Markkinoinnin ulkoistaminen

Osaamista ja tavoitteellisuutta markkinointiin

Hanki markkinointi palveluna tai ulkoista se kokonaan! Saat tehoa ja mitattavuutta sekä oikeaa osaamista oikeaan tarpeeseen

Markkinoinnin ulkoistamisella tarkoitetaan markkinoinnin johtamisen, suunnittelun ja toteutusten ostamista joko kokonaan tai osittain palveluna. Asiakkaalla on tyypillisesti joku ajatus jo siitä, mitä he tarvitsevat omaan markkinointiinsa, mutta kaikki lähtee siitä, että tarkennamme tuota tahtotilaa ja tavoitteita yhdessä. Usein markkinoinnin tarpeet ja työvälineet ja tekniikat muuttuvat niin nopeasti, että niiden perässä on lähes mahdotonta pysyä. Harvan tiimi toteuttaa työkseen markkinointia, joten olemme jatkuvasti aallonharjalla uusimmista trendeistä ja tunnemme monipuolisesti eri elinkaaren vaiheissa olevien yritysten ja eri toimialojen markkinoinnin logiikoita. Tarvittaessa autamme sinua nostamaan markkinoinnin arvostuksen sille tasolle, mille kuuluu, jotta yrityksessäsi päästään keskustelemaan oikeista asioista eli markkinointipäätöksistä ja investoinneista, jotka kasvattavat liikevaihtoasi ja parantavat tehokkuutta. Ulkoistus voi koskea joko osaa markkinoinnista tai koko markkinointia, ja palevlusopimus voi olla joko periodimainen tai jatkuva. 

Koko tiimi käyttöösi

Ulkoistamalla markkinoinnin Harvalle saat käyttöösi kaiken sen osaamisen, mitä markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan, ja siinä suhteessa, mitä juuri sinä tarvitset: suunnittelijat, graafikot, copywriterit, koodarit, valokuvaajat, videokuvaajat, digimarkkinoinnin työkalujen osaajat sekä projektinjohtajat. Tarpeen mukaan voit hankkia myös ulkoistetun markkinointipäällikön, joka johtaa, kehittää ja haastaa yrityksesi markkinointirutiineja monipuolisella kokemuksellaan ja näkemyksellään. Harvan markkinointipäällikkö on usein osa johtoryhmää ja toimii asiakasyrityksissä tyypillisesti yli 50 % työpanoksella. 

Tehokas ratkaisu

Kaiken tarvittavan markkinointiosaamisen ja -resurssien rekrytointi ja pitäminen talon sisällä on monelle yritykselle mahdoton ajatus, sillä aikaa rekrytointeihin ja oman tiimin johtamiseen ja kehittämiseen ei ole. Usein kaikkia markkinointitoimintoja tai osaajia ei tarvita täysipäiväisesti. Markkinointi muuttuu jatkuvasti ja painopistealueet vaihtelevat markkinatilanteen, kohdemarkkinan, kilpailutilanteen ja liiketoiminnan kehittymisen mukaan. Organisoimalla markkinoinnin palveluksi saat järkevällä hinnalla käyttöösi tarvittavat osaajat, ja investoit vain tehtyyn työhön. Tiedät koko ajan, mistä ja minkä verran maksat ja budjettia voidaan sopeuttaa nopeallakin jaksolla. Harvassa ulkoistetut tiimit raportoivat paitsi asiakkaalle myös Harvan johdolle. 

Rohkeita näkemyksiä

Koska ulkoinen tiimi ei ole asiakkaalla palkkatöissä, se on monesti rohkeampi ja kriittisempi haastaja, kuin mitä moni työsuhteessa oleva henkilö pystyy olemaan. Sitoutuneena kumppanina tiedämme, että tuloksia tehdään yhdessä ja on meidän tehtävämme ja osaamistamme sanoa ääneen, mikäli huomamme jotain kehitettävää tai parannettavaa. Ulkoistuspalvelussa isoa roolia näyttelee avoin kommunikaatio ja luottamus. Jokaista nippeliyksityiskohtaa ja lillukanvartta ei ole järkevää kääntää, vaan keskitymme yhdessä luomiimme tavoitteisiin ja tuloksiin. Tulosta tehdään yhdessä, ja tiedämme, että jatkuva parantaminen ja perusteltu haastaminen ovat  hyväksi kehitys- ja kasvuhaluisille yrityksille. 

