Markkinoinnin ulkoistaminen

Osaamista ja tavoitteellisuutta markkinointiin

Koko tiimi käyttöösi

Ulkoistamalla markkinoinnin saat käyttöösi kaiken osaamisen, mitä suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan. Voit tarvittaessa hankkia myös ulkoistetun markkinointipäällikön, joka kehittää ja haastaa yrityksesi markkinointirutiineja. Harvan markkinointipäällikkö voi toimia markkinoinnin edustajana jopa johtoryhmätasolla.

Tehokas ratkaisu

Markkinointi muuttuu jatkuvasti ja painopisteeet vaihtelevat liiketoiminnan kehityksen, markkina- ja kilpailutilanteen mukaan. Hankkimalla markkinoinnin palveluna saat järkevällä hinnalla käyttöösi tarvittavat osaajat ja investoit vain tehtyyn työhön. Tiedät koko ajan mistä ja minkä verran maksat, ja budjettia voidaan skaalata nopeallakin jaksolla.

Rohkeita näkemyksiä

Ulkoistuspalvelussa isossa roolissa on avoin kommunikaatio ja luottamus. Tehtävänämme on huolehtia, että pääsemme yhdessä luomiimme tavoitteisiin ja tuloksiin - vaati se sitten pienten yksityiskohtien tai isompien linjojen hiomista. Tulosta tehdään yhdessä, ja tiedämme, että jatkuva parantaminen ja perusteltu haastaminen ovat hyväksi kehitys- ja kasvuhaluisille yrityksille. 

Markkinointi palveluna

markkinoinnin-ulkoistameinen-kuvitus

Hyödyt

  • Voit keskittyä ydinliiketoimintaasi
  • Saat käyttöösi kokonaisen markkinointitiimin, jonka eri alueiden osaamista voit hyödyntää tarpeen mukaan
  • Säästät kustannuksissa, koska investoit vain tehtyyn työhön
  • Saat uusia ideoita ja ulkopuolista näkemystä markkinointistrategiaasi ja markkinoinnin budjetointiin
  • Saat käyttöösi tiedon uusimmista markkinoinnin ja mainonnan teknologioista
  • Markkinoinnistasi huolehditaan, vaikka olet lomalla
  • Vähennät taloudellisia riskejä, eikä sinun ei tarvitse kouluttaa henkilöstöäsi
tilaa-mailchimp.jpg

Haluatko analyysin markkinointisi tilasta?

Varaa aika maksuttomaan konsulaatioon.

Toimimme useiden yritysten ulkoistettuna markkinointitiiminä ja haluaisimme auttaa myös sinua.

Maksuttomassa konsultaatiossa analysoimme markkinointisi tilan ja annamme vinkit sen kehittämiseen. 

 

Miksi ulkoistaisit markkinointisi meille?

Sinulla luultavasti on jo jokin ajatus siitä, mitä tarvitset omaan markkinointiisi. Kaikki kuitenkin lähtee siitä, että tarkennamme tuota tahtotilaa ja tavoitteita yhdessä.

Usein markkinoinnin tarpeet, työvälineet ja tekniikat muuttuvat niin nopeasti, että niiden perässä on lähes mahdotonta pysyä. Harvan tiimi toteuttaa työkseen markkinointia eri alojen yrityksille, joten olemme jatkuvasti aallonharjalla uusimmista trendeistä ja tunnemme monipuolisesti eri elinkaaren vaiheissa olevien yritysten ja eri toimialojen markkinoinnin parhaita toimintatapoja.

Tarvittaessa autamme sinua nostamaan markkinoinnin arvostuksen sen vaatimalle tasolle, jotta yrityksessäsi päästään keskustelemaan avoimesti liikevaihtoa ja prosessien tehokkuutta kasvattavista markkinointipäätöksistä ja investoinneista. Ulkoistus voi koskea joko yhtä osaa markkinoinnista tai koko markkinointia, ja palvelusopimus voi olla joko määräaikainen tai jatkuva. Varaa analyysi asiantuntijamme Jennan kanssa ja anna meidän vakuuttaa sinut.

