
Arla Food & Art - Tapahtumatavoittavuus ylös digitaalisella markkinoinnilla
Kasvokkain kohtaamisia ja digitaalista markkinointia yhdistävä Arlalle tehty kampanjakokonaisuus tavoitti yli puoli miljoonaa kuluttajaa eri kanavissa
Kampanjatekemisen tyypillisimmät haasteet ovat tavoitteen asettaminen, kanavavalinnat ja kohdistukset sekä oikeanlaisen kampanjasisällön luominen. Toimiva kampanjamalli nojaa konkreettiseen liiketoiminta-, myynti- tai markkinointihaasteeseen, joka voidaan kuvata ja määritellä. Kampanjasuunnittelussa korostuu konkreettisen tavoitteen asettaminen, parhaat kanavavalinnat, järkevä budjetti sekä aikataulutuksen kriittisyys.
Kampanjasuunnittelu lähtee tavoitteesta, jota pystytään seuraamaan konkreettisilla mittareilla. Kampanjan tavoitteita voivat olla esimerkiksi verkkosivuston kävijämäärän kasvu, konversioiden tehostaminen tai somekanavien toimenpiteiden lisääntyminen. Sen sijaan "brändipöhinän lisääminen" ei ole riittävän konkreettinen tavoite markkinointikampanjalle, vaan on löydettävä tapa konkretisoida pöhinä mitattavaan muotoon.
Lukuisat eri markkinointikanavat sopivat monenlaiseen tekemiseen ja niiden valintaan vaikuttavat etenkin kohderyhmämäärittelyt, kanavan käyttötottumukset sekä hinta. Myös tekemisen aikajänne saattaa vaikuttaa kanavavalintoihin, sillä on aivan eri asia käynnistää valtakunnallinen promootiokiertue kuin taktinen Facebook-mainoskampanja – toisen suunnitteluun menee päiviä ja toisen usein viikkoja.
Joskus kampanja voidaan polkaistaan käyntiin vastauksena pinnalla vellovaan mediakeskusteluun, ja tällöin kampanjatoteutuksessa korostuu nopea reagointi. Esimerkiksi somekriisin tai mediakohun ympäröimänä tulee osata valita ne kanavat, joilla on suurin potentiaali onnistua.
Taktiseen verkkokauppakampanjaan luonnollinen kanavavalinta on digitaalinen ympäristö, jonka lisäksi voidaan mahdollisesti toteuttaa myyntipromoja tai tuotedemoja. Työpaikkakampanjan kanaviksi Suomessa kannattaa valita LinkedIn sekä työpaikkasivujen display-mainospaikat. Sähköpostikampanja voidaan suunnitella joko nykyisille asiakkaille, postitusluvan antaneille prospekteille tai vaikkapa partnereille. Kun löydetään toimiva kampanjamalli, voidaan tekemistä optimoida ja parantaa yhä enemmän haluttuun suuntaan.
Jo kampanjan suunnitteluvaiheessa tulee huomioida kampanjan sisältötarpeet ja niiden tuotanto. Kampanjasisältöjen laatuvaatimukset ovat hyvin erilaiset esimerkiksi valtakunnalliseen tv-spottiin ja sosiaalisen median lyhytklippiin. Nykypäivänä sisältöjen tulee olla laadukkaita, jotta markkinointikampanjat yltävät niille asetettuihin tavoitteisiin.
Kasvokkain kohtaamisia ja digitaalista markkinointia yhdistävä Arlalle tehty kampanjakokonaisuus tavoitti yli puoli miljoonaa kuluttajaa eri kanavissa
Terveyskeskuksien lääkäripulan kampittamiseksi lähdettiin panostamaan rekrytointimarkkinointiin
Uuden Wille 475 ympäristöhoitokoneen lanseerauksen myötä markkinointia haluttiin lähteä kehittämään ammattimaisempaan ja kansainvälisempään suuntaan