Lue myös nämä

Läkähdytkö tekemiseesi vai uskallatko ostaa markkinointipalveluita yritykselle?

Läkähdytkö tekemiseesi vai uskallatko ostaa markkinointipalveluita yritykselle?

Kasvuyrityksissä lyhistytään usein työtaakan alle, vaikka jo pitkään on tiedetty, että yrityksen kannattaisi keskittyä ydinosaamiseensa.

Lue lisää ›
Markkinoinnin ulkoistaminen tuo osaamista ja tavoitteellisuutta

Markkinoinnin ulkoistaminen tuo osaamista ja tavoitteellisuutta

Markkinoinnin ulkoistaminen on kuuma trendi, mutta mitä sillä oikein tarkoitetaan ja miksi sitä kannattaa harkita.

Lue lisää ›
Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitoimisto?

Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitoimisto?

Käytössäsi on 5000e/kk markkinoinnin resursointiin yrityksessäsi. Palkkaisitko markkinointipäällikön vai ulkoistaisitko markkinoinnin markkinointitoimistolle?

Lue lisää ›
tilaa-mailchimp.jpg

Anna asiantuntijamme ottaa yhteyttä!

Jätä yhteystietosi ja autamme sinua kartoittamaan sopivan ratkaisun.

Harva toimii useiden yritysten ulkoistettuna markkinointitiiminä ja tarjoaa eri kokoisia ja -laajuisia resurssointiratkaisuja. Täytä yhteystietosi ja asiantuntijamme ottaa yhteyttä. 

Varaa etätapaaminen

Usein kysyttyä

Mitä markkinoinnin ulkoistaminen maksaa?

Hyvänä sääntönä voidaan ajatella, että keskisuuren yrityksen markkinoinnin ulkoistaminen maksaa kuukausitasolla suunnilleen yhtä paljon kuin markkinointipäällikön palkkaaminen sivukuluineen. Lisäksi on hyvä huomioida tarvittavat media- ja tuotantobudjetit. Jos asiaa miettii hieman tarkemmin, niin ulkoistaminen maksaa juuri verran kuin mitä yrityksen asettamien markkinoinnin tavoitteiden saavuttaminen vaatii. Riippuen bisneksestä markkinoinnissa on hieman erilaisia toimintamalleja ja logiikoita. 

Kustannusta miettiessä kannattaa huomioida, että ulkoistamalla markkinointisi saat hyötyjä, joita yksittäinen markkinointihenkilö tai muutaman hengen tiimi ei pysty tuomaan: kokeneen tiimin yhteistyön myötä syntynyt yhteinen osaaminen, hiotut toimintamallit, aina uusimmat työkalut ja lisenssit, modernin markkinointiteknologia-osaamisen, valtavan verkoston muita markkinoinnin osa-alueiden ammattilaisia sekä turvaa ja riskittömyyttä. Ulkoistamalla markkinoinnin voit olla varma, että teemme töitä koko rahalla, emme sairastele tai lomaile koko tiimi samaan aikaan ja meidän tärkein intressimme on, että sinun bisnes ja myynti kasvavat, koska meidän menestys on sidottu asiakkaidemme menestykseen.

On hyvä muistaa, että vaikka sinulla olisi jo oma markkinointipäällikkö, voit hyvin ostaa tiimin osaamisen ulkopuolelta. Tällöin markkinointipäällikkösi voi keskittyä olennaiseen, liiketoiminnan tukemiseen markkinoinnin keinoin sekä päätöksentekoon ja kasvustrategian toteuttamiseen, ja tiimi tekee käytännön toteutukset. Tiimiltä saat käyttöösi ne palvelut, jotka joutuisit muussa tapauksessa ostamaan erikseen, kuten esimerkiksi verkkosivujen toteutuksen, materiaalien suunnittelun ja tuotannon, sisällöntuotannon ja kanavien ylläpidon.

Mitä minun on järkevä ulkoistaa - johtaminen, suunnittelu vai tuotanto?

Kyllä voit hyvin ulkoistaa vain strategisen markkinointisuunnittelun, vaikka sinulla olisi jo tekijätiimi talossa tai toinen toimisto tekemässä käytännön toteutukset esimerkiksi taktiseen digikampanjointiin tai yksittäisiin sisältöprojekteihin.