Usein kysyttyä

Mitä markkinoinnin ulkoistaminen maksaa?

Hyvänä sääntönä voidaan ajatella, että keskisuuren yrityksen markkinoinnin ulkoistaminen maksaa kuukausitasolla suunnilleen yhtä paljon kuin markkinointipäällikön palkkaaminen sivukuluineen. Lisäksi on hyvä huomioida tarvittavat media- ja tuotantobudjetit. Jos asiaa miettii hieman tarkemmin, ulkoistaminen maksaa juuri sen verran mitä yrityksen asettamien markkinoinnin tavoitteiden saavuttaminen vaatii. Riippuen bisneksestä markkinoinnissa on hieman erilaisia toimintamalleja ja logiikoita. 

Kustannusta miettiessä kannattaa huomioida, että ulkoistamalla markkinointisi saat hyötyjä, joita yksittäinen markkinointihenkilö tai muutaman hengen tiimi ei pysty tuomaan: kokeneen tiimin yhteistyön myötä syntynyt yhteinen osaaminen, hiotut toimintamallit, aina uusimmat työkalut ja lisenssit, modernin markkinointiteknologia-osaamisen, valtavan verkoston muita markkinoinnin osa-alueiden ammattilaisia sekä turvaa ja riskittömyyttä. Ulkoistamalla markkinoinnin voit olla varma, että teemme töitä koko rahalla ja tiimi on jatkuvasti käytettävissäsi. Tärkein intressimme on, että asiakkaamme bisnes ja myynti kasvavat: menestyksemme on sidottu asiakkaidemme menestykseen.

On hyvä muistaa, että vaikka sinulla olisi jo oma markkinointipäällikkö, voit hyvin ostaa tiimin osaamisen ulkopuolelta. Tällöin markkinointipäällikkösi voi keskittyä olennaiseen eli liiketoiminnan tukemiseen markkinoinnin keinoin sekä päätöksentekoon ja kasvustrategian toteuttamiseen tiimin tehdessä käytännön toteutukset. Tiimiltä saat käyttöösi ne palvelut, jotka joutuisit muussa tapauksessa ostamaan erikseen, kuten esimerkiksi verkkosivujen toteutuksen, materiaalien suunnittelun ja tuotannon, sisällöntuotannon ja kanavien ylläpidon.

Mitä minun on järkevä ulkoistaa - johtaminen, suunnittelu vai tuotanto?

Voit hyvin ulkoistaa vain strategisen markkinointisuunnittelun, vaikka sinulla olisi jo tekijätiimi talossa tai toinen toimisto tekemässä käytännön toteutukset esimerkiksi taktiseen digikampanjointiin tai yksittäisiin sisältöprojekteihin.

Moni asiakkaamme kertoo haasteekseen juuri markkinoinnin systemaattisen ja tuloksellisen johtamisen kanssa, joten markkinointijohtajan ulkoistaminen on kasvava trendi. Kuten mikä tahansa liiketoiminta-alue, markkinointi vaatii pyöriäkseen laadukasta johtamista ja innokkaat tiimiläiset johtajan - tulipa se sitten ulkoa tai sisältä. 

Markkinoinnin johtaminen on tänä päivänä yhä enemmän kokonaisuuksien johtamista. Yksittäisten asioiden näpräämisestä siirrytään kiihtyvällä tahdilla kohti isompien kokonaisuuksien liidaamista, jolloin kokonaishyöty on pitkällä tähtäimellä suurempi kuin johdettaessa markkinointia osa-alueina tai irrallisina projekteina.

Modernin markkinointijohtajan on ymmärrettävä suunnittelua, tuotantoa ja raportointia sekä osattava elää brändiä ja sen arvoja. Tämä lähtee siitä, että tekijä uskoo aidosti brändiin ja pitää yritystä ja sen tekemistä arvokkaana ja merkityksellisenä. Johtajan on myös osattava liittää markkinointi osaksi isompaa kokonaisuutta ja koko liiketoimintaa tekemällä systemaattista yhteistyötä ainakin myynnin ja tuote-/palvelukehityksen sekä asiakaspalvelun kanssa. Usein markkinointipäällikön odotetaan vetävän myös henkilöbrändäysprojekteja sekä tukevan HR:ää työnantajabrändin rakentamisessa. Harvalta löytyy johtamisosaaminen ja -kokemus kaikkiin markkinoinnin osa-alueisiin. 

