli konseptoida ja brändätä paremmin. Porin maine nopeasti kasvavana opiskelijakaupunkina tulisi olemaan yksi kärkisanomista. Ensimmäinen kampanja kohdistettiin suoraan insinööreihin ja muihin soveltuvan pohjakoulutuksen omaaviin potentiaaliin hakijoihin. TTY Porin DI-jatkokoulutuksen yleistunnettuus oli myös erittäin matala ennen yhteistyön aloitusta.

TTY Pori on mainio esimerkki, kuinka systemaattisella yhteistyöllä, rohkeilla luovilla konsepeteilla ja  panostuksilla digi- ja sometekemiseen sekä pr:ään saadaan pysyviä muutoksia hakijatrendeihin.  Hakijamäärä kasvoi suhteessa tarjolla olevaan aloituspaikkamäärään koko aktiivisen yhteistyömme ajan, ja trendi on edelleen positiivinen. Vuonna 2017 Porin DI-linja oli Tampereen teknillisen yliopistoin suosituin maisterihakukohde.  

Konseptissa korostui energia, vauhti ja eteenpäin meneminen

Vuoden 2015 konseptin keulakuvaksi valittiin kansainvälisesti palkittu tankotanssiurheilija Henriikka Roo. Porilaislähtöinen Roo on opiskellut sähkötekniikkaa TTY:llä ja videolla Roo osoittaakin, että diplomi-insiröörit eivät ole tiukkapipoista väkeä. Fysiikan oppitunnin voi vallan mainiosti yhdistää tankotanssiin.

hakukuntoon-henriikka-roo.jpg

Hyvän mielen huumorilla 

Diplomi-insinöörit tunnetaan railakkaasta teekkarihuumoristaan. Oppilaitosten hakumarkkinointi on aiemmin ollut melko perinteistä, jopa konservatiivista. ja yliopistojen kampanjat ovat muistuttaneet runsaasti toisiaan. Niinpä TTY Pori halusi repäistä oikein kunnolla, ja Harvalta toivottiin "erilaista ja rohkeaa konseptia".  Syntyi tankotanssiurheiluvideo, jossa opetettiin tuleville diplomi-insinööreille fysiikkaa. Yhtenä kampanjakärkenä oli markkinoida Poria vireänä opiskelukaupunkina. Uudistunut yliopistokeskus aloitti toimintansa vuonna 2004, ja opintotarjonta on vuosi vuodelta laajempi ja houkuttelevampi.

hakukuntoon-henriikka-roo.jpg hakukuntoon-henriikka-roo.jpg

Markkinointikonseptissa yhdistettiin kaksi täysin erilaista maailmaa symbolisoiden sitä, että suuri osa TTY Porissa opiskelevista yhdistelee arjessaan erilaisia asioita: opintoja, työtä ja perhe-elämää.  Halusimme myös liittää TTY Pori -mielikuvaan vauhtia ja energiaa Roon henkilöbrändin avustuksella. 

  • Päivi Lehtonen, Suunnittelujohtaja, Harva Marketing Oy

Kun kampanja ylittää uutiskynnyksen, se toimii

Kampanjasta saadun palautteen perusteella Porissa huomattiin, että markkinoinnissa onnistuminen vaatii rohkeutta. Kampanja lähti leviämään ennätysnopeasti niin somessa kuin Radio Aallon ja Novan juonnoissa. Katsojat ohjattiin videosta ja muista sisällöistä suoraan hakusivuille, jotka uudistettiin Harvan toimesta. Verkkosivulla opintotarjonta ja TTY Porin parhaat puolet tuotiin selkeästi esille. TTY Porille avattiin myös oma blogi, joka palveli jatko-opintoja miettiviä opiskelijoita ja nykyisiä opiskelijoita. Blogiin on haastateltu esimerkiksi alaa vaihtaneita, satakuntalaisia tekniikan alojen yrityksiä työllistäjän näkökulmasta sekä kerrottu diplomi-insinöörien työllistymismahdollisuuksista Suomessa ja maailmalla. Erityisen runsaasti on panostettu video- ja podcast-sisältöihin, jotka Harva on suunnitellut ja konseptoinut sekä tuottanut yhteistyössä kumppaniensa kanssa. 

 

Analytiikan perusteella jutut ovat olleet lukijoilleen mielenkiintoisia ja hyödyllisiä ja niiden parissa on vietetty aikaa. 

  • Paula Wahlberg-Eklund, Kehityspäällikkö, TTY Pori

Sisältömarkkinointi avuksi

TTY:n Porin hakijamarkkinoinnissa Harva panosti laadukkaaseen sisältömarkkinointiin, jota suunniteltiin kolmestä näkökulmasta: opintoihin hakeutumista harkitsevien, jo hakeneiden ja opiskelupaikan saaneiden. Lisäksi toteutus sisälsi erilaisia suosittelua edistäviä aktivointeja sosiaalisessa mediassa, koska suosittelu tunnetusti vaikuttaa hakupäätöksen tekemiseen. Kohdeyleisö on saatava kiinnostumaan paitsi DI-jatko-opinnoista myös Porista opiskelukaupunkina sekä monipuolisesta opintotarjonnasta ja opiskelukulttuurista.  

Olemme kasvattaneet TTY Porin verkkopresenssiä systemaattisesti yhteistyömme ajan. Teemme jatkuvaa kohdennettua kampanjointia sekä ristiinlinkityksiä. Kun tämä yhdistetään F2F-kontaktointiin, voidaan puhua aidosti monikanavaisesta markkinoinnista. 

  • Ville Teikko, Lead Designer, Harva Marketing Oy

Yhteistyö asiakkaan kanssa on ollut alusta asti tiivistä ja tarinankerrontaa sekä sisältöjä on kehitetty koko ajan. Kattokonseptin alla olevat sisällöt koukuttavat ja täydentyvät jatkuvasti, sillä parhaat tulokset saavutetaan pitkäjänteisellä tekemisellä. Uusien luovien ideoiden toteutus jatkui vuosien 2016 ja 2017 ajan. Vuonna 2017 Porin TTY:lle luotiin Henriikka Roon rinnalle toinen faktaa ja fiktiota yhdistelevä markkinointihahmo, Klaus Santapukki. Klaus seikkaili vuoden 2016-2017 konseptivideoissa, ja hänen tarinansa voit katsoa TTY Porin Youtube-kanavalta. Klaus hyvä esimerkki siitä, että perinteistä hakijamarkkinointia voi lähestyä vaikka kuinka erityisestä näkökulmasta, kunhan tarinankerronnan kaari ja dramatiikka on suunniteltu huolella alusta loppuun. 

Jos hakuajan alkaessa ihmiset olivat löytäneet videon sosiaalisessa mediassa. Saimme lopulta jopa kuusi kertaa enemmän hakemuksia, kuin meillä oli aloituspaikkoja tarjolla.

  • Tarmo Lipping, TTY Porin yksikön silloinen johtaja

Topics: Sosiaalinen media, Kampanjat, konsepti, sisällöntuotanto