Moni asiakkaamme kertoo heillä olevan suurin haaste juuri markkinoinnin systemaattisen ja tuloksellisen johtamisen kanssa, joten markkinointijohtajan ulkoistaminen on kasvava trendi. Kuten mikä tahansa liiketoiminta-alue, markkinointi vaatii pyöriäkseen laadukasta johtamista ja innokkaat tiimiläiset johtajan - tulipa se sitten ulkoa tai sisältä. 

Markkinoinnin johtaminen on tänä päivänä yhä enemmän kokonaisuuksien johtamista. Yksittäisten asioiden näpräämisestä siirrytään kiihtyvällä tahdilla kohti isompien kokonaisuuksien liidaamista, jolloin kokonaishyöty on pitkällä tähtäimellä suurempi kuin johdettaessa markkinointia osa-alueina tai irrallisina projekteina.

Modernin markkinointijohtajan on ymmärrettävä suunnittelua, tuotantoa sekä raportointia sekä osattava elää brändiä ja sen arvoja. Tämä lähtee siitä, että tekijä uskoo aidosti brändii ja pitää yritystä ja sen tekemistä arvokkaana ja merkityksellisenä. Johtajan on myös osattava liittää markkinointi osaksi isompaa kokonaisuutta, koko liiketoimintaa tekemällä systemaattista yhteistyötä ainakin myynnin ja tuote-/palvelukehityksen sekä asiakaspalvelun kanssa. Usein markkinointipäällikön odotetaan vetävän myös henkilöbrändäysprojekteista sekä tukevan HR:ää työnantajabrändin rakentamisessa. Harvalta löytyy johtamisosaaminen ja -kokemus kaikkiin markkinoinnin osa-alueisiin. 

Kannattaako uuden yrityksen ulkoistaa markkinointijohto?

Uuden yrityksen on useissa tapauksissa järkevää ostaa markkinointi palveluna muutamastakin syystä:

  • osaamistarvetta ja resurssimäärää on vaikea ennakoida etukäteen
  • markkinointiosaamisen ja -toteutusten tarve muuttuu kiivaalla tahdilla ennen lanseerausta, sen jälkeen ja markkinointiprosessin vakioimisen jälkeen
  • aikaa ja taloudellisia resursseja opetteluun ja kokeiluun ei ole

Moni tuore yritys tarvitsee kokemusta markkinoinnin starttaamiseen ja haluaa saada perusprosessin nopeasti käyntiin ja markkinoinnin tuottamaan! Tällöin on järkevää hyödyntää kokeneen markkinointijohtajan ja tiimin osaamista, jolloin aika- ja raharesurssit saadaan allokointia juuri oikeaan paikkaan, kaikkein tärkeimmän työn tekemiseen sekä tekemisen jatkuvaan analysointiin ja niin sanottuun lennosta parantamiseen. Tämä on mahdollista, kun on tehnyt prosessin mukaise toimenpiteet monesti aiemminkin ja osaa myös ennakoida yleisimmät suhdenkuopat ja epäonnistumisen mahdollisuudet.

Tuore yrittäjä haluaa keskittyä täysillä yritystoiminnan kokonaisuuteen ja ymmärtää usein lanseerauskampanjan, tarinankerronnan, sisällöntuotannon ja brändäyksen merkityksen. Markkinoinnin käynnistämiseen ja jalkauttamiseen pitää päästä nopeasti, sillä useat kulut realisoituvat heti alkuvaiheessa ja onnistuminen alkuvaiheen myynnissä ja markkinoinnissa on usein kriittistä! Yhä useampi yrittäjä osaa arvottaa kokeneen johtajan osaamisen, olemassa olevat verkostot sekä näkemyksen ja lukuisat benchmarkit.

Harvan kautta hankittu markkinointijohtaja on yrittäjähenkinen markkinoinnin monitaituri ja kokenut markkinoinnnin johtamisen ammattilainen, joka pystyy vaihtamaan fokustaan nopealla tahdilla juuri siihen osa-alueen, jolla on tarve. Hyvän johtajan mukana asiakas voi ostaa myös halutessaan koko tiimin juuri omaan tarpeeseen - skaalautuvasti ja omaa osaamistaan tai in-house-tiimiään täydentäen.