Kannattaako uuden yrityksen ulkoistaa markkinointijohto?

Uuden yrityksen on useissa tapauksissa järkevää ostaa markkinointi palveluna muutamastakin syystä:

  • osaamistarvetta ja resurssimäärää on vaikea ennakoida etukäteen
  • markkinointiosaamisen ja -toteutusten tarve muuttuu kiivaalla tahdilla ennen lanseerausta, sen jälkeen ja markkinointiprosessin vakioimisen jälkeen
  • aikaa ja taloudellisia resursseja opetteluun ja kokeiluun ei ole

Moni tuore yritys tarvitsee kokemusta markkinoinnin starttaamiseen ja haluaa saada perusprosessin nopeasti käyntiin ja markkinoinnin tuottamaan! Tällöin on järkevää hyödyntää kokeneen markkinointijohtajan ja tiimin osaamista, jolloin aika- ja raharesurssit saadaan allokointua juuri oikeaan paikkaan, kaikkein tärkeimmän työn tekemiseen sekä tekemisen jatkuvaan analysointiin ja niin sanottuun lennosta parantamiseen. Tämä on mahdollista, kun on tehnyt prosessin mukaiset toimenpiteet monesti aiemminkin ja osaa myös ennakoida yleisimmät suhdenkuopat ja epäonnistumisen mahdollisuudet.

Tuore yrittäjä haluaa keskittyä täysillä yritystoiminnan kokonaisuuteen ja ymmärtää usein lanseerauskampanjan, tarinankerronnan, sisällöntuotannon ja brändäyksen merkityksen. Markkinoinnin käynnistämiseen ja jalkauttamiseen pitää päästä nopeasti, sillä useat kulut realisoituvat heti alkuvaiheessa ja onnistuminen alkuvaiheen myynnissä ja markkinoinnissa on usein kriittistä. Yhä useampi yrittäjä osaa arvottaa kokeneen johtajan osaamisen, olemassa olevat verkostot sekä näkemyksen ja lukuisat benchmarkit.

Harvan kautta hankittu markkinointijohtaja on yrittäjähenkinen markkinoinnin monitaituri ja kokenut markkinoinnnin johtamisen ammattilainen, joka pystyy vaihtamaan fokustaan nopealla tahdilla juuri sillä hetkellä tarvittavaan osa-alueeseen. Hyvän johtajan mukana asiakas voi ostaa myös halutessaan koko tiimin juuri omaan tarpeeseen - skaalautuvasti ja omaa osaamistaan tai in-house-tiimiään täydentäen.  

Lue myös nämä

Läkähdytkö tekemiseesi vai uskallatko ostaa markkinointipalveluita yritykselle?

Läkähdytkö tekemiseesi vai uskallatko ostaa markkinointipalveluita yritykselle?

Kasvuyrityksissä lyhistytään usein työtaakan alle, vaikka jo pitkään on tiedetty, että yrityksen kannattaisi keskittyä ydinosaamiseensa.

Lue lisää ›
Markkinoinnin ulkoistaminen tuo osaamista ja tavoitteellisuutta

Markkinoinnin ulkoistaminen tuo osaamista ja tavoitteellisuutta

Markkinoinnin ulkoistaminen on kuuma trendi, mutta mitä sillä oikein tarkoitetaan ja miksi sitä kannattaa harkita.

Lue lisää ›
Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitoimisto?

Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitoimisto?

Käytössäsi on 5000e/kk markkinoinnin resursointiin yrityksessäsi. Palkkaisitko markkinointipäällikön vai ulkoistaisitko markkinoinnin markkinointitoimistolle?

Lue lisää ›